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DOI: 10.1055/s-0031-1299873
Interaction Potential of Lercanidipine, a New Vasoselective Dihydropyridine Calcium Antagonist
Publication History
Publication Date:
26 December 2011 (online)
Summary
Using some calcium channel blockers of the dihydropyridine-type (amlodipine (CAS 88150-42-9, felodipine (CAS 72508-76-3), lercanidipine (CAS 100472-26-7), nifedipine (CAS 21829-25-4), nitrendipine (CAS 39562-70-4)) as example the interaction potential of these substances will be compared in terms of affecting metabolism and transport of drugs. The cytochrome P450 (CYP) isoform CYP3A4 and the P-glycoprotein (P-gp), respectively, will have a high impact for both pharmacokinetic processes, as all 5 calcium channel blockers are substrates of CYP3A4 and in addition nifedipine, nitrendipine and felodipine represent inhibitors of P-gp, which can cause an increase in the plasma levels of digoxin (model substrate of P-gp). If inducers (e.g. rifampicin, anticonvulsants, St John’s wort) or inhibitors (ketoconazole, itraconazole, erythromycin, clarithromycin, nefazodone, fluvoxamine, fluoxetine, sertraline, ritonavir, indinavir, amprenavir, saquinavir or grapefruit juice) of CYP3A4 are concomitantly administered pharmacokinetic interactions could be expected to a variable extent. Some alternative drugs are mentioned which will not affect CYP3A4. In addition to these putative pharmacokinetic interactions also pharmacodynamic interactions with other cardiovascular active substances might be considered and some caution should be exercised if vasodilators are given as comedication.
Zusammenfassung
Interaktionspotential von Lercanidipin, einem neuen, vasoselektiven Calcium-Antagonisten vom Dihydropyridin-Typ
Am Beispiel von einigen Calcium-Antagonisten vom Dihydropyridintyp (Amlodipin (CAS 88150-42-9), Felodipin (CAS 72508-76-3), Lercanidipin (CAS 100472-26-7), Nifedipin (CAS 21829-25-4), Nitrendipin (CAS 39562-70-4)) wird das Interaktionspotential dieser Substanzen in Hinblick auf Arzneimittelmetabolismus und -transport verglichen. Bei beiden pharmakokinetischen Prozessen kommt der Cytochrom P450 (CYP)-Isoform CYP3A4 bzw. dem P-Glykoprotein (P-gp) die größte Bedeutung zu, da alle 5 Calcium-Antagonisten Substrate von CYP3A4 sind und Nifedipin, Nitrendipin und Felodipin Inhibitoren des P-gp darstellen, was z. B. zu einem Anstieg der Plasmakonzentrationen von Digoxin (Modellsubstrat von P-gp) führen kann. Bei der gleichzeitigen Gabe von Induktoren (z. B. Rifampicin, Antikonvulsiva, Johanniskraut) oder Inhibitoren (z. B. Ketoconazol, Itraconazol, Erythromycin, Clarithromycin, Nefazodon, Fluvoxamin, Fluoxetin, Sertralin, Ritonavir, Indinavir, Amprenavir, Saquinavir oder Grapefruitsaft) des CYP3A4 können im unterschiedlichen Ausmaß pharmakokinetische Interaktionen auftreten. Es wird auf alternative Substanzen hingewiesen, welche das CYP3A4 nicht beeinflussen. Neben diesen pharmakokinetischen Interaktionsmöglichkeiten ist auch an pharmakodynamische Wechselwirkungen mit anderen kardiovaskulär aktiven Substanzen zu denken, wobei eine gewisse Vorsicht bei der gleichzeitigen Gabe von Vasodilatanzien geboten scheint.