Arzneimittelforschung 2002; 52(4): 256-263
DOI: 10.1055/s-0031-1299889
Antiallergic Drugs · Antiasthmatics · Antitussives · Bronchodilators · Bronchosecretogogues · Mucolytics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Efficacy and Tolerability of Ambroxol Hydrochloride Lozenges in Sore Throat

Randomised, double-blind, placebo-controlled trials regarding the local anaesthetic properties
Jürgen Fischer
a   Clinic Norderney of the LVA Westfalen, Norderney
,
Uwe Pschorn
b   Corporate Division Medicine, Group Medicine Consumer Health Care, Boehringer Ingelheim GmbH, Ingelheim/Rhein
,
Jean-Michel Vix
b   Corporate Division Medicine, Group Medicine Consumer Health Care, Boehringer Ingelheim GmbH, Ingelheim/Rhein
,
Hubertus Peil
c   Department of Medical Data Services, Biostatistics, Boehringer Ingelheim Pharma KG, Ingelheim/Rhein
,
Bernhard Aicher
d   Department of Medical Science, Boehringer Ingelheim Pharma KG, Ingelheim/Rhein
,
Achim Müller
c   Department of Medical Data Services, Biostatistics, Boehringer Ingelheim Pharma KG, Ingelheim/Rhein
,
Christian de Mey
e   Applied Clinical Pharmacology Services, Mainz-Kastel, Germany
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
26 December 2011 (online)

Summary

Two confirmatory clinical trials were performed to investigate the efficacy and tolerability of ambroxol lozenges at doses of 20 mg and 30 mg relative to placebo in relieving the symptoms of sore throat of at least moderately severe intensity in patients suffering from oro-pharyngeal catarrh accompanied by pain on swallowing, feeling of scratchiness, burning and urge to cough.

Objective:

Description and comparison of the efficacy and tolerability of lozenges containing 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride (trans-4-[(2-amino-3,5-dibrom-benzyl)amino]cyclohexano hydrochloride, CAS 18683-91-5) in relieving acute sore throat, in comparison to placebo.

Design:

Two similar, multi-centre, prospective, placebo-controlled, randomised, double-blind trials involving three days of treatment with up to 6 lozenges containing 20 or 30 mg ambroxol hydrochloride per day.

Subjects:

There were enrolled three-hundred-thirty-one (331, study I) and three-hundred-eighty-three (383, study II) outpatients with acute uncomplicated sore throat of at least moderately severe intensity which is not suspected to be due to bacterial pharyngitis.

Treatments:

Double-blind treatment with up to six lozenges per day containing either 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride or placebo (a lozenge with a distinct minty flavour).

Main outcome measures:

The time-weighted average pain relief over the first 3 h after the first lozenge as a ratio of the baseline pain intensity of sore throat (SPIDnorm) and the patients’ evaluation of efficacy and tolerability at the end of each day of the three days treatment.

Results:

All treatments led to a reduction of pain intensity; the means (± SD) SPIDnorm after the 1st lozenge were 0.53 ± 0.28 or 0.50 ± 0.30 or 0.38 ± 0.28 with 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride or placebo respectively in study I, and 0.53 ± 0.30 or 0.60 ± 0.28 or 0.39 ± 0.31 in study II; the effect of treatment was statistically significant (p: 0.0002 or p: 0.0033 in study I and p: 0.0005 or p: 0.0001 in study II, respectively, for the comparison of 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride vs. placebo). The improvement with the active treatments was greater than with placebo (95 % confidence interval (CI) estimates of the mean treatment differences vs. placebo were 0.08 to 0.23 or 0.05 to 0.20 for lozenges with 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride, respectively, in study I, and 0.06 to 0.21 or 0.13 to 0.28 in study II). At the end of each subsequent ambulatory treatment day with up to six lozenges per day, a statistically significantly higher proportion of patients scored a higher level of efficacy for the active treatments with ambroxol hydrochloride compared to placebo. The treatments investigated were equally well tolerated. Conclusions: Sucking lozenges containing 20 mg or 30 mg ambroxol hydrochloride has a beneficial pain-relieving effect in patients with acute sore throat, superior to that achieved by sucking a placebo lozenge. While both strengths were equally well tolerated, the higher strength of 30 mg ambroxol hydrochloride did not prove more effective. The findings confirm that the previously discovered local anaesthetic properties of ambroxol hydrochloride do have beneficial clinical implications.

Zusammenfassung

Wirksamkeit und Verträglichkeit von Ambroxol-hydrochlorid-Lutschtabletten bei Halsschmerzen / Randomisierte, Plazebo-kontrollierte klinische Doppelblind-Studien hinsichtlich der lokalanästhetischen Eigenschaften

Zur klinischen Prüfung, ob bei Patienten die typischen Symptome einer katarrhalischen Erkrankung des Oro-pharynx, wie der “wunde Hals” mit Schluckbeschwerden, Brennen, Kratzen und Hustenreiz, effektiv behandelt werden können, wurde in zwei verschiedenen, konfirmatorischen klinischen Studien die Wirksamkeit von Ambroxol-Lutschtabletten unterschiedlicher Stärke untersucht.

Zielsetzung:

Untersuchung der Wirksamkeit und Verträglichkeit von 20 bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid (trans-4-[(2-Amino-3,5-dibrom-benzyl)amino]cyclohexano-hydrochlorid, CAS 18683-91-5) im Vergleich zu Plazebo bei akuten Halsschmerzen

Studiendesign:

zwei ähnliche multizentrische, prospektive, Plazebo-kontrollierte, randomisierte Doppelblind-Studien über 3 Behandlungstage mit bis zu 6 Ambroxol-hydrochlorid enthaltenden Lutschtabletten pro Tag

Patienten:

Es wurden 331 (Studie I) und 383 (Studie II) ambulante Patienten mit akuten unkomplizierten Halsschmerzen von mindestens mäßig starker Intensität untersucht, bei denen keine bakterielle Pharyngitis vorlag.

Behandlungen:

Doppelblind-Behandlung mit bis zu 6 Lutschtabletten pro Tag, die entweder 20 mg bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid enthielten oder ein Plazebo darstellten (Lutschtablette ohne den Wirkstoff, aber ebenfalls mit einem dem Verum vergleichbaren ausgeprägten Geschmack nach Pfefferminz)

Endpunkte:

die zeitlich gewichtete mittlere Schmerzreduktion während der ersten 3 h nach Applikation der ersten Lutschtablette, normiert auf den Grad des Ausgangsschmerzes (SPIDnorm); des weiteren, die Beurteilung von Wirksamkeit und Verträglichkeit durch den Patienten am Ende eines jeden Behandlungstages

Ergebnisse:

Sämtliche Behandlungen führten zur Reduktion der Schmerzintensität, die mittlere (± SD) SPIDnorm nach Einnahme der ersten Lutschtablette betrug in Studie I: 0,53 ± 0,28 bzw. 0,50 ± 0,30 für 20 mg bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid sowie 0,38 ± 0,28 für Plazebo und in Studie II: 0,53 ± 0,30 bzw. 0,60 ± 0,28, entsprechend 20 mg bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid, sowie 0,39 ± 0,31 für Plazebo. Der Behandlungseffekt war statistisch signifikant (p: 0,0002 bzw. p: 0,0033 in Studie I und p: 0,0005 bzw. p: 0,0001 in Studie II, für den Vergleich von 20 mg bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid gegen Plazebo). Die Überlegenheit der aktiven Behandlungen gegenüber Plazebo konnte eindeutig gezeigt werden (95 % Konfidenz-Intervall (CI) für die mittleren Unterschiede zwischen den Behandlungsgruppen Ambroxol-Lutschtabletten 20 bzw. 30 mg minus Plazebo in Studie I: 0,08 bis 0,23 bzw. 0,05 bis 0,20 und entsprechend in Studie II: 0,06 bis 0,21 bzw. 0,13 bis 0,28). Am Ende eines jeden aufeinander folgenden Tages der ambulanten Behandlung mit bis zu 6 Lutschtabletten pro Tag dokumentierte eine statistisch signifikant größere Anzahl von Patienten einen höheren Grad an Wirksamkeit für die aktiven Behandlungen mit Ambroxol-hydrochlorid als für die Applikation von Plazebo. Die Verträglichkeit der Prüfsubstanz erwies sich für alle Dosierungen als genauso gut wie die des Plazebos.

Schlußfolgerung:

Die Anwendung von 20 bzw. 30 mg Ambroxol-hydrochlorid enthaltenden Lutschtabletten bei Patienten mit akuten Halsschmerzen zeigt einen ausgeprägt wirksamen, schmerzlindernden Effekt, welcher der bereits per se vorteilhaften Wirkung des Lutschens eines Plazebos deutlich überlegen ist. Während beide Dosierungen gleich gut vertragen wurden, erwies sich die höhere Dosierung von 30 mg Ambroxol-hydrochlorid als nicht wirksamer. Die Resultate bestätigen, daß die früher entdeckten lokalanästhetischen Eigenschaften von Ambroxol-hydrochlorid klinische Relevanz besitzen.