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DOI: 10.1055/s-0031-1299923
Meta-analysis of Flecainide Safety in Patients with Supraventricular Arrhythmias
Publication History
Publication Date:
26 December 2011 (online)
Summary
Flecainide (CAS 54143-55-4) has been associated with increased mortality in patients with ventricular dysfunction and arrhythmias. It is a potent suppressant of supraventricular arrhythmias, but safety data for use in this condition are rare.
A meta-analysis was performed including 122 prospective studies on the use of flecainide in patients with supraventricular arrhythmias and no significant signs of ventricular damage. 4811 patients on flecainide were included (mean age 55 ± 13 years, 60 % male). 38 studies were on i.v. Flecainide, 84 on p.o. application, 21 were placebo-controlled, 37 were comparative studies with other antiarrhythmics. The total exposure time was 2015 patient years, with a mean flecainide dose in p.o. studies of 216 ± 65 mg/day. The total database on flecainide contains the reports of 8 deaths (total mortality 0.166 %, mortality rate per 100 patient years 0.397). 3 deaths were non-cardiac deaths (cancer, suicide, urosepsis). Of the cardiac deaths, all but two occurred in patients with coronary heart disease. In controls, there was 1 death. Even for all deaths, this difference was not significant (p = 0.46). Proarrhythmic events were seen in 120 patients on flecainide, and, significantly more frequent, in 88 control patients (p < 0.001).
The data clearly show that the use of flecainide in patients with supraventricular arrhythmias is safe and, because of its proven efficacy, advisable. Scrutiny should be exercised to diagnose all patients with structural left ventricular damage.
Zusammenfassung
Meta-Analyse zur Sicherheit von Flecai-nid bei Patienten mit supraventrikulären Arrhythmien
Flecainid (CAS 54143-55-4) wird in Zusammenhang gebracht mit einer erhöhten Mortalität bei Patienten mit ventrikulärer Schädigung und Arrhythmien. Es ist ein potentes Mittel zur Unterdrückung supraventrikulärer Arrhythmien; leider gibt es nur wenige Sicherheitsdaten für seinen Gebrauch in dieser Situation.
In einer Meta-Analyse, die 122 prospektive Studien zum Einsatz von Flecainid bei Patienten mit supraventrikulären Arrhythmien ohne signifikante Zeichen eines ventrikulären Schadens einschloß, wurden 4811 Patienten unter Flecainid eingeschlossen (mittleres Alter 55 ± 13 Jahre, 60 % männlich). In 38 Studien wurde Flecainid intravenös, in 84 per os gegeben, 21 Studien waren Plazebo-kon-trolliert, 37 verglichen Flecainid mit anderen Antiarrhythmika. Die totale Expositionszeit betrug 2015 Patientenjahre, die mittlere Flecainid-Dosis in den p.o.-Stu-dien 216 ± 65 mg/Tag.
In der gesamten Datensammlung über Flecainid wurden 8 Todesfälle berichtet. Die totale Mortalität betrug 0,166 %, die Mortalitätsrate pro 100 Patientenjahre 0,397. Drei Todesfälle waren nicht kardialer Natur (Krebs, Selbstmord, Urosepsis). Zwei der kardialen Todesfälle traten bei Patienten mit koronarer Herzerkrankung auf. In den Kontrollen ereignete sich ein Todesfall. Selbst wenn alle Todesfälle einbezogen wurden war dieser Unterschied nicht signifikant (p = 0,46). Proarrhythmische Ereignisse wurden bei 120 mit Flecainid behandelten Patienten gesehen, jedoch signifikant häufiger bei Kontrollpatienten (p < 0,001).
Die Daten zeigen klar, daß der Gebrauch von Flecainid bei Patienten mit supraventrikulären Arrhythmien sicher ist und aufgrund der nachgewiesenen Effizienz auch durchgeführt werden sollte. Allerdings müssen alle Anstrengungen unternommen werden, Patienten mit strukturellen Schäden des linken Ventrikels auszuschließen.