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DOI: 10.1055/s-0031-1300016
Bioequivalence Study of Finasteride
Determination in human plasma by high-pressure liquid chromatography coupled to tandem mass spectrometryPublication History
Publication Date:
26 December 2011 (online)
Summary
Two different finasteride (CAS 98319-26-7) tablet formulations were evaluated for their relative bioavailability (Flaxin® tablets. 5 mg, as the test formulation vs reference formulation, tablets 5 mg) in 23 healthy male volunteers who received a single 5 mg oral dose of each preparation. The study was open, randomized with a two-period crossover design and a 7-day washout period. Plasma samples were obtained over a 48-h interval. The finasteride concentrations were determined by high- pressure liqeuid chromatography (HPLC) coupled to tandem mass spectrometry (LC-MS-MS). The analytical method developed has a limit of quantitation (LOQ) of 0.50 ng/ml in plasma. For the quality control the measured concentration was 2.05 ±0.14 ng/ml (mean ± SD, n = 30) with a precision of 6.9 % and an accuracy of 2.55 % at a concentration of the starting solution of 2.00 ng/ml, while with 20.00 ng/ml starting solution the measured concentrations were 20 ± 0.80 ng/ml (n = 30) with a precision of 3.81 % and an accuracy of 0.09 %. From the plasma finasteride concentration vs time curves the following pharmacokinetics parameters were obtained: AUC0–48, AUC0– ∞ ,Cmax, Cmax/AUC0–48, ke, elimination half- life and tmax. Geometric mean test/reference formulations individual percent ratio was 95.71 for AUC0–48 h and 88.70 % for Cmax. The 90 % confidence interval for the geometric mean of the individual ratio test/reference formulations was 95.70-120.20 % for AUC0– 48 h, 94.60-121.30 for AUC0–∞ and 88.70-108 % for Cmax. Since for both Cmax or AUC the 90 % Cl values are within the interval proposed by the Food and Drug Administration, the test formulation is bioequivalent to the reference formulation for both the rate and extent of absorption after single dose administration.
Zusammenfassung
Studie zur Bioäquivalenz von Finasterid / Bestimmung der Konzentration im menschlichen Plasma durch HPLC in Verbindung mit Tandem Massenspektrometrie
Zwei verschiedene Tablettenformulie- rungen von Finasterid (CAS 98319-26-7), Flaxin® Tabletten 5 mg als Testformulierung sowie eine Referenzformulierung (Tabletten 5 mg), wurden auf ihre relative Bioverfügbarkeit an 23 gesunden männlichen Probanden getestet, die eine einmalige orale Dosis von 5 mg von je-dem Präparat rhielten. Die offene, ran-domisierte Studie wurde nach einem Zwei-Perioden-Crossover Design mit einem siebentägigen Wash-out Intervall durchgeführt. Innerhalb eines Zeitraums von 48 h wurden Plasmaprobenentnommen. Die Finasterid-Konzentrationen wurden mittels Hochdruckflüssigchromatographie (HPLC) in Verbindung mit Tandem Massenspektrometrie (LC MS MS) bestimmt. Die Nachweisgrenze derent wickelten Analysemethode liegt bei 0,50 ng/ml im Plasma. Bei der Qualitätskon trolle waren die Meßergebnisse für die Konzentration 2,05 ±0,14 ng/ml (Mittel- wert ± SD, n = 30) mit einer Präzision von 6,9 % und einer Genauigkeit von 2,55 % bei einer Konzentration der Ausgangslösung von 2,00 ng/ml, während beider Ausgangslösung von 20,00 ng/ml die gemessenen Konzentrationen bei 20 ± 0,80 ng/ml (n = 30) mit einer Präzision von 3,81 % und einer Genauigkeit von 0,09 % lagen. Anhand der Konzentrations Zeit- Kurven von Plasma Finasterid wurden die folgenden pharmakokinetischen Parameter ermittelt: AUC0–48, AUC0–∞, Cmax, Cmax/AUC0–48, ke, die Elimi nationshalbwertszeisowie tmax. Das geometrische Mittel des individuellen prozentualen Verhältnisses von Test und Referenzformulierung betrugen 95,71 % bei AUC0–48 und 88,70 % bei Cmax. Das 90%- Vertrauensintervall beim geometrischen Mittel des individuellen Verhältnisses von Test-und-Referenzformulierung betrug 95,70-120,20 % bei AUC0–48, 94,60-121,30 % bei AUC0–∞ und 88,70-108 % bei Cmax. Da die 90% Vertrauensintervalle sowohl bei Cmax als auch bei AUC innerhalb des von der Food and Drug Administration vorgegebenen Bereichs liegen, ist die Testformulierung nach einmaliger Verabreichung sowohl im Hinblick auf die Resorptionsgeschwindigkeit als auch auf die Resorptionsmenge mit der Referenzformulierung bioäquivalent.