Arzneimittelforschung 2000; 50(6): 530-534
DOI: 10.1055/s-0031-1300243
Originalarbeit
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Long-term Effect of Antihypertensive Therapy with Calcium Antagonist or Angiotensin Converting Enzyme Inhibitor on Serum Nitrite/Nitrate Levels in Human Essential Hypertension

Hiroyuki Takase
a   Department of Internal Medicine, Enshu General Hospital, Hamamatsu, Japan
,
Masaya Sugiyama
b   The Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
,
Ai Nakazawa
c   Department of Internal Medicine, Toyokawa City Hospital, Toyokawa, Japan
,
Koichi Sato
b   The Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
,
Ryuzo Ueda
b   The Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
,
Yasuaki Dohi
b   The Second Department of Internal Medicine, Nagoya City University Hospital, Nagoya, Japan
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

Endothelial function is impaired in hypertension. In the present study the effects of long-term antihypertensive therapy on endothelial production of nitric oxide (NO) were investigated. Fifteen untreated mild to moderate essential hypertensive patients and 13 normotensive subjects were enrolled in this study. Blood pressure, heart rate, lipid profiles, cyclic guanosine 3’, 5’-monophosphate (cGMP) and nitrite/nitrate (NOx, which are stable metabolites of NO, were measured. The hypertensive patients were treated with a calcium antagonist, benidipine (CAS 91559-74-5) (Ca group: n = 8) or an angiotensin converting enzyme inhibitor, trandolapril (CAS 87679-37-6) (ACEI group: n=7) and 12 weeks after the treatment the same examinations were performed. NOx and cGMP levels in hypertensive patients were significantly lower than those in normotensive subjects (32.3 ±4.1 versus 49.0 ± 6.5 mol/1 and 2.16 ± 0.39 versus 3.39 ± 0.42 pmol/ml, respectively). Both antihypertensive agents decreased the elevated blood pressure (mean blood pressure; 120 ± 3 to 99 ± 3 mmHg in Ca group and 117 + 4 to 104 ± 4 mmHg in ACEI group) and normalized the decreased NOx and cGMP levels (29.1 ±6.2 to 46.2 ± 8.6µmol/1 and 1.96 ± 0.37 to 3.20 ± 0.71 pmol/ml in Ca group, 36.0 ± 5.3 to 54.7 ± 6.9 µmol/1 and 2.45 ± 0.52 to 2.87 ± 0.43 pmol/ml in ACEI group, respectively). Either benidipine or trandolapril improves the endothelial function and increases the impaired basal release of NO in hypertension. This suggests the beneficial effects of the drugs on protection against the vascular complications in hypertension.

Zusammenfassung

Langzeitwirkung von antihypertensiver Therapie mit einem Kalzium-Antagonisten oder Angiotensin Converting Enzyme-Inhibitor auf die Nitrit-/ZNitrat-Serumspiegel bei essentieller Hypertonie beim Menschen

Hypertension beeinträchtigt die endotheliale Funktion. In der vorliegenden Studie wurde die Langzeitwirkung von antihypertensiver Therapie auf die endotheliale Produktion von Stickstoffmonoxid (NO) untersucht. 15 unbehandelte Patienten mit leichter bis mäßiger essentieller Hypertonie und 13 gesunde Probanden nahmen an der Untersuchung teil. Blutdruck, Herzfrequenz, Lipidprofil, zyklisches Guanosin-3’,5’-monophosphat (cGMP) sowie Nitrit/Nitrat (NOx), stabile Metabolite von NO, wurden gemessen. Die Patienten mit Hypertonie wurden mit einem Calcium-Antagonisten, Benidipin (CAS 91559-74-5) (Ca-Gruppe: n = 8), oder einem Angiotensin Converting Enzyme-Inhibitor, Trandolapril (CAS 87679-37-6) (ACEI Gruppe: n=7), behandelt. 12 Wochen nach der Behandlung wurden nochmals dieselben Parameter ermittelt. NOx und cGMP-Spiegel waren bei den Patienten mit Hypertonie signifikant niedriger als bei den normotensiven Probanden (32.3 ±4.1 versus 49.0 ± 6.5 µmol bzw. 2.16 ±0.39 versus 3.39 ± 0.42 pmol/ml). Beide Antihypertensiva erniedrigten den erhöhten Blutdruck ab (mittlerer Blutdruck; von 120 ± 3 auf 99 ± 3 mmHg in der Ca-Gruppe und von 117 ±4 auf 104 ± 4 mmHg in der ACEI-Gruppe) und normalisierten die erniedrigten NOx-und cGMP-Spiegel (von 29.1 ± 6.2 auf 46.2 ± 8.6 |µmol/l bzw. von 1.96 ± 0.37 auf 3.20 ± 0.71 pmol/ml in der Ca-Gruppe, von 36.0 ±5.3 auf 54.7 ± 6.9 |µmol/l bzw. von 2.45 ± 0.52 auf 2.87 ± 0.43 pmol/ml in der ACEI-Gruppe). Benidipin oder Trandolapril verbessert die endotheliale Funktion und erhöht die beinträchtigte Basalfreisetzung von NO bei Hypertonie. Die Ergebnisse lassen vermuten, daß die beiden Substanzen zum Schutz gegen vaskuläre Komplikationen bei Patienten mit Hypertonie beitragen.