Arzneimittelforschung 2000; 50(11): 987-994
DOI: 10.1055/s-0031-1300322
Anticoagulants · Antioedematous Drugs · Antithrombotics · Antivaricosis Drugs Blood Flow Stimulants
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Effects of α1-Acid Glycoprotein on Acute Pancreatitis and Acute Lung Injury in Rats

Eva-Maria Muchitsch
Baxter AG, Hyland Immuno Division, Vienna, Austria
,
Katalin Varadi
Baxter AG, Hyland Immuno Division, Vienna, Austria
,
Ludwig Pichler
Baxter AG, Hyland Immuno Division, Vienna, Austria
› Author Affiliations
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Publication Date:
27 December 2011 (online)

Summary

α1-Acid glycoprotein (AAG), a highly negatively charged glycoprotein, well known for its capillary stabilizing effect, was tested in rat models of acute edematous pancreatitis, acute hemorrhagic-necrotizing pancreatitis, and acute respiratory distress syndrome (ARDS).

In cerulein-elicited edematous pancreatitis AAG improved histological alterations at 200 mg/ kg i.v. and plasma amylase activity at 1800 or 4200 mg/kg i.v. All other parameters (edema, plasma lipase) were not affected in a biologically relevant manner.

In glycodeoxycholic acid-induced hemorrhagic-necrotizing pancreatitis AAG was without effect on parameters measured (plasma amylase, plasma lipase activity, histological scores) at 1800 or 4200 mg/kg i.v. At the extremely high dose of 15000 mg/kg i.v. plasma amylase and lipase levels were decreased.

In lipopolysaccharide-mediated ARDS, AAG was tested at 50, 200 or 600 mg/kg i.v. AAG, but also the placebo formulation decreased the myeloperoxidase content in the bronchoalveolar lavage fluid. Histological alterations were improved by AAG, however, not by the placebo formulation. Lung water content was not significantly influenced by AAG, whereas Evans blue extravasation was significantly diminished by all three doses of AAG.

It is concluded that the edematous pancreatitis is the first in vivo condition with increased extravascular fluid accumulation, in which AAG is not effective. Based on data presented here and literature data, there is evidence for a beneficial effect of AAG in acute lung injury.

Zusammenfassung

Wirkungen von α1-saurem Glykoprotein in Modellen akuter Pankreatitis und akuten Lungenversagens an Ratten

α1-saures Glykoprotein (ASG) ist ein stark negativ geladenes Protein, das eine gefäßabdichtende Wirkung besitzt. In der vorliegenden Arbeit wurde die Wirkung von ASG in drei Modellen an der Ratte geprüft: akute ödematöse Pankreatitis, akute hämorrhagisch-nekrotisierende Pankreatitis und akutes Lungenversagen (ARDS).

An der durch Caerulein-Infusion ausgelösten ödematösen Pankreatitis verhinderte ASG mit 200 mg/kg i.v. die morphologischen Veränderungen, mit 1800 und 4200 mg/kg i.v. wurde der Anstieg der Plasmaamylase mitigiert. Weitere Parameter wie Ödembildung und Plasmalipase-anstieg wurden praktisch nicht beeinflußt.

In der durch Glykodeoxycholsäure-Injektion hervorgerufenen hämorrhagisch-nekrotisierenden Pankreatitis blieb ASG mit 1800 und 4200 mg/kg i.v. ohne Wirkung auf die Parameter Plasmalipase-, Plasmaamylaseaktivität sowie morphologische Veränderungen. Mit der sehr hohen Dosis von 15000 mg/kg i.v. wurden Plasmalipase und Plasmaamylase gesenkt.

Das ARDS wurde durch Injektion von Lipopolysaccharid ausgelöst. ASG (50, 200 und 600 mg/kg i.v.) aber auch die Plazeboformulierung senkten den Myeloperoxidasegehalt in der bronchoalveolären Lavageflüssigkeit. Durch ASG, nicht aber durch die Plazeboformulierung, wurden die morphologischen Veränderungen hintangehalten. Während der Wassergehalt der Lunge durch ASG nicht signifikant beeinflußt werden konnte, wurde der Austritt von Evans Blau durch alle drei Dosen von ASG signifikant verringert.

Somit stellt die ödematöse Pankreatitis das erste Modell dar, in dem in vivo kein antiödematöser/gefäßabdichtender Effekt von ASG gezeigt werden konnte. Gemeinsam mit Literaturbefunden weisen die vorliegenden Ergebnisse dagegen auf einen Schutzeffekt von ASG in Modellen des akuten Lungenversagens hin.