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DOI: 10.1055/s-0031-1301296
Die endonasale Stirnhöhlenrevision nach transkutaner endoskopischer Punktion und Diaphanoskopie
Endoscopic Frontal Sinus Revision Following Transcutaneous Endoscopic Puncture and DiaphanoscopyPublication History
eingereicht16 September 2011
akzeptiert 07 January 2012
Publication Date:
08 March 2012 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund:
Die endonasale endoskopische Behandlung von Stirnhöhlenzelen nach vorangegangenen Stirnhöhlenoperationen kann bei einer veränderten Anatomie und reaktiven Knochenveränderungen große Herausforderungen an den HNO-Chirurgen stellen. Eine einfache und sichere transnasale Identifikation des Stirnhöhlenbodens ist daher für die endonasale endoskopische Stirnhöhlenchirurgie bei Revisionseingriffen von großer Bedeutung.
Material und Methode:
Bei 4 Patienten mit den Befunden einer Pyozele der Stirnhöhle nach vorangegangenen Stirnhöhlenoperationen über einen äußeren Zugang wurde eine endonasale endoskopische Stirnhöhlendrainage nach endoskopischer Punktion der Stirnhöhle von außen über einen präexistenten Knochendefekt und Markierung des Stirnhöhlenbodens durch eine Diaphanoskopie erreicht.
Ergebnisse:
Die Punktion der Stirnhöhle von außen unter Sicht konnte bei allen 4 Patienten mit einem modularen Endoskopiesystem ausgeführt werden. Nach Spülung der Stirnhöhle über das Miniendoskop (Sinus View) und der optischen Sicherung der Diagnose einer Pyozele wurde endonasal der Abschnitt des Stirnhöhlenbodens durch die Diaphanoskopie eindeutig identifiziert. Bei allen Patienten konnte endonasal endoskopisch eine stabile Stirnhöhlendrainage Typ IIb nach Draf erreicht werden.
Schlussfolgerung:
Die Punktion der Stirnhöhle von außen mit einem modularen Endoskopiesystem kann nicht nur die Diagnose einer Stirnhöhlenzele sichern, sondern auch durch die erreichte Diaphanoskopie am Stirnhöhlenboden eine zielgerichtete endonasale endoskopische Drainage der Stirnhöhle mit Minimierung des Gewebstraumas bei komplexer Anatomie in Revisionssituationen ermöglichen.
Abstract
Endoscopic Frontal Sinus Revision Following Transcutaneous Endoscopic Puncture and Diaphanoscopy
Background:
Endoscopic revision sinus surgery in case of frontal sinus pyocele may poses a great surgical challenge for various reasons. Due to the often troublesome anatomical changes caused by prior resection and findings of scaring with new bone formation, the identification of the frontal sinus in revision surgery is frequently a challenge for the surgeon. An easy endoscopic technique for a safe endonasal identification of the frontal sinus in revision surgery is therefore of major importance.
Material and Method:
4 patients (3 men, 1 female) were enrolled with an acute frontal pyocele following prior open frontal sinus surgery over an external access. All patients were subjected to standard endonasal endoscopic frontal sinus surgery. The frontal sinus was endonasally approached after endoscopic transcutaneous frontal sinus puncture through the pre-existing bone defect achieving a diaphanoscopy with endonasal identification of the frontal sinus floor.
Results:
The external endoscopic puncture and illumination of the frontal sinus was performed in all 4 patients with a modular endoscopic system (Sinus View). A visual exploration of the frontal sinus was easily carried out after irrigation. A clear endonasal identification of the frontal sinus floor by diaphanoscopy was achieved in all patients and guided a direct opening of the frontal sinus. A stable frontal sinus drainage type IIb according to Draf was reached in all cases.
Conclusion:
Transcutaneous frontal sinus puncture with an modular endoscope allows not only to verify frontal sinus pyocele diagnosis, but also provides the option to open the frontal sinus directly guided by the diaphanoscopy at the frontal sinus floor even in situations of complex anatomy.
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Literatur
- 1 Bockmühl U, Kratzsch B, Benda K, Draf W. Mukozelen der Nasennebenhöhlen: chirurgisches Therapiekonzept und Langzeitergebnisse. Laryngo Rhino Otol 2005; 84: 892-898
- 2 Catalano PJ. The minimally invasive sinus technique: concepts and controversies. Operative Techniques in Otolarnygology 2006; 17: 189-196
- 3 Chan Y, Melroy CT, Kuhn CA, Kuhn FL, Daniel WT, Kuhn FA. Long-term frontal sinus patnecy after endoscopic frontal sinusotomy. Laryngoscope 2009; 119: 1229-1232
- 4 Chennupati SK, Woodworth BA, Palmer JN, Cohen NA, Kennedy DW, Chiu AG. Intraoperative IGS/CT updates for complex endoscopic frontal sinus surgery. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 2008; 70: 268-270
- 5 Cho SH, Lee YS, Jeong JH, Kim KR. Endoscopic above and below approach with frontal septotomy in a patient with frontal mucocele: a contralateral bypass drainage procedure through the frontal septum. Am J Otolaryngol 2010; 31: 141-143
- 6 Fujikura T, Tanaka N, Sugiura E, Ide N, Miyajima K. Clinical application of virtual endoscopy as a support system for endoscopic sinus surgery. Acta Oto Laryngol 2009; 129: 674-680
- 7 Friedman M, Landsberg R, Tanyeri H. Intraoperative and postoperative assessment of frontal sinus patency by transillumination. Laryngoscope 2000; 110: 683-684
- 8 Hahn S, Palmer JN, Purkey MT, Kennedy DW, Chiu AG. Indications for external frontal sinus procedures for inflammatory sinus disease. Am J Rhinol Allergy 2009; 23: 342-347
- 9 Hoffmann DF, May M. Endoscopic frontal sinus surgery: frontal trephine permits a “two-sided approach”. Operative Techniques in Otolaryangology – Head and Neck Surgery 1991; 2: 257-261
- 10 Hosemann W, Leuwer A, Wigand ME. Die endonasale, endoskopisch kontrollierte Stirnhöhlenoperation bei Mukopyozelen und Empyemen. Laryngo Rhino Otol 1992; 71: 181-186
- 11 Knopman J, Sigounas D, Huang C, Kacker A, Schwartz TH, Boockvar JA. Combined superciliary and endoscopic endonasal approach for resection of frontal sinus mucoceles: technical note. Minim Invasive Neurosurg 2009; 52: 149-151
- 12 Maeso PA, Deal RT, Kountakis SE. Combined endoscopic and minitrephination techniques in the surgical management of frontal sinus type IV cell disease. Am J Otolaryngol 2009; 30: 337-339
- 13 Mertens J, Eggers S, Maune S. Langzeitergebnisse nach Stirnhöhlenoperationen: Vergleich extranasaler und endonasaler Operationstechniken. Laryngo Rhino Otol 2000; 79: 396-399
- 14 Otto KJ, Del Gaudio JM. Operative findings in the frontal recess at the time of revision surgery. Am J Otolaryngol 2010; 31: 175-180
- 15 Philpott CM, Thamboo A, Lai L, Park J, Javer AR. Endoscopic frontal sinusotomy – prevents recurrence or a route to revision?. Navigation 2010; 120: 1682-1686
- 16 Prulière-Escabasse V, Coste A. Image-guided sinus surgery. Eur Ann Otorhinolaryngol Head Neck Dis 2010; 127: 33-39
- 17 Schick B, Draf W. The frontal sinus. In: Stucker FJ, de Souza C, Kenyon GS, Lian TS, Draf W, Schick B. (eds.). Rhinology and Facial Plastic Surgery. Springer Verlag; 2009
- 18 Simmen D. Endonasale, mikroskopisch kontrollierte Stirnhöhlendrainage. Laryngo Rhino Otol 1997; 76: 131-136
- 19 Thomas L, Pallanck JF. Three-dimensional CT reconstruction and virtual endoscopic study of the ostial orientation of the frontal recess. 2010
- 20 Weber R, Draf W, Kratzsch B, Hosemann W, Schaefer SD. Modern concepts of frontal sinus surgery. Laryngoscope 2001; 111: 137-146
- 21 Weber R. Endoscopic sinus surgery on the patient without the usual landmarks. In: Stucker FJ, de Souza C, Kenyon GS, Lian TS, Draf W, Schick B. (eds.). Rhinology and Facial Plastic Surgery. Springer Verlag; 2009