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DOI: 10.1055/s-0031-1301346
Klinische Wertigkeit der Synovialis-Biopsie für die Differenzialdiagnose der Arthritis
Clinical Impact of Synovial Biopsies for the Diagnostic Spectrum in ArthritisPublication History
Publication Date:
10 February 2012 (online)
Zusammenfassung
Mit diesem Review soll die Bedeutung der standarisierten histopathologischen Diagnostik von Synoviliasbiopsaten und Synovektomiepräparaten für die Stratifizierung der Therapie der Arthritiden verdeutlicht werden.
Als diagnostisches Hilfsmittel wird der Synovialitis-Score zur Unterscheidung von low-grade (assoziiert mit degenerativen und posttraumatischen Arthropathien) und high-grade Synovialitiden (assoziiert mit entzündlichen Erkrankungen des rheumatischen Formenkreises) vorgestellt. Die Sensitivität für die Diagnose beträgt damit 60,5% bei einer Spezifität von 95,5%.
Zusätzlich zur Differenzierung einer chronischen Synovialitis können histopathologisch Aussagen zu einer infektiösen oder kristallinduzierten Synovialitis anhand der Biopsie zuverlässig getroffen werden.
Eine wichtige Aufgabe der Histopathologie besteht im Ausschluss einer PVNS, welche in den klinischen Diagnoseverfahren oft nicht detektiert wird.
Der Review schließt mit einem Ausblick der möglichen Bewertung des Therapieerfolges sog. Biologika mittels Bestimmung des Remissionsgrades der Synovialitis („sog. Regressionsgradings der Entzündung“).
Abstract
This review emphasizes the role of a standardised histopahological diagnosis of synovial biopsies and synovectomy specimens in order to stratify the therapy of different forms of arthritis.
The synovitis-score should be applied in these cases as a diagnostic device, leading to the diagnosis of a low-grade synovitis (which is associated with degenerative and posttraumatic arthropathies) or of a high-grade synovitis (associated with rheumatic diseases), the sensitivity and specificity being 60.5% and 95.5%, respectively.
In addition, synovial biopsies could be sufficiently used for the histopathological differentiation of infectious synovitis, crystal-induced arthropathies and the diffuse form of the tenosynovial giant cell tumor. The diffuse form of the tenosynovial giant cell tumor is sometimes misdiagnosed in pre-bioptic diagnostic procedures.
The review closes with an outlook about future perspectives of synovial biopsies and synovectomy specimens for the assement of the therapeutic outcome of biological treatment of rheumatoid arthritis via regression grading of synovitis activity.
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Literatur
- 1 Arnett F, Edworthy S, Bloch D et al. The American Rheumatism Association 1987 revised criteria for the classification of rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 1988; 31: 315-324
- 2 Aletaha D, Neogi T, Silman AJ et al. Rheumatoid Arthritis Classification Criteria. Arthritis Rheum 2010; 62 (09) 2569-2581
- 3 Fink B, Berger I, Siegmüller C et al. Recurring synovitis as a possible reason for aseptic loosening of knee endoprostheses in patients with rheumatoid arthritis. J Bone Joint Surg Br 2001; 83 (04) 604-608
- 4 Jakobs M, Morawietz L, Rothschenk H et al. Synovialitis Score: Wertigkeit histopathologischer Diagnostik bei unklaren. Arthritiden Zeitschrift für Rheumatologie 2007; 66: 706-712
- 5 Fritz P, Laschner W, Saal JG et al. Histological classification of synovitis. Zentralbl allg Pathol pathol Anat 1989; 135: 8
- 6 Krenn V, Morawietz L, Burmester GR et al. Synovialitis score: histopathological grading system for chronic rheumatic and non-rheumatic synovialitis. Z Rheumatol 2005; 64 (05) 334-342
- 7 Krenn V, Morawietz L, Burmester GR et al. Synovitis-Score: Discrimination between chronic low-grade and high-grade synovitis. Histopathology 2006; 49: 358-364
- 8 Kruithof E, Baeten D, Van den Bosch F et al. Histological evidence that infliximab treatment leads to downregulation of inflammation and tissue remodelling of the synovial membrane in spondyloarthropathy. Ann Rheum Dis 2005; 64: 529-536
- 9 Yamanaka H, Goto K, Miyamoto K. Scoring evaluation for histopathological features of synovium in patients with rheumatoid arthritis during anti-tumor necrosis factor therapy. Rheumatol Int 2009; 30: 409-413
- 10 Kavanaugh A, Rosengren S, Lee SJ et al. Assesment fo rituximab’s immunomodulatory synovial effects (ARISE trial). 1: clinical and synovial biomarkers results. Ann Rheum Dis 2008; 67: 402-408
- 11 Ostendorf B, Peters R, Dann P et al. Magnetic resonance imaging and miniarthroscopy of metacarpophalangeal joints: sensitive detection of morphologic changes in rheumatoid arhtritis. Arthritis Rheum 2001; 44 (01) 2492-2502
- 12 Mohr W. Gelenke, Sehnen und Sehnengleitgewebe, Bursen, Faszien. In: Remmele W. ed. Pathologie Band 5. Springer-Verlag; Berlin, Heidelberg, New York: 1997: 383-482
- 13 Somerhausen NS, Cin PD. Diffuse-type giant cell tumor. In: Fletcher CDM, Unni KK, Mertens F. eds. World Health Organization Classification of Tumours. Pathology and genetics. Tumours of soft tissue and Bone. IARCPress; Lyon: 2002: 112-114
- 14 Nielsen GP, Mandahl N. Lipoma. In: Fletcher CDM, Unni KK, Mertens F. eds. World Health Organization Classification of Tumours. Pathology and genetics. Tumours of soft tissue and Bone. IARCPress; Lyon: 2002: 20-22
- 15 Mohr W. Stoffwechselkrankheiten. In: Mohr W. ed. Gelenkpathologie. Springer-Verlag; Berlin, Heidelberg, New York: 2000: 159-162
- 16 Rosai J. Bone and joints. In: Rosai J. ed. Rosai and Ackerman’s surgical pathology. Mosby; Edinburgh, London, New York, Oxford, Philadelphia, St Louis, Sydney, Toronto: 2004: 2204
- 17 Chaplin AJ. Calcium pyrophosphate. Histological chraracterization of crystals in pseudogout. Arch Pathol Lab Med 1976; 100: 12-15
- 18 Knöss M, Krukemeyer MG, Gehrke T et al. Differential diagnosis of rheumatoid granuloma. Pathologe 2006; 27 (06) 409-415
- 19 Walpert J, Brühl P. Epidemiologie der Skelett- und Urogenitaltuberkulose in Deutschland. Dtsch Ärztebl 1996; 93: A-469-470
- 20 Mohr W. Entzündungen bekannter Ätiologie. In: Mohr W. ed. Gelenkpathologie. Springer-Verlag; Berlin, Heidelberg, New York: 2000: 269-306
- 21 Andonopoulos AP, Asimakopoulos G, Anastasiou E et al. Brucella arthritis. Scand J Rheumatol 1986; 15: 377-380
- 22 Palmer DG, Schumacher HR. Synovitis with non-specific histological changes in synovium in chronic sarcoidosis. Ann Rheum Dis 1984; 43: 778-782
- 23 McCarty DJ, Hogan JM. Inflammatory reaction after intrasynovial injection of microcrystalline adrenocorticosteroid esters. Arthritis Rheum 1964; 7: 359-367
- 24 Pap T, Muller-Ladner U, Gay RE et al. Fibroblast biology. Role of synovial fibroblasts in the pathogenesis of rheumatoid arthritis. Arthritis Res 2000; 2: 361-367
- 25 Kim HJ, Krenn V, Steinhauser G et al. Plasma cell development in synovial germinal centers in patients with rheumatoid and reactive arthritis. J Immunol 1999; 162: 3053-3062
- 26 Pessler F, Ogdie A, Diaz-Torne C et al. Subintimal Ki-67 as a synovial tissue biomarker for inflammatory arthropathies. Ann Rheum Dis 2008; 67: 162-167
- 27 Stiehl P. Histologie der Rheumatoid-Arthritis. Beitrag zur diagnostischen und pathogenetischen Heterogenität, zur Aktivitätsdiagnose und zur Prognose. In: Sack U. Hrsg Arthritiden, Pabst Science. Publishers; Lengerich, Berlin: 1999: 188-200