Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1301364
Hamulus-Papilla-Inzisiva-Ebene und Myozentrik in der Kieferorthopädie
Hamulus-Incisive-Papilla Plane and Myocentric in OrthodonticsPublication History
Publication Date:
29 March 2012 (online)
Zusammenfassung
Dieser Artikel stellt die Hamulus-Papilla-Incisiva-Ebene und die Myozentrik als alternatives Konzept für die funktionell orientierte Diagnostik in der Kieferorthopädie vor und vergleicht sie mit derzeit gängigen Methoden.
In der Kieferorthopädie werden zur individuellen Behandlungsplanung neben Anamnese, klinischer Untersuchung, Foto- und Fernröntgenauswertung analoge oder digitale Modelle zur Diagnostik herangezogen.
Das Oberkiefermodell wird gemäß der Okklusionsebene getrimmt und das Unterkiefermodell meist in der habituellen Okklusalrelation dazu ausgerichtet.
Bei derartig angefertigten Unterlagen können funktionell-diagnostische Anhaltspunkte durch eine gekippte Okklusionsebene, durch veränderte Torqueverhältnisse oder funktionelle Vorkontakte bei unilateralem Kreuz- oder Scherenbiss in der habituellen Okklusion verschleiert werden.
Basis jeder medizinischen Behandlung muss eine umfassende Diagnostik sein, daher soll anhand von 3 Patientenbeispielen eine funktionell orientierte Diagnostik vorgestellt werden.
Abstract
This article introduces the hamulus incisive papilla plane and the myocentric as an alternative concept for functional oriented diagnostics in orthodontics and compares it to current principles.
Analogue or digital model casts are used for individual treatment planning in orthodontic diagnosics, additionally to anamnesis, clinical examination, photography and cephalometric analysis.
The model cast of the upper jaw is trimmed according to the occlusal plane and upper and lower model casts are mounted in habitual occlusal relation.
With such records, functional-diagnostic findings as a tilted occlusal plane, changed torques of teeth or functional premature contacts in unilateral cross- or scissorbite could be camouflaged by the habitual occlusion.
Based on 3 patient examples, functional oriented diagnosis is presented.
-
Literatur
- 1 Schopf P. (ed.). Curriculum Kieferorthopädie. 4.. Aufl. Berlin: Quintessenz; 2008. Vol. I
- 2 Cooperman HN. HIP plane of occlusion in oral diagnosis. Dent Surv 1975; 51 (11) 60-62
- 3 Rich H. Evaluation and registration of the H.I.P. plane of occlusion. Aust Dent J 1982; 27 (03) 162-168
- 4 Fu PS, Hung CC, Hong JM et al. Three-dimensional analysis of the occlusal plane related to the hamular-incisive-papilla occlusal plane in young adults. J Oral Rehabil 2007; 34 (02) 136-140
- 5 The glossary of prosthodontic terms. J Prosthet Dent 2005; 94 (01) 10-92
- 6 Sander F-G. Modellanalyse. In: Diedrich P. (ed.). Kieferorthopädie I. 4.. Aufl. München: Urban & Fischer; 2000
- 7 Jasinevicius TR, Yellowitz JA, Vaughan GG et al. Centric relation definitions taught in 7 dental schools: results of faculty and student surveys. J Prosthodont 2000; 9 (02) 87-94
- 8 Rinchuse DJ, Kandasamy S. Centric relation: A historical and contemporary orthodontic perspective. J Am Dent Assoc 2006; 137 (04) 494-501
- 9 Rinchuse DJKS. Mythen der kieferorthopädischen Gnathologie. Inf Orthod Kieferorthop 2010; 42: 138-146
- 10 Roth RH. Functional occlusion for the orthodontist. J Clin Orthod 1981; 15 (01) 32-40 44-51 contd.
- 11 Roth RH, Rolfs DA. Functional occlusion for the orthodontist. Part II. J Clin Orthod 1981; 15 (02) 100-123
- 12 Roth RH. Functional occlusion for the Orthodontist. Part III. J Clin Orthod 1981; 15 (03) 174-179 82-98
- 13 Management of temporomandibular disorders . National Institutes of Health Technology Assessment Conference Statement. J Am Dent Assoc 1996; 127 (11) 1595-1606
- 14 Sicher H. Positions and movements of the mandible. J Am Dent Assoc 1954; 48 (06) 620-625
- 15 Helkimo M, Ingervall B, Carlsson GE. Comparison of different methods in active and passive recording of the retruded position of the mandible. Scand J Dent Res 1973; 81 (04) 265-271
- 16 Alexander SR, Moore RN, DuBois LM. Mandibular condyle position: comparison of articulator mountings and magnetic resonance imaging. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1993; 104 (03) 230-239
- 17 Lindauer SJ, Sabol G, Isaacson RJ et al. Condylar movement and mandibular rotation during jaw opening. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1995; 107 (06) 573-577
- 18 Reichle W. . Das myozentrische Behandlungskonzept. In: Stelzenmueller W, Wiesner J (eds.). Therapie von Kiefergelenkschmerzen. 2.. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2010
- 19 Bracco P, Deregibus A, Piscetta R et al. Observations on the correlation between posture and jaw position: a pilot study. Cranio 1998; 16 (04) 252-258
- 20 Bracco P, Deregibus A, Piscetta R. Effects of different jaw relations on postural stability in human subjects. Neurosci Lett 2004; 356 (03) 228-230
- 21 Ohlendorf D, Pusch K, Kopp S. Beinlängendifferenz versus zentrische Lage des Unterkiefers. Man Med 2008; 6: 418-423
- 22 Ridder P. (ed.). Craniomandibuläre Dysfunktion – Interdisziplinäre Diagnose- und Behandlungsstrategien. München: Elsevier; 2011
- 23 Hülse M, Neuhuber N, Wolff H-D. (eds.). Die obere Halswirbelsäule – Pathophysiologie und Klinik. Heidelberg: Springer; 2005
- 24 Losert-Bruggner B. Myofunktionelle Untersuchung bei Schmerzen im Kieferbereich. Man Med 1998; 36: 213-217
- 25 Pescheck A, Riegler H, Bantleon H-P. Die Anwendung des Myomonitors in der Kieferorthopädie. Inf Orthod Kieferorthop 2004; 36: 9-14
- 26 Schöttl R. Was ist Myozentrik?. Myobyte 2007; 1: 5
- 27 Myers TW. ed.). Anatomy Trains – Myofasziale Leitbahnen. 2.. Aufl. München: Elsevier; 2010
- 28 Liem T. (ed.). Kraniosakrale Osteopathie – Ein praktisches Lehrbuch. 5.. Aufl. Stuttgart: Hippokrates; 2010
- 29 Stelzenmüller W, Griessmair M, Celar A. Schmerzlokalisierung bei CMD-Patienten mit modifiziertem Schmerzfragebogen – eine prospektive klinische Pilotstudie. Stomatologie 2010; 107 (7–8) 137-145