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DOI: 10.1055/s-0032-1301927
Einsatz von modifizierten Osteosyntheseplatten zur Klasse-III-Korrektur im späten Wechselgebiss – ein Fallbericht
Orthodontic Miniplates used for Class III Correction in the Late Mixed Dentition – A Case PresentationPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
29. März 2012 (online)
Zusammenfassung
Die Therapie einer Klasse-III-Dysgnathie stellt nach wie vor eine große Herausforderung für den Kieferorthopäden dar. Dabei kann die Behandlung einer skelettalen Klasse III entweder rein kieferorthopädisch oder kombiniert kieferorthopädisch-kieferchirurgisch erfolgen. Die Wahl der Therapieform hängt von der Ausprägung der skelettalen Diskrepanz, vom Wachstumsmuster, vom Alter des Patienten und nicht zuletzt von dessen ästhetischen Wünschen ab. In diesem Artikel wird die Therapie einer jugendlichen Patientin mit einer sowohl skelettal als auch dental ausgeprägten Klasse III dargestellt. Da eine kieferchirurgische Intervention für die Patientin und deren Eltern nicht infrage kam, wurde die Behandlung mittels modifizierter Osteosyntheseplatten und intermaxillärer Gummizüge zusätzlich zu einer festsitzenden kieferorthopädischen Apparatur durchgeführt. Die Ergebnisse zeigen die Korrektur des umgekehrten Frontzahnüberbisses und der dentalen Klasse III im Eckzahn- und Molarenbereich. Zusätzlich konnten die skelettalen Anzeichen der Dysgnathie abgeschwächt werden. Die Gesichtsästhetik erfuhr durch die Verringerung der positiven Lippentreppe eine eindeutige Verbesserung.
Abstract
The Treatment of Class III malocclusions is a very challenging task for the orthodontist. Skeletal discrepancies can be corrected with either orthopedics, orthodontic camouflage or orthognathic surgery. The decision for a certain treatment modality is not only dependent on the skeletal pattern. Patients̛ age, chief complaint and expectations should be discussed and considered. This case report presents a young girl with a severe Class III syndrome. Orthognatic surgery was not an option neither for the patient nor her parents. Therefore she was treated by using intermaxillary elastics to orthodontic miniplates and a fixed orthodontic appliance. The treatment outcome shows the correction of the anterior crossbite and the class III molar relationship. Skeletal aspects of the class III malocclusion were decreased. Facial aesthetics were improved through a reduction of the facial concavity.
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Literatur
- 1 Litton SF, Ackermann LV, Isaacson RJ et al. A genetic study of Class 3 malocclusion. Am J Orthod 1970; 58: 565-577
- 2 Guyer EC, Ellis EE, McNamara J et al. Components of Class III Malocclusion in Juveniles and Adolescents. Angle Orthod 1986; 56: 7-30
- 3 Proffit WR, Fields Jr HW, Sarver DM. Contemporary Orthodontics. 4th ed. Mosby; St Louis: 2007
- 4 Baccetti T, McGill JS, Franchi L et al. Skeletal effects of early treatment of Class III malocclusion with maxillary expansion and face-mask therapy. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1998; 113: 333-343
- 5 Figueroa AA, Polley JW. Management of severe cleft maxillary deficiency with distraction osteogenesis: procedure and results. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1999; 115: 1-12
- 6 Rachmiel A, Aizenbud D, Ardekian L et al. Surgically- assisted orthopedic protraction of the maxilla in the cleft lip and palate patients. Int J Oral Maxillofac Surg 1999; 28: 9-14
- 7 De Clerck H, Geerinckx V, Siciliano S. The Zygoma Anchorage System. J Clin Orthod 2002; 36 (08) 455-459
- 8 Cornelis MA, Scheffler NR, Mahy P et al. Modified miniplates for temporary skeletal anchorage in orthodontics: placement and removal surgeries. J Oral Maxillofac Surg 2008; 66 (07) 1439-1445
- 9 De Clerck HJ, Cornelis MA, Cevidanes LH et al. Orthopedic traction of the maxilla with miniplates: a new perspective for treatment of midface deficiency. J Oral Maxillofac Surg 2009; 67 (10) 2123-2129
- 10 Hata S, Itoh T, Nakagawa M et al. Biomechanical effect of maxillary protraction on the craniofacial complex. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1987; 91: 305-311
- 11 Pangrazio-Kulbersh V, Berger J, Kersten G. Effects of protraction mechanics on the midface. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1998; 114: 484-491
- 12 Chong YH, Ive JC, Artun J. Changes following the use of protraction headgear for early correction of class III malocclusion. Angle Orthod 1996; 66: 351-362
- 13 Kajiyama K, Murakami T, Suzuki A. Comparison of orthodontic and orthopedic effects of a modified maxillary protractor between deciduous and early mixd dentitions 2004; 126: 23-32
- 14 Heymann GC, Cevidantes L, Cornelis M et al. Three-dimensional analysis of maxillary protraction with intermaxillary elastics to miniplates. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2010; 137 (02) 274-284
- 15 De Clerck H, Cevidantes L, Baccetti T. Dentofacial effects of bone-anchored maxillary protraction: a controlled study of consecutively treated Class III patients. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2010; 138 (05) 577-581
- 16 Cornelis MA, Scheffler NR, Nyssen-Behets C et al. Patients´and orthodontists´perceptions of miniplates used for temporary skeletal anchorage: a prospective study. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2008; 133 (01) 18-24
- 17 Cha KS. Skeletal changes of maxillary protraction in patients exhibiting skeletal class III malocclusion: A comparison of three skeletal maturation groups. Angle Orthod 2003; 73: 26-35
- 18 Merwin D, Ngan P, Hagg U et al. Timing for effective application of anteriorly directed orthopedic force to the maxilla. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1997; 112: 292-299
- 19 Persson M, Thilander B. Palatal suture closure in man from 15 to 35 years of age. Am J Orthod 1977; 72: 42-52
- 20 Melsen B, Melsen F. The postnatal development of the palatomaxillary region studied on human autopsy material. Am J Orthod 1982; 82: 329-342
- 21 Cevidantes L, Baccetti T, Franchi L et al. Comparison of two protocols for maxillary protraction: bone anchors versus face mask with rapid maxillary expansion. Angle Orthod 2010; 80 (05) 799-806