ZWR - Das Deutsche Zahnärzteblatt 2012; 121(3): 70-76
DOI: 10.1055/s-0032-1311747
Wissenschaft
Prophylaxe
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Mundhygiene und Ernährungsgewohnheiten bei Jugendlichen mit festsitzenden kieferorthopädischen Apparaturen

Oral Hygiene and Dietary Habits in Adolescents Wearing Fixed Orthodontic Appliances
A Azaripour
1   Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität Mainz, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Mainz
,
I Willershausen
1   Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität Mainz, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Mainz
,
M Hassan
1   Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität Mainz, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Mainz
,
H Wehrbein
2   Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität Mainz, Poliklinik für Kieferorthopädie, Mainz
,
B Willershausen
1   Universitätsmedizin der Johannes Gutenberg Universität Mainz, Poliklinik für Zahnerhaltungskunde und Parodontologie, Mainz
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Publication Date:
31 March 2012 (online)

Eine Vielzahl an Studien belegen, dass festsitzende kieferorthopädische Behandlungsmaßnahmen (Multiband- oder Multibracket-Apparaturen) eine temporäre Verschlechterung der Mundhygiene mit entsprechenden entzündlich bedingten Gingivaveränderungen hervorrufen können. Optimale Mundhygienemaßnahmen und Änderungen der Ernährungsgewohnheiten sind wesentliche Faktoren, um parodontale Entzündungen bei festsitzenden kieferorthopädischen (KFO-) Apparaturen zu vermeiden. In der vorliegenden Studie sollte überprüft werden, inwieweit die Empfehlungen der behandelnden Kieferorthopäden von jugendlichen Patienten nachvollzogen werden. Insgesamt wurden 67 jugendliche Patienten mit festsitzenden KFO-Apparaturen zahnärztlich untersucht und befragt. Als Kontrollgruppe dienten 70 Patienten gleichen Alters, die keine KFO-Behandlung erfahren hatten. Für die vorliegende Studie wurde ein spezieller Fragebogen (Ernährungsgewohnheiten, Mundhygienemaßnahmen) sowie ein umfassender Mundbefund einschließlich Mundhygienestatus erhoben. Die Auswertung der Umfrage zeigte, dass bei den KFO-Patienten trotz intensiver Mundhygiene- und Ernährungsberatung keine Umstellung der Konsumgewohnheiten erfolgt war. Die KFO-Patienten zeigten im Vergleich zu den Kontrollpersonen deutlich erhöhte Entzündungszeichen der Gingiva. Die Umfrage dokumentierte des Weiteren, dass Ernährungsempfehlungen und auch Mundhygienemaßnahmen von Jugendlichen mit festsitzenden KFO-Apparaturen nur ungenügend berücksichtigt und umgesetzt werden.

Die Befunde belegen, dass insbesondere bei Patienten mit festsitzenden KFO-Apparaturen engmaschige kieferorthopädische Kontrolltermine mit zusätzlichen Ernährungsempfehlungen während der gesamten Dauer der KFO-Behandlung vermehrt durchgeführt werden sollten.

A number of studies have shown that orthodontic treatment with fixed appliances can cause a temporary deterioration of oral hygiene and inflammatory conditioned gingival changes. Strict oral hygiene and dietary discipline are key factors in avoiding periodontal infections. The aim of this study was to investigate whether young patients implement the recommendations of their treating orthodontists.

A total of 67 young patients with fixed orthodontic appliances underwent a dental examination and were interviewed based on a specially designed questionnaire. 70 patients of similar age, but without orthodontic appliances, served as a control group.

The evaluation of the questionnaires showed that under orthodontic treatment, patients did not change their dietary habits despite the recommendations given to them on oral hygiene. Furthermore, their periodontal parameters were worse than those of the control group. In fact, the study showed that dietary and oral hygiene recommendations are not sufficiently implemented by young patients with fixed orthodontic appliances.

The question whether a stricter system of frequent check-ups and additional dietary recommendations should become a compulsory part of orthodontic treatment with fixed appliances should be subject to further discussion.

 
  • Literatur

  • 1 Alexander SA. Effects of orthodontic attachments on the gingival health of permanent second molars. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1991; 100: 337-340
  • 2 Alstad S, Zachrisson BU. Longitudinal study of periodontal condition associated with orthodontic treatment in adolescents. Am J Orthod 1979; 76: 277-286
  • 3 Anderson GB, Bowden J, Morrison EC et al. Clinical effects of chlorhexidine mouthwashes on patients undergoing orthodontic treatment. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1997; 111: 606-612
  • 4 Attin R, Thon C, Schlagenhauf U et al. Recolonization of mutans streptococci on teeth with orthodontic appliances after antimicrobial therapy. Eur J Orthod 2005; 27: 489-493
  • 5 Balenseifen JW, Madonia JV. Study of dental plaque in orthodontic patients. J Dent Res 1970; 49: 320-324
  • 6 Boyd RL, Baumrind S. Periodontal considerations in the use of bonds or bands on molars in adolescents and adults. Angle Orthod 1992; 62: 117-126
  • 7 Boyd RL. Longitudinal evaluation of a system for selfmonitoring plaque control effectiveness in orthodontic patients. J Clin Periodontol 1983; 10: 380-388
  • 8 Brecx MC, Fröhlicher I, Gehr P et al. Stereological observations on long-term experimental gingivitis in man. J Clin Periodontol 1988; 15: 621-627
  • 9 Brecx M, Macdonald LL, Legary K et al. Long-term effects of Meridol and Chlorhexidine mouthrinses on plaque, gingivitis, staining and bacterial vitality. J Dent Res 1993; 72: 1194-1197
  • 10 Einwag J, Gallitz N. Süßigkeitenkonsum unterfränkischer Volksschüler. Oralprophylaxe 1988; 10: 74-78
  • 11 Gorelick L, Geiger AM, Gwinnett AJ. Incidence of white spot formation after bonding and banding. Am J Orthod 1982; 81: 93-98
  • 12 Gusberti FA. Klinische und mikrobiologische Parodontalaspekte bei kieferorthopädischen Behandlungen. Schweiz Monatsschr Zahnmed 1984; 9: 462-467
  • 13 Hartmann F, Jeromin R, Flores De Jacoby L. Untersuchung über den parodontalen Zustand jugendlicher Träger festsitzender kieferorthopädischer Geräte. Dtsch Zahnärztl Z 1982; 37: 585-589
  • 14 Harzer W, Staegemann EM. Zum Einfluss abnehmbarer und festsitzender kieferorthopädischer Geräte auf das marginale Parodont. Stomatol der DDR 1986; 36: 648-651
  • 15 Huser MC, Baehni PC, Lang R. Effects of orthodontic bands on microbiologic and clinical parameters. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1990; 97: 213-218
  • 16 Klein H, Palmer CE, Knutson JW. Studies in dental caries. I. Dental statuts and dental needs of elementary school children. Public Health Rep 1938; 53: 751-751
  • 17 Kloehn JS, Pfeiffer JS. The effect of orthodontic treatment on the periodontium. Angle Orthod 1974; 44: 127-134
  • 18 Kossack C, Jost-Brinkmann PG. Plaque- und Gingivitisreduktion bei Multibracketpatienten – Zahnbürsten und Interdentalreinigungshilfen im Vergleich. J Orofac Orthop 2005; 66: 20-38
  • 19 Lange DE. Die Anwendung von Indices zur Diagnose der Parodontopathien. Dtsch Zahnärztl Z 1978; 33: 8-11
  • 20 Lara-Carrillo E, Montiel-Bastida NM, Sánchez-Pérez L et al. Effect of orthodontic treatment on saliva, plaque and the levels of Streptococcus mutans and Lactobacillus. Med Oral Patol Oral Cir Bucal 2010; 15: 924-929
  • 21 Leitzmann C. Wechselwirkungen zwischen menschlichen Bedürfnissen und der Umwelt am Beispiel der Ernährung. In: Bundesvereinigung für Gesundheitserziehung e.V. (Hrsg.). Bonn: Umwelt und Gesundheitserziehung; 1987: 56-68
  • 22 Löe H, Schiött CR. The effect of mouthrinses and topical application of chlorhexidine on the development of dental plaque and gingivitis in man. J Periodont Res 1970; 5: 79-83
  • 23 Löe H, Silness J. Periodontal disease in pregnancy – (I). Prevalence and severity. Acta Odontol Scand 1963; 21: 533-551
  • 24 Mizrahi E. Enamel demineralization following orthodontic treatment. Am J Orthod 1982; 82: 62-67
  • 25 Øgaard B. Prevalence of white spot lesions in 19-year-olds. A study on untreated and orthodontically treated persons 5 years after treatment. Am J Orthod Dentofacial Orthop 1989; 96: 423-427
  • 26 Pan YC, Zhang D, Fu MK. Changes of streptococcus mutans concentration of plaque during fixed appliance treatment. Zhonghua Kou Qiang Yi Xue Za Zhi 2007; 42: 41-42
  • 27 Rateitschak KH, Herzog-Specht F, Hotz R. Reaktion und Regeneration des Parodonts auf Behandlung mit festsitzenden Apparaturen und abnehmbaren Platten. J Orofac Orthop 1968; 29: 415-435
  • 28 Sander FM, Sander C, Toth M et al. Zahnpflege während kieferorthopädischer Behandlung mit elektrischen Zahnbürsten. J Orofac Orthop 2006; 67: 337-345
  • 29 Schiffner U. Chemische Plaquekontrolle. Dtsch Zahnärztl Z 2000; 55: 160-167
  • 30 Sudjalim TR, Woods MG, Manton DJ. Prevention of white spot lesions in orthodontic practice: a contemporary review. Aust Dent J 2006; 51: 284-290
  • 31 Theilade E, Wright WE, Jensen SB et al. Experimental gingivitis in man-A longitudinal clinical and bacteriological investigation. J Periodont Res 1966; 1: 1-33
  • 32 Willershausen B, Callaway A, Azrak B et al. Influence of apple juice on human enamel surfaces of the first and second dentition – an in vitro study. Eur J Med Res 2008; 13: 349-354
  • 33 Willershausen B, Gruber I, Hamm G. The effect of herbal agents on dental plaque and sulcus bleeding index. J Clin Dent 1991; 2: 75-79
  • 34 Witt E. Kieferorthopädische Maßnahmen zur Prophylaxe und Therapie parodontaler Erkrankungen. Dtsch Zahnärztl Z 1973; 28: 142-142
  • 35 Zachrisson BU, Zachrisson S. Gingival condition associated with orthodontic treatment. Angle Orthod 1972; 42: 26-34
  • 36 Zimmer B. Systematic decalcification prophylaxis during treatment with fixed appliances. J Orofac Orthop 1999; 60: 205-214