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DOI: 10.1055/s-0032-1313030
Der Schriftsteller Rudolf Ditzen [Hans Fallada] (1893 – 1947) als Morphinist in der Provinzial-Heilanstalt Stralsund 1921
The Writer Rudolf Ditzen [Hans Fallada] (1893 – 1947) as a Morphine Addict in the Stralsund Provincial Sanatorium in 1921Publication History
Publication Date:
08 November 2012 (online)


Zusammenfassung
In der vorliegenden Arbeit wird die in einschlägigen Biografien Rudolf Ditzens unberücksichtigt gebliebene stationäre psychiatrische Behandlung in der Provinzialheilanstalt Stralsund vom 5.1.1921 bis 14.2.1921 unter den Diagnosen „Morphinismus“ und „degenerative psychopathische Konstitution“ analysiert. Dafür wurde das wieder aufgefundene Krankenblatt Ditzens ausgewertet, die Behandlung in ihren medizinhistorischen Kontext eingeordnet und die Diagnosenstellung vor dem Hintergrund der psychosozialen Entwicklung Ditzens diskutiert. Im Ergebnis fand sich bei einer zeittypischen Diagnosenkonstellation vor dem Hintergrund einer schwierigen, aber ebenfalls zeittypischen psychosozialen Entwicklung Ditzens eine nicht ganz typische Entzugsbehandlung unter den kustodialen Verhältnissen der Anstaltspsychiatrie um 1920. Die Hospitalisierung Ditzens mit einer vergleichsweise blanden Symptomatik ist vor dem Hintergrund fehlender extramuraler Behandlungsstrukturen zu sehen. Wie weit Ditzen die Anstalt vielleicht auch bewusst als Rückzugs- und Schutzraum nutzte, muss offen bleiben.
Abstract
The work presented here analyses the in-patient psychiatric treatment, which remained unconsidered in the relevant biographies, of Rudolf Ditzen in the Stralsund Provincial Sanatorium from 5 January to 14 February 1921 with the diagnoses of “morphine addiction” and “degenerative psychopathic constitution”. For this purpose the medical report on Ditzen, which has come to light again, was evaluated, and the treatment classified in its medical-historical context and the making of the diagnosis discussed against the background of Ditzen’s psychosocial development. In the case of a combination of diagnoses typical for the time, against the background of Ditzen’s difficult psychosocial development, which was likewise typical for its time, the result was a not entirely typical treatment for addiction under the custodial conditions of institutional psychiatry around 1920. Ditzen’s hospitalisation with a comparatively mild type of symptoms is to be viewed against the background of a lack of extramural treatment structures. It is not certain whether Ditzen deliberately used the hospital as a space for withdrawal and protection.