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DOI: 10.1055/s-0032-1315206
Endometrial Cancer: Comparison of Patients with Synchronous Primary Carcinoma of the Endometrium and Ovary vs. Endometrial Carcinoma with Ovarian Metastases
Primäres simultanes Endometrium- und Ovarialkarzinom vs. Endometriumkarzinom mit OvarialmetastasenPublication History
received 15 March 2012
revised 10 June 2012
accepted 10 June 2012
Publication Date:
16 August 2012 (online)
Abstract
Purpose: The aim of our study was to investigate the rate of secondary carcinomas in patients with endometrial carcinoma (EC). In particular, we wanted to describe the subset of patients with endometrial and simultaneous ovarian carcinoma (OC), including outcomes. The study also compared patients with EC and ovarian metastasis with patients with EC and simultaneous OC. Patients and Methods: Data from 251 patients with primary endometrial carcinoma who underwent surgery in the years 2005–2009 at the Department of Obstetrics and Gynaecology, University of Tübingen, were analysed retrospectively. Results: A total of 28 patients (11.1 %) had a secondary carcinoma: 18 patients (7.1 %) had OC; 9 (3.5 %) patients had a history of breast cancer, and one patient (0.4 %) respectively had simultaneous carcinoma of the vulva or bladder. 14 patients (5.5 %) had advanced stage EC with ovarian metastasis or, in one case, metastasis to the ovarian tube. Patients with ovarian metastasis had a mean age of 71.2 ± 9.2 years at primary diagnosis, making them significantly older compared to patients with EC and simultaneous OC (55.3 ± 11.8 years, p < 0.001). Moreover, patients with ovarian metastasis significantly more often had EC with a higher tumour grade (grade 1: 0, grade 2: 21.4 %, grade 3: 78.6 %) compared to patients with simultaneous EC and OC (grade 1: 11.1 %, grade 2: 77.8 %, grade 3: 11.1 %; p < 0.001). Conclusion: Almost one in 10 patients with EC had a secondary carcinoma. The most common secondary carcinoma was OC followed by breast cancer. This should be taken into account in the diagnosis and therapy of patients with EC. Patients with simultaneous EC and OC were significantly younger than patients with EC and ovarian metastasis. In addition, their tumour had better prognostic features: thus, the tumour grade of the EC was significantly lower. Overall, the prognosis for patients with synchronous EC and OC is better than that for patients with EC and ovarian metastasis.
Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel unserer Arbeit ist es, die Rate an Zweitkarzinomen bei Patientinnen mit Endometriumkarzinom (EC) zu untersuchen. Insbesondere möchten wir die Untergruppe von Patientinnen mit simultanem Endometrium- und Ovarialkarzinom (OC) inklusive Outcome beschreiben. Zudem soll diese Arbeit auch Patientinnen mit einem EC mit Ovarialmetastasen mit Patientinnen mit einem EC und simultanem OC vergleichen. Patienten und Methode: Daten von insgesamt 251 Patientinnen mit einem primären Endometriumkarzinom, die im Zeitraum 2005–2009 an der Universitätsfrauenklinik Tübingen behandelt worden sind, wurden retrospektiv untersucht. Ergebnisse: Insgesamt 28 Patientinnen (11,1 %) hatten ein Zweitkarzinom: 18 Patientinnen (7,1 %) hatten ein OC, 9 (3,5 %) Patientinnen hatten anamnestisch ein Mammakarzinom und jeweils eine Patientin (0,4 %) hatte simultan ein Vulva- bzw. Blasenkarzinom. 14 Patientinnen (5,5 %) hatten ein fortgeschrittenes EC mit Metastasierung im Ovar bzw. in einem Fall in der Tube. Patientinnen mit Metastasen im Ovar sind bei Erstdiagnose mit durchschnittlich 71,2 ± 9,2 Jahren signifikant älter als Patientinnen mit EC und simultanem OC (55,3 ± 11,8 Jahre, p < 0,001). Patientinnen mit Ovarialmetastasen haben zudem signifikant häufiger ein EC mit höherem Grading (Grading 1: 0, Grading 2: 21,4 % bzw. Grading 3: 78,6 %) als Patientinnen mit simultanem EC und OC (Grading 1: 11,1 %, Grading 2: 77,8 % bzw. Grading 3: 11,1 %; p < 0.001). Schlussfolgerung: Nahezu jede 10. Patientin mit EC hat ein Zweitkarzinom, wobei das häufigste Zweitkarzinom ein OC gefolgt vom Mammakarzinom ist. Dies sollte bei der Diagnostik bzw. der Therapie von Patientinnen mit EC mitberücksichtigt werden. Patientinnen mit einem simultanen EC und OC sind signifikant jünger als Patientinnen mit einem EC und Ovarialmetastasen. Daneben weist ihr Tumor deutlich bessere prognostische Eigenschaften auf, so. z. B. ein signifikant niedrigeres Tumor-Grading des EC. Insgesamt ist die Prognose von Patientinnen mit simultanem EC und OC besser als bei EC und Ovarialmetastasen.
Key words
synchronous carcinomas - endometrial cancer - ovarian cancer - ovarian metastases - outcomeSchlüsselwörter
simultanes Karzinom - Endometriumkarzinom - Ovarialkarzinom - Ovarialmetastasen - Outcome-
References
- 1 AGO, DKG, DGGG. Diagnostik und Therapie des Endometriumkarzinoms. Interdisziplinäre S2-Leitlinie, AWMF 032/034.
- 2 Hartkopf AD, Fehm T, Wallwiener M et al. Oncolytic viruses to treat ovarian cancer patients – a review of results from clinical trials. Geburtsh Frauenheilk 2012; 72: 132-136
- 3 Marnitz-Schulze S. Onkologie. Adjuvante Radiotherapie des Endometriumkarzinoms. Geburtsh Frauenheilk 2012; 72: 19-23
- 4 Petru E. Neuerungen beim FIGO-Staging gynäkologischer Malignome 2009. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 269-272
- 5 Chiang YC, Chen CA, Huang CY et al. Synchronous primary cancers of the endometrium and ovary. Int J Gynecol Cancer 2008; 18: 159-164
- 6 Soliman PT, Slomovitz BM, Broaddus RR et al. Synchronous primary cancers of the endometrium and ovary: a single institution review of 84 cases. Gynecol Oncol 2004; 94: 456-462
- 7 Zaino R, Whitney C, Brady MF et al. Simultaneously detected endometrial and ovarian carcinomas – a prospective clinicopathologic study of 74 cases: a gynecologic oncology group study. Gynecol Oncol 2001; 83: 355-362
- 8 Williams MG, Bandera EV, Demissie K et al. Synchronous primary ovarian and endometrial cancers: a population-based assessment of survival. Obstet Gynecol 2009; 113: 783-789
- 9 Halperin R, Zehavi S, Hadas E et al. Simultaneous carcinoma of the endometrium and ovary vs. endometrial carcinoma with ovarian metastases: a clinical and immunohistochemical determination. Int J Gynecol Cancer 2003; 13: 32-37
- 10 Ulbright TM, Roth LM. Metastatic and independent cancers of the endometrium and ovary: a clinicopathologic study of 34 cases. Hum Pathol 1985; 16: 28-34
- 11 Scully R, Young R, Clement P. Tumors of the ovary, maldeveloped gonads, fallopian tube, and broad ligament. In: Atlas of Tumor Pathology. Washington, DC: Armed Forces Institute of Pathology; 1998. Tables 5-1-5-3
- 12 Prat J, Matias-Guiu X, Barreto J. Simultaneous carcinoma involving the endometrium and the ovary. A clinicopathologic, immunohistochemical, and DNA flow cytometric study of 18 cases. Cancer 1991; 68: 2455-2459
- 13 Chen J, Li S, Yang Z et al. Correlation between NDRG1 and PTEN expression in endometrial carcinoma. Cancer Sci 2008; 99: 706-710
- 14 Merritt MA, Cramer DW. Molecular pathogenesis of endometrial and ovarian cancer. Cancer Biomark 2011; 9: 287-305
- 15 Singh K, Simon RA, Zhang C et al. “Surface epithelial changes” in uterine endometrioid carcinoma mimicking micropapillary serous borderline tumor of ovary: report of two cases and review of the literature. Diagn Pathol 2011; 6: 13
- 16 Nishimura N, Hachisuga T, Nabeshima K et al. Synchronous endometrial and ovarian carcinomas: analysis of genetic relationship of the tumors. Int J Oncol 2005; 27: 1519-1526
- 17 Ney JT, Fehm T, Juhasz-Boess I et al. RANK, RANKL and OPG expression in breast cancer – influence on osseous metastasis. Geburtsh Frauenheilk 2012; 72: 385-391
- 18 Przybycin CG, Kurman RJ, Ronnett BM et al. Are all pelvic (nonuterine) serous carcinomas of tubal origin?. Am J Surg Pathol 2010; 34: 1407-1416
- 19 Callahan MJ, Crum CP, Medeiros F et al. Primary fallopian tube malignancies in BRCA-positive women undergoing surgery for ovarian cancer risk reduction. J Clin Oncol 2007; 25: 3985-3990
- 20 Köbel M, Löning T. Kommentar zu einem modifizierten Grading des Endometriumkarzinoms. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 954-955
- 21 Zaino RJ, Unger ER, Whitney C. Synchronous carcinomas of the uterine corpus and ovary. Gynecol Oncol 1984; 19: 329-335
- 22 Eifel P, Hendrickson M, Ross J et al. Simultaneous presentation of carcinoma involving the ovary and the uterine corpus. Cancer 1982; 50: 163-170
- 23 Sheu BC, Lin HH, Chen CK et al. Synchronous primary carcinomas of the endometrium and ovary. Int J Gynaecol Obstet 1995; 51: 141-146
- 24 Ma SK, Zhang HT, Sun YC et al. Synchronous primary cancers of the endometrium and ovary: review of 43 cases. Zhonghua Zhong Liu Za Zhi [Chinese journal of oncology] 2008; 30: 690-694