Aktuelle Rheumatologie 2013; 38(02): 97-103
DOI: 10.1055/s-0032-1323753
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Konservative Therapie bei Spondyloarthritis: Stadien adaptiert und evidenzbasiert

Conservative Therapy for Spondyloarthritis: Stage-Adapted and Evidence-Based
U. Lange
1   Rheumatologie, Klinische Immunologie, Physikalische Medizin und Osteologie, Kerckhoff-Klinik, Universität Gießen, Bad Nauheim
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 February 2013 (online)

Zusammenfassung

Bei den seronegativen Spondyloarthritiden handelt es sich um eine Gruppe von miteinander verwandten entzündlich-rheumatischen Erkrankungen, denen eine potenzielle Wirbelsäulenbeteiligung, mindestens als Sakroiliitis, gemeinsam ist. Mit fortschreitendem Krankheitsverlauf resultieren sowohl morphologische als auch funktionelle Defektzustände mit konsekutiver Beeinträchtigung der funktionellen und funktionalen Gesundheit. Im multimodalen Therapiekonzept kommt dem differenzialindikativen Einsatz physikalisch-medizinischer Maßnahmen eine wichtige Rolle zu, u. a. zur Schmerzlinderung und Verbesserung/Erhaltung der Funktionalität, meist in Kombination mit einer effektiven analgetischen und/oder anti-inflammatorischen Therapie. Ziel des Beitrages ist eine Darstellung der differenzialindikativen physikalisch-therapeutischen Behandlungsoptionen unter Berücksichtigung evidenzbasierter Daten. Der Fokus gilt dabei den beiden häufigsten Krankheitsbildern der Spondyloarthritiden, der ankylosierenden Spondylitis und der Arthritis/Spondylitis psoriatica.

Abstract

The seronegative spondyloarthritides are a group of rheumatic diseases with the common feature of a potential inflammatory involvement of the spine, manifesting at least as sacroiliitis. Usually the manifestations progress towards morphological and functional deficits and thus cause impairment of physical health and function. In a multimodal concept of treatment, physiotherapeutic strategies are indispensable and indicated for pain reduction and improvement of vertebral and articular function, often in combination with anti-inflammatory and analgesic therapy. This article presents an overview of the current physical therapy options and the underlying scientific evidence in ankylosing spondylitis and psoriatic arthritis/spondylitis.

 
  • Literatur

  • 1 Lange U. Differenzialindikative physikalisch-medizinische Verordnung bei ankylosierender Spondylitis unter Berücksichtigung evidenzbasierter Daten. Phys Med Rehab Kuror 2012; 22: 35-44
  • 2 Lange U, Kürten B, Müller-Ladner U et al. Physikalisch-therapeutische und rehabilitative Maßnahmen bei der ankylosierenden Spondylitis. Status quo und was spricht im Zeitalter der Anti Zytokin-Therapie noch dafür?. Z Rheumatol 2007; 66: 727-733
  • 3 Braun J, Sieper J Hrsg Spondylitis ankylosans. UNI-MED; Bremen, London, Boston: 2002
  • 4 Engel MJ, Uhlemann C, Berg W et al. Physikalische Medizin in der Rheumatologie – differentialindikative Verordnung bei rheumatoider Arthritis, ankylosierender Spondylitis und progressiver systemischer Sklerose. Akt Rheumatol 2003; 28: 218-224
  • 5 Lange U, Engel JM, Berg W et al. Differentialindikative physikalisch-medizinische Versorgung bei der ankylosierenden Spondylitis. Orthopädische Praxis 2005; 6: 324-326
  • 6 Fetaj S. Ankylosierende Spondylitis. In: Physikalische Medizin in der Rheumatologie unter Berücksichtigung evidenzbasierter Daten. Lange U. Hrsg Ligatur-Verlag; 2008. 83-90
  • 7 Dagfinrud H, Kvien TK, Hagen KB. Physiotherapy interventions for ankylosing spondylitis. Cochrane Database Syst Rev Jan 2008; 23 (01) CD002822
  • 8 Schmidt KL. Physikalische Therapie rheumatischer Erkrankungen. In: Schmidt KL, Drexel H, Jochheim K-A. Hrsg Lehrbuch der Physikalischen Medizin und Rehabilitation. Fischer; Stuttgart: 1995. 329-345
  • 9 Viitanen JV, Suni J, Kautiainen H et al. Effect of physiotherapy on spine mobility in ankylosing spondylitis. Scand J Rheumatol 1992; 21: 38-41
  • 10 Viitanen JV, Lehtinen K, Suni J et al. Fifteen month’s follow-up of intensive inpatient physiotherapy and exercise in ankylosing spondylitis. Clin Rheumatol 1995; 14: 413-419
  • 11 Kraag G, Stokes B, Groh J et al. The effect of comprehensive physiotherapy and supervision on patients with ankylosing spondylitis – A randomized controlled trial. J Rheumatol 1990; 17: 288-233
  • 12 Hidding A, van der Linden S, Boers M et al. Is group physical therapy superior to individualized therapy in ankylosing spondylitis?. Arthritis Care Res 1993; 6: 117-125
  • 13 Hidding A, van der Linden S. Factors related to change in global health after group physical therapy in ankylosing spondylitis. Clin Rheumatol 1995; 14: 347-351
  • 14 Bakker C, Hidding A, van der Linden S et al. Cost effectiveness of group physical therapy compared to individualized therapy for ankylosing spondylitis. A randomized controlled trial. J Rheumatol 1994; 21: 264-268
  • 15 Durmus D, Alayli G, Cil E et al. Effects of a home-based exercise program on quality of life, fatigue, and depression in patients with ankylosing spondylitis. Rheumatol Int 2009; 29 (06) 673-677
  • 16 Durmus D, Alayil G, Uzun O et al. Effects of two exercise interventions on pulmonary functions in the patients with ankylosing Spondylitis. Joint Bone Spine 2009; 76 (02) 150-155
  • 17 Ortancil O, Sarikaya S, Sapmaz P et al. The effect(s) of a six-week home-based exercise program on the respiratory and functional status in ankylosing spondylitis. J Clin Rheumatol 2009; 15 (02) 68-70
  • 18 Aytekin E, Caglar NS, Ozgonenel L et al. Home-based exercise therapy in patients with ankylosing spondylitis: effects on pain, mobility, disease activity, quality of life, and respiratory functions. Clin Rheumatol 2011; Jun 10. (Epub, ahead of print)
  • 19 Tarner I, Uhlemann C, Müller-Ladner U et al. The effect of serial mild whole-body hyperthermia on the responsiveness of plasma cytokine levels of TNF-α, Interleukin 1-β and Interleukin 6 in patients with ankylosing spondylitis and a healthy population. Clin Rheumatol 2009; 28: 397-402
  • 20 Lange U, Müller-Ladner U, Uhlemann C. Serielle Ganzkörperkältetherapie im Criostream bei entzündlich-rheumatischen Erkrankungen – eine Pilotstudie. Med Klinik 2008; 103: 383-388
  • 21 Braun K-P, Brookman-Amissah S, Geissler K et al. Ganzkörperkryotherapie bei Patienten mit entzündlich-rheumatischen Erkrankungen. Eine prospektive Studie. Med Klin 2009; 104: 192-196
  • 22 Berquet KH. Alternative therapy. Chances in Bechterew disease?. Versicherungsmedizin 1991; 43: 140-142
  • 23 Curda B, Luxl M, Glauninger P et al. Häufigkeit und Anwendung konventioneller und unkonventioneller Therapiemaßnahmen bei Patienten mit Morbus Bechterew. Forsch Komplementärmed Klass Naturheilkd 2000; 7: 85-88
  • 24 Lind-Albrecht G. Einfluss der Radonstollentherapie auf Schmerzen und Verlauf bei Spondylitis ankylosans. Dissertation, Johannes Gutenberg-Universität, Mainz 1994
  • 25 Lind-Albrecht G. Radoninhalation bei Morbus Bechterew. In: Deetjen P, Falkenbach A. Hrsg Radon und Gesundheit, Radon and Health. Peter Lang; Frankfurt: 1999. 131-137
  • 26 van Thubergen A, Landewé R, van der Heijde D et al. Combined spa-exercise therapy is effective in ankylosing spondylitis patients: a randomized controlled trial. Arthritis Rheum 2001; 45: 430-438
  • 27 van Thubergen A, Boonen A, Landewé R. Cost effectiveness of combined spa-exercise therapy in ankylosing spondylitis: a randomized controlled trial. Arthritis Rheum 2002; 47: 459-467
  • 28 Falkenbach A, Kovacs J, Franke A et al. Radon therapy for the treatment of rheumatic diseases – review and meta-analysis of controlled clinical trials. Rheumatol Int 2005; 25 (03) 205-210
  • 29 Lange U, Neumann N, Kürten B et al. Einfluss einer seriellen niedrig-dosierten Radonstollen-Hyperthermie auf zentrale Zytokine des Knochenmetabolismus bei ankylosierender Spondylitis. Phys Med Rehab Kuror 2012; 22: 203-206
  • 30 Altan L, Bingol U, Aslan M et al. The effect of balneotherapy on patients with ankylosing Spondylitis. Scand J Rheumatol 2006; 35 (04) 283-289
  • 31 Codish S, Dobrovinsky S, Abu Shakra M et al. Spa therapy for ankylosing Spondylitis at the Dead Sea. Isr Med Assoc J 2005; 7 (07) 443-446
  • 32 Iurchenko SV. Efficacy of radon baths of different concentration in psoriatic arthritis. Vopr Kurortol Fizioter Lech Fiz Kult 2003; 2: 31-32
  • 33 Sukenik S, Giryes H, Halevy S et al. Psoriatic arthritis at the Dead Sea. J Rheumatol 1994; 21: 1305-1309
  • 34 Sukenik S, Baradin R, Codish S et al. Balneotherapy at the Dead Sea area for patients with psoriatic arthritis and concomitant fibromyalgia. Isr Med Assoc J 2001; 3: 147-150
  • 35 Elkayam O, Ophir J, Brenner S et al. Immediate and delayed effects of treatment at the Dead Sea in patients with psoriatic arthritis. Rheumatol Int 2000; 19: 77-82
  • 36 Haskes PJ. Benefical effect of climatic therapy on inflammatory arthritis at Tiberias Hot Spring. Scand J Rheumatol 2002; 31: 172-177
  • 37 Schiener R, Brockow T, Franke A et al. Bath PUVA and saltwater baths followed by UV-B phototherapy as treatments for psoriasis: a randomised controlled trial. Arch Dermatol 2007; 143: 586-596
  • 38 Koek MB, Buskens E, van Weelden H et al. Home versus outpatients ultraviolett B phototherapy for mild to severe psoriasis: pragmatic multicentre randomised controlled non-inferiority trial (PLUTO study). BMJ 2009; 338: b1542 DOI: 10.1136/bmj.b1542.
  • 39 Feldman SR, Mellen BG, Housman TS et al. Efficacy of the 308-nm eximer laser for treatment of psoriasis: results of a multicenter study. J Am Acad Dermatol 2002; 46: 900-906
  • 40 Ständer M. Die Thermalsole-UV-Behandlung bei der Psoriasis vulgaris. Z Phys Med Baln Med Klim 1984; 13: 112-115
  • 41 Vocks E, Drosner M, Steiger T et al. Klimatherapeutische Maßnahmen bei der Psoriasis – Erfahrungen im Hochgebirgsreizklima. Präv Rehab 1991; 3: 39-42
  • 42 Walker UA, Uhl M, Weiner SM et al. Analgesic and disease modifying effects of interferential current in psoriatic arthritis. Rheumatol Int 2006; 26: 904-907
  • 43 Nash P. Therapies for axial diseases in psoriatic arthritis. A systematic review. J Rheumatol 2006; 33: 1431-1434
  • 44 Schwab F. Wirkung iterativer Ganzkörperhyperthermie mit wassergefilterter Infrarot-A-Strahlung auf funktionelle und funktionale Parameter der Gesundheit sowie proinflammatoische Zytokine bei Arthritis psoriatica. Dissertationsschrift, Justus-Liebig-Universität Gießen 2012
  • 45 Lubrano E, Spadaro A, Parsons WJ et al. Rehabilitation in Psoriatic arthritis. J Rheumatol 2009; 36: 81-82
  • 46 Mustur D, Vujasinovic-Stupar N. The impact of physical therapy on the quality of life of patients with rheumatoid and psoriatic arthritis. Med Pregl 2007; 60: 241-246
  • 47 Grigor’eva VD, Guliaeva EN. The combined use of dry-air carbon dioxide baths and applications of peloids at low temperature in the rehabilitation of patients with psoriatic arthritis. Vopr Kurortol Fizioter Lech Fiz Kult 1998; 1: 25-28
  • 48 Guliaeva EN, Grigor’eva VD, Derevnina NA et al. The effect of carbon dioxide baths and application of low-temperature peloids on the immune function of patients with psoriatic arthritis. Vopr Kurortol Fizioter Lech Fiz Kult 1999; 3: 31-35
  • 49 Lubrano E, D’Angelo S, Parsons WJ et al. Effects of combination treatment of an intensive rehabilitation program and etanercept in patients with ankylosing spondylitis: a pilot study. J Rheumatol 2006; 33: 2029-2034
  • 50 Spadaro A, De Luca T, Massimiani MP et al. Occupational therapy in ankylosing spondylitis: short term prospective study in patients treated with anti-TNF-alpha drugs. Joint Bone Spine 2008; 75: 29-33