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DOI: 10.1055/s-0032-1327242
Religiöse und spirituelle Einstellungen psychiatrischer Patienten
Religious and Spiritual Attitudes of Patients with Schizophrenic or Affective DisordersPublication History
Publication Date:
14 January 2013 (online)
Zusammenfassung
Anliegen: Religion und Spiritualität wurden in der Psychiatrie als neurotisches oder psychopathologisches Phänomen, aber auch zunehmend als eigenständige Dimension und Ressource betrachtet.
Methode: In 3 Kliniken Erhebung religiöser und spiritueller Einstellungen in Bezug auf Therapie, Krankheitsbewältigung und Seelsorge bei Patienten mit schizophrenen oder affektiven Störungen; Messung der Religiosität durch die Zentralitätsskala des RST.
Ergebnisse: Von 216 Untersuchten schätzen sich 25 % als nicht religiös, 61 % als religiös und 14 % als hochreligiös ein. Kein signifikanter Einfluss von Diagnose, Schulbildung, Geschlecht, Krankheitsdauer und gesundheitlicher Selbsteinschätzung auf Religiosität, positive Korrelation mit höherem Lebensalter. Beurteilung der Krankenhausseelsorge als sehr hilfreich, Hinweise auf positive Effekte von Religiosität auf Krankheitsbewältigung.
Schlussfolgerungen: Religion und Spiritualität spielen für viele eine wichtige Rolle. Sie sollten stärker in der Praxis und Forschung berücksichtigt werden.
Abstract
Objective: In psychiatry and psychotherapy religion and spirituality were for a long time mainly considered as a pathological and neurotic phenomenon. Nowadays they are increasingly accepted as an independent dimension and resource.
Methods: By means of a questionnaire, inpatients of 3 hospitals with schizophrenic (F2) or affective (F3) disorders were interviewed shortly before discharge about their religious and spiritual attitude with regard to therapy, coping with psychiatric disorder and hospital based pastoral care. General religiousness of the participants was measured using the centrality scale of the Structure of Religiosity Test.
Results: Of the 216 participants 25 % rated themselves as not religious, 61 % as religious, and 14 % as highly religious. Diagnosis, education, sex, duration of illness and self-evaluation of current mental health status had no significant statistical impact on the importance of religion. Higher age and importance of religion were positively correlated. Hospital based pastoral services were perceived as very helpful. Results indicate positive effects of religiousness on coping with the psychiatric disorder.
Conclusions: For three of four patients religion and spirituality play a more or less important role in their life. In a clinical as well as in a scientific context this dimension should be paid more regard in psychiatry and psychotherapy.
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