Geburtshilfe Frauenheilkd 2013; 73(4): 330-334
DOI: 10.1055/s-0032-1328437
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Surgical and Conservative Management of Symptomatic Leiomyomas during Pregnancy: a Retrospective Pilot Study

Operatives und konservatives Therapiemanagement von symptomatischen Leiomyomen in der Schwangerschaft: eine retrospektive Pilotstudie
R. Rothmund
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
F. A. Taran
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
B. Boeer
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
M. Wallwiener
2   Womenʼs Clinic, University Heidelberg, Heidelberg
,
H. Abele
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
R. Campo
3   Leuven Institute for Fertility and Embryology, Leuven, Belgium
,
D. Wallwiener
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
S. Brucker
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
,
K. Rall
1   Womenʼs Clinic, University Tübingen, Tübingen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 11 December 2012
revised 11 March 2013

accepted 12 March 2013

Publication Date:
13 May 2013 (online)

Abstract

Purpose: Evidence regarding distinguishing characteristics of women with symptomatic leiomyomas during pregnancy who undergo myomectomy during pregnancy and those who respond to conservative treatment is sparse because it mostly derives from case reports and small patient series. As the first of its type, the present study analyzed the characteristics of women with symptomatic leiomyomas treated with myomectomy during pregnancy and those treated conservatively. Methods: We performed a computer search of medical records from 1 January 2001 to 31 March 2011 using the International Classification of Diseases Codes for pregnancy, myomectomy and leiomyomas during pregnancy. Results: 27 patients were admitted during pregnancy directly related to leiomyomas; 17 of the 27 patients received conservative treatment for symptomatic leiomyomas, and 10 patients had surgery during pregnancy: 3 had undergone diagnostic surgical procedures and 7 myomectomy. Perioperative and postoperative morbidity was low in all women in our sample. Conclusion: In our pilot study, myomectomy during pregnancy was safely performed in carefully selected patients, with subserosal or pedunculated leiomyomas that failed to respond to conservative treatment, with low perioperative and postoperative morbidity.

Zusammenfassung

Fragestellung: Hinweise auf spezifische Charakteristika von Frauen mit symptomatischen Leiomyomen während der Schwangerschaft, die sich einer Myomektomie in der Schwangerschaft unterziehen, und solchen, die gut auf eine konservative Therapie ansprechen, sind sehr gering, v. a., weil sie meist aus Fallberichten und Studien mit kleinen Kollektiven stammen. Als erste Studie dieser Art verglich die vorliegende Studie die Charakteristika von konservativ und operativ behandelten Schwangeren.

Material und Methodik: Eine computergestützte Suche aller Behandlungsunterlagen aus unserer Einrichtung vom 1. Januar 2001 bis 31. März 2011 wurde durchgeführt und dabei die International Classification of Diseases (ICD) Codes für Schwangerschaft, Myomektomie und Leiomyome während Schwangerschaft verwendet. Ergebnisse: 27 Patientinnen wurden unmittelbar wegen Myomen in der Schwangerschaft aufgenommen; 17 der 27 Patientinnen erhielten eine konservative Therapie bei symptomatischen Myomen und 10 unterzogen sich einer Operation: 3 erhielten ein diagnostisches Vorgehen und 7 eine Myomektomie. Die peri- und postoperative Morbidität war niedrig im gesamten Patientinnenkollektiv. Schlussfolgerung: In unserer Pilotstudie erwies sich die Myomektomie in der Schwangerschaft als eine sichere Methode in einem sorgfältig ausgewählten Patientinnenkollektiv, mit serösen oder gestielten Myomen, die auf eine konservative Therapie nicht angesprochen haben, mit niedriger peri- und postoperativer Morbidität.

 
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