Abstract
Aim: This prospective clinical study aimed to evaluate whether it
would be possible to reduce the rate of re-excisions using CMOS technology,
a specimen radiography system (SRS) or digital breast tomosynthesis (DBT)
compared to a conventional full field digital mammography (FFDM) system.
Material and Method: Between 12/2012 and 2/2013 50 patients were
diagnosed with invasive breast cancer (BI-RADS™ 5). After histological
verification, all patients underwent breast-conserving therapy with
intraoperative imaging using 4 different systems and differing
magnifications: 1. Inspiration™ (Siemens, Erlangen, Germany), amorphous
selenium, tungsten source, focus 0.1 mm, resolution 85 µm pixel pitch,
8 lp/mm; 2. BioVision™ (Bioptics, Tucson, AZ, USA), CMOS technology,
photodiode array, flat panel, tungsten source, focus 0.05, resolution 50 µm
pixel pitch, 12 lp/mm; 3. the Trident™ specimen radiography system (SRS)
(Hologic, Bedford, MA, USA), amorphous selenium, tungsten source, focus
0.05, resolution 70 µm pixel pitch, 7.1 lp/mm; 4. tomosynthesis (Siemens,
Erlangen, Germany), amorphous selenium, tungsten source, focus 0.1 mm,
resolution 85 µm pixel pitch, 8 lp/mm, angular range 50 degrees, 25
projections, scan time > 20 s, geometry: uniform scanning,
reconstruction: filtered back projection. The 600 radiographs were
prospectively shown to 3 radiologists. Results: Of the 50 patients
with histologically proven breast cancer (BI-RADS™ 6), 39 patients required
no further surgical therapy (re-excision) after breast-conserving surgery. A
retrospective analysis (n = 11) showed a significant (p < 0.05) increase
of sensitivity with the BioVision™, the Trident™ and tomosynthesis compared
to the Inspiration™ at a magnification of 1.0 : 2.0 or 1.0 : 1.0
(tomosynthesis) (2.6, 3.3 or 3.6 %), i.e. re-excision would not have been
necessary in 2, 3 or 4 patients, respectively, compared to findings obtained
with a standard magnification of 1.0 : 1.0. Conclusion: The
sensitivity of the BioVision™, the Trident™ and tomosynthesis was
significantly (p < 0.05) higher and the rate of re-excisions was reduced
compared to FFDM using a conventional detector at a magnification of 2.0 but
without zooming.
Zusammenfassung
Ziel: Prospektive Untersuchung, ob mit Hilfe der CMOS-Technologie, dem
Specimen Radiography System bzw. der digitalen Brusttomosynthese (DBT) im
Vergleich mit einem herkömmlichen FFDM-System eine Senkung der Rate an
Reexzisionen möglich ist. Material und Methode: In der Zeit von
12/2012 bis 2/2013 wurde bei 50 Patientinnen ein invasives Mammakarzinom
(BI-RADS™ 5) diagnostiziert. Nach histologischer Sicherung erfolgte die
brusterhaltende Therapie mit intraoperativem Präparateradiogramm mit 4
unterschiedlichen Systemen und Vergrößerungen: 1. Inspiration™ (Siemens,
Erlangen, Deutschland), amorphes Selen, W-Anode, Fokus 0,1 mm, Ortsauflösung
85 µm Pixelpitch, 8 Lp/mm. 2. BioVision™ (Bioptics, Tucson, AZ, USA),
CMOS-Technologie, Photodioden Array, Flat Panel, W-Anode, Fokus 0,05,
Ortsauflösung 50 µm Pixelpitch, 12 Lp/mm. 3. Trident™ (Hologic, Bedford, MA,
USA), Specimen Radiography System (SRS System), amorphes Selen, W-Anode,
Fokus 0,05, Ortsauflösung 70 µm Pixelpitch, 7,1 Lp/mm. 4. Tomosynthese
(Siemens, Erlangen, Deutschland), amorphes Selen, W-Anode, Fokus 0,1 mm,
Ortsauflösung 85 µm Pixelpitch, 8 Lp/mm, Winkelbereich 50 Grad, 25
Projektionen, Scandauer > 20 s, Geometrie: gleichförmige Abtastung,
Rekonstruktion: gefilterte Rückprojektion. Die jeweils 600
Präparateradiogramme wurden prospektiv 3 Radiologen auf einem
Befundungsmonitor präsentiert. Ergebnisse: Bei den 50 Patientinnen
mit histologisch gesichertem Mammakarzinom (BI-RADS™ 6) war bei 39
Patientinnen nach erfolgter brusterhaltender Therapie keine weitere
operative Therapie (Reexzision) indiziert. Die retrospektive Analyse
(n = 11) ergab eine signifikante (p < 0,05) Steigerung der Sensitivität
des BioVision™-, des Trident™-Systems und der Tomosynthese gegenüber dem
Inspiration™ bei einer Vergrößerung von 1,0 : 2,0 bzw. 1,0 : 1,0
(Tomosynthese) (2,6, 3,3 bzw. 3,6 %) d. h. eine Reexzision wäre bei 2, 3
bzw. 4 Patientinnen nicht notwendig gewesen im Vergleich zur
Standardvergrößerung 1,0 : 1,0. Schlussfolgerung: Sowohl der Einsatz
der Präparateradiografie-Systeme BioVision™ und Trident™, aber auch die
Tomosynthese zur Präparateradiografie erreichen eine signifikant
(p < 0,05) bessere Sensitivität und Reduzierung der Reexzisionsrate im
Vergleich zu einem FFDM-System mit herkömmlichem Detektor unter der
Voraussetzung einer reellen Vergrößerung mit dem Faktor 2,0, jedoch keinem
Zooming.
Key words Breast - mammography - breast cancer - breast malignancy
Schlüsselwörter Mamma - Mammografie - Mammakarzinom - Mammamalignom