Subscribe to RSS
Please copy the URL and add it into your RSS Feed Reader.
https://www.thieme-connect.de/rss/thieme/en/10.1055-s-00000027.xml
intensiv 2012; 20(06): 308-311
DOI: 10.1055/s-0032-1329429
DOI: 10.1055/s-0032-1329429
CNE
Beatmung · Weaning
Wieder allein atmen
Further Information
Publication History
Publication Date:
26 October 2012 (online)
Zusammenfassung
Wenn ein Patient künstlich beatmet werden muss, steigt sein Risiko für Komplikationen. Die entscheidenden Faktoren für eine erfolgreiche und schnelle Entwöhnung von der Beatmung sind eine interdisziplinär kommunizierte Strategie, die genaue Einschätzung des Patienten und eine intensive Betreuung.
-
Literatur
- 1 Boles JM et al. Weaning from mechanical ventilation. Eur Respir J 2007; 29: 1033-1056
- 2 Bodmann KF et al. Nosokomiale Pneumonie: Prävention, Diagnostik und Therapie. Chemother J 2003; 12 () 33-44
- 3 Mattner F, Gastmeier P. Empfehlungen zur Prävention nosokomialer Pneumonien. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2005; 40: 79-84
- 4 Melsen W et al. Estimating the attributable mortality of ventilator-associated pneumonia from randomized prevention studies. Crit Care Med 2011; 39: 2736-2742
- 5 Torres A et al. Re-intubation increases the risk of nosocomial pneumonia in patients needing mechanical ventilation. Am J Resp Crit Care Med 1995; 152: 137-141
- 6 Esteban A et al. Extubation Outcome after spontaneous breathing trials with T-tube or pressure support ventilation. Am J Respir Crit Care Med 1997; 156: 459-465
- 7 Epstein SK et al. Effect of Failed Extubation on the Outcome of Mechanical Ventilation. Chest 1997; 112: 186-192
- 8 Epstein SK. Weaning from ventilatory support. Current opinion in critical care 2009; 15: 36-43
- 9 Schönhofer B. Weaning vom Respirator beginnt mit der Intubation. Pneumologe 2008; 5: 150-162
- 10 MacIntyre NR. Evidence-based guidelines for weaning and discontinuing ventilatory support: a collective task force facilitated by the american college af chest physicians; the american association of respiratory care; and the american college of critical care medicine. Chest 2001; 120 (Suppl. 06) 375S-396S
- 11 Schönhofer B. Entwöhnung vom Respirator (Weaning). Intensivmed 2000; 37: 273-283
- 12 Kollef MH et al. A randomized controlled trial of protocol-directed versus physician-directed weaning from mechanical ventilation. Crit Care Med 1997; 25: 567-574
- 13 Hannich HJ et al. Kommunikation mit kritisch Kranken und ihrem Umfeld. In: Ullrich L, Stolecki D, Grünewald M, Hrsg. Intensivpflege und Anästhesie. 2.. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2010: 74-83
- 14 Kress JP et al. Daily interruption of sedative infusions in critically ill patients undergoing mechanical ventilation. N Engl J Med 2000; 342: 1471-1477
- 15 Girard TD et al. Efficacy and safety of a paired sedation and ventilator weaning protocol for mechanically ventilated patients in intensive care (awakening and breathing controlled trial): a randomised controlled trial. Lancet 2008; 371: 126-134
- 16 Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) und Deutsche Interdisziplinäre Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI). S3-Leitlinie: Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin. Update 12/2009. Online unter: http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/001-012l.pdf 20.07.2012
- 17 Thorens JB et al. Influence oft the quality of nursing on the duration of weaning from mechanical ventilation in patients with chronic obstructive pulmonary disease. Crit Care Med 1995; 23: 1807-1815
- 18 Wilpsbäumer S, Ullrich L. Förderung der Atmung und Atemtherapie. In: Ullrich L, Stolecki D, Grünewald M, Hrsg. Intensivpflege und Anästhesie. 2.. Aufl. Stuttgart: Thieme; 2010: 125-151