Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0032-1330520
Shiga Toxin-Producing E. Coli O104:H4 Outbreak 2011 in Germany: Radiological Features of Enterohemorrhagic Colitis
Radiologische Merkmale der enterohämorrhagischen Kolitis beim EHEC-Ausbruch 2011 des enteroaggregativen E.-coli-Stammes O104:H4Publication History
10 September 2012
12 December 2012
Publication Date:
25 February 2013 (online)


Abstract
Purpose: In 2011 a nationwide outbreak of Shiga toxin-producing E. coli (STEC) O104:H4 infection occurred in Germany with severe hemorrhagic colitis and hemolytic-uremic syndrome (HUS). We defined abdominal radiologic findings in these patients and correlated them with clinical parameters.
Materials and Methods: 23 patients (7 men; age: 48 ± 19 years) with O104:H4 colitis and/or HUS received abdominal CT (n = 12) or radiographs (n = 11). Colonic distension, air-fluid levels, and free intraabdominal air were assessed. Colonic wall thickening, contrast enhancement, pericolic stranding, and ascites were evaluated on CT. Laboratory parameters and clinical presentation were reviewed. Chi-square test, Student’s t-test, McNemar’s test and Spearman correlation were performed.
Results: Colonic lumen distension was seen in 16/23 patients (69.6 %). The ascending colon (11/23 patients; 47.8 %) and transverse colon (12/23 patients; 52.2 %) were dilated significantly more often (p = 0.006 and p = 0.003, respectively) than the descending colon (1/23; 4.3 %). All 12 patients undergoing CT scanning had abnormally thickened colonic wall segments, 3 (25 %) had pancolic involvement and 9 (75 %) had segmental involvement. The descending colon was predominantly affected (11/12 patients; 91.7 %) and thickened significantly more often than other colonic segments (p < 0.001).
Conclusion: The segmental type of STEC O104:H4 colitis mainly affects the descending colon with upstream distension of the transverse/ascending colon and differs from other types of colitis.
Zusammenfassung
Ziel: Im Jahre 2011 kam es in Deutschland landesweit zu Erkrankungsfällen mit dem hämolytisch-urämischen Syndrom (HUS) und blutigen Durchfällen bei einer Infektion durch Enterohämorrhagische Escherichia coli (EHEC) des Serotyps O104:H4. Ziel war es, die radiologischen Merkmale dieser Patienten zu bestimmen und mit klinischen Parametern zu korrelieren.
Material und Methoden: 23 Patienten (7 Männer; Alter: 48 ± 19 Jahre) mit O104:H4-Kolitis und/oder HUS wurden mittels CT (n = 12) oder Abdomenübersichtsaufnahme (n = 11) untersucht. Alle 23 Untersuchungen wurden retrospektiv hinsichtlich Kolondistension, Luft-Flüssigkeitsspiegeln und freier intraabdomineller Luft beurteilt. Im CT wurde zusätzlich Kolonwanddicke, Kontrastmittelanreicherung, perikolische Fettgewebsimbibierung sowie Aszitesmenge bestimmt. Laborparameter und klinische Untersuchungsmerkmale wurden notiert. Chi-Quadrat-Test, t-Test, McNemar-Test sowie Spearman-Korrelation wurden durchgeführt um die Daten zu analysieren.
Ergebnisse: Eine Kolondistension wurde bei 16/23 Patienten (69,6 %) beobachtet. Das aszendierende (11/23 Patienten; 47,8 %) und transversale Kolon (12/23 Patienten; 52,2 %) waren signifikant öfter dilatiert (p = 0,006 bzw. p = 0,003) als das deszendierende Kolon (1/23; 4,3 %). Alle 12 CT-Patienten zeigten abnormal wandverdickte Kolonsegmente, 3 (25 %) davon hatten eine Pankolitis und 9 Patienten (75 %) hatten eine segmentale Beteiligung. Das deszendierende Kolon war überwiegend (11/12 Patienten; 91.7 %) und signifikant häufiger (p < 0,001) als die anderen Kolonsegmente betroffen.
Schlussfolgerungen: Bei der STEC-O104:H4-Kolitis findet sich vornehmlich ein segmentaler Befall des deszendierenden Kolons mit vorgeschalteter Dilatation des transversalen und aszendierenden Kolons, wodurch sich dieser Typ der Kolitis möglicherweise von anderen Kolitiden unterscheidet.