Rofo 2013; 185(6): 563-566
DOI: 10.1055/s-0032-1330718
Technische Innovationen
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Akute Pfortaderthrombose bei einem 5-jährigen Kind: Rekanalisierung mittels perkutaner Thrombenaspiration und Thrombolyse

Percutaneous Thrombus Aspiration and Thrombolysis for the Treatment of Acute Portal Vein Thrombosis in a 5-Year-Old Child
P. Heiss
,
D. Grothues
,
M. Loss
,
B. Knoppke
,
C. Stroszczynski
Further Information

Publication History

03 July 2012

21 December 2012

Publication Date:
25 February 2013 (online)

Zusammenfassung

Die frühe postoperative Pfortaderthrombose stellt eine relativ häufige und schwere Komplikation nach Lebertransplantation bei Kindern dar. Das klinische Bild wird geprägt durch Zeichen der portalen Hypertension wie Aszites und gastrointestinale Blutungen. Basistherapie ist die möglichst rasch einzuleitende Heparinisierung. Bei persistierender oder progredienter Thrombosierung bzw. persistierenden oder progredienten Symptomen ist eine operative Thrombektomie oder Retransplantation in Betracht zu ziehen. Beide Verfahren gehen jedoch mit einer hohen Morbidität und Letalität einher. Wir berichten über eine erfolgreiche minimalinvasive perkutane Thrombenaspiration und Thrombolyse bei einem 5-jährigen Kind mit akuter Pfortaderthrombose nach Lebertransplantation.

Abstract

Early portal vein thrombosis is a frequent and severe complication following pediatric liver transplantation. The clinical presentation is characterized by signs and symptoms of portal hypertension such as ascites and digestive hemorrhage. Primary treatment consists of heparin therapy. In the case of persistent or progressive thrombosis or symptoms, surgical thrombectomy or retransplantation should be considered. However, surgical intervention is associated with significant morbidity and mortality. We report on successful minimally invasive percutaneous thrombus aspiration and thrombolysis for the treatment of acute portal vein thrombosis in a 5-year-old child post liver transplantation.