Abstract
Objective:
The effect of an orthosis supply in patients with paresis caused by poliomyelitis
was to be proved. The main questions was if an orthosis supply might improve the bodily
functionality in daily life and especially the muscle activity of the lower limbs
and trunk.
Design:
nonrandomized before-after trial with 3 months follow up.
Setting:
institutional practice, ambulatory care.
Participants:
In a consecutive sample of 13 patients (average age: 63.8 years, 9 female, 4 male)
with partial paralysis of the quadriceps muscle and weakness of the dorsal flexors
of the foot and instability of the knee joint caused by poliomyelitis anterior acuta
40 years before a femoral orthosis supply was indicated.
10 of them fulfilled the inclusion criteria for the study (average age: 64.5 years,
7 female, 3 male).
Interventions:
The activity of 8 specified leg and trunk muscles (m.) had to be described 3 months
before (baseline=t0), immediately at orthosis supply (t1) and after further 3 months
of gait training with the orthosis (t2).
Main Outcome Measures:
The muscle activity was described by the surface- electromyography (s-EMG). By means
of the kinematic gait analysis via 3-dimensional ultrasound analysis of movement the
knee joint angle and the stance duration of every single leg was detected at the same
times.
The quality of life was measured by means of 36 Items Short Form Health Survey (SF
36).
The significance of all evaluated parameters was detected by the Friedman test (level
of significance p</=0.05).
Results:
Because of 4 dropouts after a 3 months baseline 6 patients (5 female, 1 male, average
age: 61 years) were evaluated with an orthosis over a period of 6 months until follow
up. On the side without the orthosis, increased s-EMG values of m. obliquus abdominus
internus and m. multifideus during standing and of the m. gluteus medius during walking
were observed. On the side with the orthosis support changes of both abdominal muscles,
rised activity of the vastus medialis and relaxation of m. gluteus medius and m. bizeps
femoris during standing were detected, but during walking both abdominal muscles as
well as m. multifideus, mm.rectus and bizeps femoris showed higher s-EMG-level whereas
both vasti, and m. gluteus medius had decreased values.
The knee joint angles showed an increase in the leg with the orthosis of 13° without
any hyperextension but a rising in the duration of the stance phase was seen in the
leg with the orthosis. The patients quality of life did not change significantly during
the observation time.
Conclusion:
The instable knee could be stabilized by means of an adequate orthosis. Orthotic support
of the paretic limb can relieve the overstrained muscles but a sufficient activity
of the m. gluteus medius at the stable leg and of the abdominal muscles and in all
probability of m. multifideus on both sides is necessary to indicate orthosis supply.
Zusammenfassung
Objekt:
Untersucht wurde die Wirksamkeit einer Orthesenversorgung bei Patienten mit poliomyelitisbedingter
Lähmung bez. der Muskelfunktion der unteren Extremität und des Rumpfes sowie der Körperfunktionen
im täglichen Leben.
Design:
Nicht randomisierter Vorher-Nachher-Vergleich mit 3-monatigem Follow-up.
In der ambulanten Sprechstunde wurde für 13 Patienten (Durchschnittsalter 63,8 Jahre,
9 weiblich, 4 männlich) mit poliomyelitisbedingter Parese des M. quadrizeps und tibialis
anterior sowie einer Knieinstabilität die Indikation zur Versorgung mit einer Oberschenkelorthese
gestellt.
Zehn Patienten erfüllten die Einschlusskriterien der Studie (Durchschnittsalter 64,5
Jahre, 7 weiblich, 3 männlich).
Methode:
Die Aktivität von 8 definierten Bein- und Rumpfmuskeln und der Kniewinkel beim Übergang
von der Stand- zur Schwungphase wurden 3 Monate vor (Baseline = t0), mit Beginn der
Orthesennutzung (t1) und nach 3-monatigem Gangtraining mit der Orthese (t2) erfasst.
Bewertungsparameter:
Zur Beschreibung der Muskelaktivität wurde das Oberflächen-Elektromyogramm genutzt
(s-EMG), zur Erfassung der Kniebewegung die 3-dimensionale Ultraschalltopometrie.
Aussagen zur Lebensqualität gab der SF 36. Die statistische Aufarbeitung der Parameter
geschah mit dem Friedman Test (Signifikanz-Niveau p≤0,05) mittels SPSS 19.0.
Ergebnisse:
4 Patienten schieden während der Baseline aus. Bei den verbleibenden 6 Patienten (Durchschnittsalter
61 Jahre, 5 weiblich, 1 männlich) zeigten sich auf der Seite ohne Orthesenversorgung
erhöhte s-EMG-Werte im M. obliquus abdominus internus und M. multifideus im Stand
und im M. gluteus medius während des Gehens. Auf der Orthesenseite fanden sich erhöhte
Werte im Vastus medialis und verringerte Werte im M. gluteus medius und M. bizeps
femoris im Stand sowie in beiden Bauchmuskeln als auch im M. multifideus, M. rektus
und M. bizeps femoris eine Wertesteigerung und im M. gluteus medius und beiden Vasti
quadrizeps eine Aktivitätsminderung im Gang. Der Kniewinkel erhöhte sich mit der Orthese
auf 13° ohne Hyperextension mit einer verlängerten Standphasendauer im orthesenversorgten
Bein. Die Lebensqualität veränderte sich bei keinem Patienten.
Schlussfolgerung:
Das instabile Bein kann mittels Orthese stabilisiert werden, überbelastete Muskulatur
z. T. entlastet. Dazu ist eine ausreichende Aktivität des M. gluteus medius im stabileren
Bein und der Bauchmuskulatur sowie des M. gluteus medius auf beiden Seiten notwendig.
Key words
poliomyelitis anterior acuta - paresis - orthosis - gait parameter
Schlüsselwörter
Polyomyelitis anterior acuta - Parese - Orthese - Gangtraining