Zusammenfassung
Die diabetische Nephropathie ist weltweit die führende Ursache des terminalen Nierenversagens.
Zur Basisdiagnostik ist eine Bestimmung der Urinalbuminausscheidung und der (geschätzten)
Kreatininclearence erforderlich. Liegt eine diabetische Nephropathie vor, sollte auf Grund des dann
stark erhöhten kardio-vaskulären Risikos eine umfangreiche Umfelddiagnostik erfolgen. Therapeutisch
steht beim Typ 1 Diabetes die Diabetesbehandlung im Zentrum. Bei eingetretener Niereninsuffizienz
und beim Typ 2 Diabetes sind eine multifaktorielle Therapie mit Ernährungstherapie,
Diabeteseinstellung, Blutdrucksenkung, Raucherentwöhnung, ASS und medikamentöser Lipidtherapie
erforderlich. Spezielle Medikamente zur Behandlung der diabetischen Nierenschädigung stehen bisher
nicht zur Verfügung.
Abstract
Diabetic nephropathy is the leading cause of end-stage renal disease all over the world.
Diagnosis is confirmed by measuring urin albumin excretion and calculated renal function (eGFR).
Once the diagnosis is confirmed there should be a search for confounding cardiovascular risk factors
and even established cardiovascular disease because of the associated high cardiovascular risk. In
type 1 diabetes metabolic control is the main issue. In case of renal impairment and in patients
with type 2 diabetes a multifactorial approach is necessary, which consists of dietary advise,
metabolic control, lowering elevated blood-pressure, cessation of smoking, ASS and lipid-lowering
drug-therapy. Special drugs for the treatment of diabetes-induced renal disease are not
available.
Schlüsselwörter
diabetische Nephropathie - Umfelddiagnostik - kardiovaskuläres Risiko - multifaktorielle Therapie
Keywords
diabetic nephropathy - stages of diabetic kidney disease - cardiovascular risk - multifactorial intervention