Aktuelle Dermatologie 2013; 39(08/09): 328-331
DOI: 10.1055/s-0033-1344439
Eine Klinik im Blickpunkt
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intralymphatic Histiocytosis following Orthopaedic Metal Implant

Intralymphatische Histiozytose nach orthopädischer Metallimplantation
A. Hassan Ibrahim
1   Klinik für Dermatologie und Venerologie, Helios Klinikum Krefeld
2   Mostafa Kamel Hospital, Alexandria, Egypt
,
S. Pullmann
1   Klinik für Dermatologie und Venerologie, Helios Klinikum Krefeld
,
C. Assaf
1   Klinik für Dermatologie und Venerologie, Helios Klinikum Krefeld
,
M. Baltaci
1   Klinik für Dermatologie und Venerologie, Helios Klinikum Krefeld
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 September 2013 (online)

Abstract

An 80-year-old man presented with a 2-month history of asymptomatic livid brown nodules on his right thigh, where two previous hip operations were done for a hip replacement. Histopathological examination revealed an intensive hyperplasia of lymphatic vessels with a mixed dermal infiltrate composed mainly of lymphocytes, histiocytes and plasma cells. We describe a rare case of intralymphatic histiocytosis, which is a benign process with a chronic course.

Zusammenfassung

Ein 80-jähriger Patient stellt sich vor mit seit zwei Monaten bestehenden asymptomatischen livid-braunen Knoten am rechten Oberschenkel dorsal. In diesem Bereich erfolgten zuvor zweimalig Operationen im Rahmen eines Hüftgelenksersatzes. Die histologische Untersuchung zeigte eine ausgeprägte Hyperplasie von Lymphgefäßen begleitet von einem gemischtzelligen Entzündungsinfiltrat bestehend aus Lymphozyten, Histiozyten und Plasmazellen. Dieser seltene Fall ist beschreibend für eine intralymphatische Histiozytose, die eine gutartige Erkrankung mit einem chronischen Verlauf ist.

 
  • References

  • 1 O’Grady JT, Shahidullah H, Doherty VR et al. Intravascular histiocytosis. Histopathology 1994; 24: 265
  • 2 Gottron HA, Nikolowski W. Extrarenale Lohlein-Herdnephritis der Haut bei Endocarditis. Arch Klin Exp Dermatol 1958; 10: 207
  • 3 Rieger E, Soyer HP, Leboit PE et al. Reactive angioendotheliomatosis or intravascular histiocytosis? An immunohistochemical and ultrastructural study in two cases of intravascular histiocytic cell proliferation.. Br J Dermatol 1999; 140: 497-504
  • 4 Rostoker G, Robin J, Binet O et al. Dermatitis due to orthopaedic implants. J Bone Joint Surg 1987; 69A: 1408-1412
  • 5 Requena L, El-Shabrawi-Caeken L, Walsh SN et al. Intralymphatic histiocytosis. A clinicopathologic study of 16 cases. Am J Dermatopathol 2009; 31: 140
  • 6 Grekin S, Mesfin M, Kang S et al. Intralymphatic histiocytosis following placement of a metal implant. J Cutan Pathol 2010; 38: 351
  • 7 Watanabe T, Yamada N, Yoshida Y et al. Intralymphatic histiocytosis with granuloma formation associated with orthopaedic metal implants. British Journal of Dermatology 2008; 158: 402
  • 8 Takiwaki H, Aachi A, Kohno H et al. Intravascular or intralymphatic histiocytosis associated with rheumatoid arthritis: a report of 4 cases. J Am Acad Dermatol 2004; 50: 585
  • 9 Catalina-Fernandez I, Alvarez AC, Martin FC et al. Cutaneous intralymphatic histiocytosis associated with rheumatoid arthritis: report of a case and review of the literature. Am J Dermatopathol 2007; 29: 165
  • 10 McKenney JK, Weiss SW, Folpe AL. CD31 expression in intratumoral macrophages: a potentially serious diagnostic pitfall. Am J Surg Pathol 2001; 25: 1167
  • 11 Rongioletti F, Rebora A. Cutaneous reactive angiomatoses: patterns and classification of reactive vascular proliferation. J Am Acad Dermatol 2003; 49: 887
  • 12 Pouryazdanparast P, Yu L, Dalton VK et al. Intravascular histiocytosis presenting with extensive vulvar necrosis. J Cutan Pathol 2009; 36 (Suppl. 01) 1
  • 13 O’Grady JT, Shahidullah H, Doherty VR et al. Intravascular histiocytosis. Histopathology 1994; 24: 265