Psychiatr Prax 2014; 41(04): 208-214
DOI: 10.1055/s-0033-1349455
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Veränderungen der stationären gerontopsychiatrischen Versorgung an den Universitären Psychiatrischen Kliniken in Basel nach Etablierung eines Ambulanten Dienstes Alterspsychiatrie (ADA)

Changes of the Psychogeriatric Inpatient Care at the University Psychiatric Hospitals in Basel Following the Constitution of an Outpatient Care Service for the Elderly
Gökhan Eren
1   Universitäre Psychiatrische Kliniken UPK, Basel, Schweiz
,
Barbara Hiss
1   Universitäre Psychiatrische Kliniken UPK, Basel, Schweiz
,
Lienhard Maeck
2   Psychiatrische Dienste Aargau AG, Externer Psychiatrischer Dienst EPD, Ambulatorium Frick, Schweiz
,
Gabriela Stoppe
3   MentAge GmbH, Basel, Schweiz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 August 2013 (online)

Zoom Image

Zusammenfassung

Anliegen: Zehn-Jahre-Verlaufsuntersuchung der stationären gerontopsychiatrischen Versorgung an den Universitären Psychiatrischen Kliniken Basel nach Einrichtung eines ambulanten Dienstes Alterspsychiatrie (ADA).

Methode: Standardisierte Auswertung von je 100 randomisiert ausgewählten Behandlungsfällen der Jahre 1997 und 2007 (≥ 65 J.).

Ergebnisse: Es kam zu einer Zunahme von Patienten mit psychiatrischen Vorbehandlungen sowie von komplexen Fällen. Diagnostik und Behandlung wurden leitlinienkonformer.

Schlussfolgerungen: Der 10-Jahres-Verlauf zeigt Verbesserungen in der ambulanten Behandlung und eine stärkere Nutzung der stationären Behandlungsplätze für komplexe Fälle.

Abstract

Objective: 10-year follow-up of the psychogeriatric inpatient care at the University Psychiatric Hospitals Basel following the establishment of an outpatient care service for the elderly (ADA).

Method: Standardized chart review of a random sample of psychogeriatric cases (≥ 65 y) of the years 1997 and 2007 (n = 100 each) in terms of socio-demographic, diagnostic, therapeutic und administrative data.

Results: The number of patients with contact to both inpatient and outpatient services prior to admission increased. There was no change regarding the amount of unvoluntary admissions. As expected more complex cases were treated. The case management showed changes towards greater guideline conformity.

Conclusion: The 10-year follow-up shows a better outpatient treatment and the provision of inpatient facilities for complex multimorbid and emergency patients.