Abstract
Purpose: To evaluate the feasibility, frequency of use, types of intervention and labor costs of a formal round-the-clock interventional radiology on-call service.
Materials and Methods: In 11/2011 a formal and permanent out-of-hour interventional radiology rota in addition to the general radiology out-of-hour rota (OOHR) was established. We retrospectively screened the interventional radiology database for procedures completed outside regular working hours, reviewed all interventions and manually selected cases in which the on-call interventionist was called in from home. We determined the type, frequency of use and costs (€/year and procedure) of this service between 1/2012 and 12/2012. The referring physicians’ (sub-) specialties were evaluated.
Results: During the 12-month period, the on-call interventionists (n = 3) performed 92 procedures OOH. The procedures included angiography and hemorrhage control (n = 36, 39.1 %), angiography and intervention for acute limb ischemia (n = 25, 27.2 %), percutaneous biliary drainage (PTCD) (n = 10, 10.9 %), angiography for non-occlusive ischemia (n = 7, 7.6 %), and other (n = 14, 15.3 %). The total labor costs for the OOHR were € 42,312.21 (€ 32,982.60 lump sum for stand-by, € 9,329.61 for hours spent on procedures). The labor costs per procedure totaled € 459.92. The referring physicians’ specialties were general/visceral (n = 25), vascular surgery (n = 24), internal medicine (n = 21), cardiac/thoracic vascular (n = 9), trauma surgery (n = 5), urology (n = 5), and anesthesiology (n = 3).
Conclusion: A formal interventional OOHR is practicable in a university hospital setting. Most procedures were requested by general, vascular, and thoracic surgery as well as internal medicine with a focus on hemorrhage control, treatment of acute limb ischemia, and PTCD. The overall labor costs for the OOHR appear moderate.
Key points:
• In a university setting an OOHR for IR is feasible.
• Labor costs per procedure appear moderate.
• Hemorrhage control and treatment of limb ischemia were the most frequent procedures.
Citation Format:
• Goltz JP, Janssen H, Petritsch B et al. Launching a Permanent Out-of-Hour Interventional Radiology Service: Single-Center Experience from a German University Hospital. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 136 – 141
Zusammenfassung
Ziel: Untersuchung der Realisierbarkeit, Einsatzhäufigkeit, Leistungen und Kosten eines formellen „Rund-um-die-Uhr“ interventionell-radiologischen (IR) Hintergrunddienstes.
Material und Methoden: Im November 2011 wurde ein formeller Hintergrunddienst für IR Leistungen eingeführt. Wir führten eine elektronische Abfrage unseres Dokumentationssystems nach IR Leistungen zwischen 1/2012 und 12/2012 ab, die außerhalb der regulären Arbeitszeiten erbracht worden waren. Elektive Fälle, die bis nach Ende der regulären Arbeitszeit andauerten, wurden von der Auswertung ebenso ausgeschlossen wie solche, bei denen der Hintergrunddienst zwar den Eingriff in der Dienstzeit begonnen, das Krankenhaus aber noch nicht verlassen hatte. Bestimmt wurden Art, Häufigkeit und Personalkosten (€/Jahr und Prozedur) des Hintergrunddienstes. Die Nachfrage zuweisender Fachbereiche wurde analysiert.
Ergebnisse: Während eines Zeitraums von 12 Monaten wurden die zuständigen Radiologen (n = 3) für 92 Interventionen ins Krankenhaus gerufen. Die Prozeduren umfassten Angiografien zur akuten Blutungskontrolle (n = 36, 39,1 %), Angiografien zur Therapie der akuten Extremitätenischämie (n = 25, 27,2 %), perkutane transhepatische Cholangiografien mit Drainage (PTCD) (n = 10, 10,9 %), Angiografien der Viszeralarterien bei non occlusive disease (n = 7, 7,6 %) und andere Interventionen (n = 14, 15,3 %). Die Personalkosten betrugen € 42 312,21 (€ 32 982,60 Bereitschaftspauschale, € 9 329,61 für geleistete Arbeitsstunden). Die Personalkosten pro Prozedur betrugen € 459,92. Zuweiser waren Allgemein- und Viszeralchirurgie (n = 25), Gefäßchirurgie (n = 24), Innere Medizin (n = 21), Herz-/Thoraxchirurgie (n = 9), Unfallchirurgie (n = 5), Urologie (n = 5) und Anästhesie (n = 3).
Schlussfolgerungen: In einem universitären Umfeld ist ein IR „Rund-um-die-Uhr“ Hintergrunddienst realisierbar. Häufigste Zuweiser waren Allgemein-, Gefäß- und Herz-/Thoraxchirurgie sowie Innere Medizin. Die häufigsten Prozeduren umfassten die Therapie akuter Blutungen, Extremitätenischämien sowie PTCD. Die Personalkosten für einen solchen Dienst erscheinen moderat.
Kernaussagen:
• Ein interventionell-radiologischer Hintergrunddienst ist in einem universitären Umfeld realisierbar.
• Die Personalkosten pro Prozedur erscheinen moderat.
• Die häufigsten Prozeduren umfassten die Therapie akuter Blutungen, Extremitätenischämien sowie PTCD.
Key words
interventional procedures - cost-effectiveness - out-of-hour rota - radiology workload - emergency radiology