RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/s-0033-1355370
Statusspezifische Unterschiede im Auftreten von Übergewicht und Adipositas beim Übergang vom Kindes- in das Jugendalter – Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS)
Status-specific Differences in the Occurrence of Overweight and Obesity in the Transitional Period from Childhood to Adolescence – Results from the Cross-sectional German KiGGS StudyPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
30. September 2013 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund:
Einzelne Studien weisen darauf hin, dass gesundheitliche Ungleichheiten beim Übergang vom Kindes- in das Jugendalter abnehmen. Dabei liegen aber Hinweise darauf vor, dass dieser Effekt je nach betrachtetem Gesundheitsaspekt variieren kann. Der vorliegende Artikel untersucht diesen Effekt für Übergewicht und Adipositas.
Methodik:
Die Datenbasis ist eine Teilstichprobe des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS), der vom Robert Koch-Institut in den Jahren von Mai 2003 bis Mai 2006 durchgeführt wurde (n=14 836, Alter=3–17 Jahre). In KiGGS wurden Körpergröße und -gewicht gemessen und der Body Mass Index (BMI) berechnet. Zur Beurteilung von Übergewicht und Adipositas wurden die von Kromeyer-Hauschild et al. ermittelten geschlechtsspezifischen Altersperzentile genutzt. Der soziale Status wurde über Angaben der Eltern zu ihrer schulischen und beruflichen Bildung, ihrer beruflichen Stellung und zu ihrem Haushaltsnettoeinkommen bestimmt.
Ergebnisse:
Jungen und Mädchen mit niedrigem Sozialstatus weisen in allen Altersgruppen die höchste Prävalenz von Übergewicht und Adipositas auf, diejenigen mit hohem Sozialstatus die geringste. Während die Befunde bei Jungen auf einen konstanten Einfluss des sozialen Status auf das Risiko für Übergewicht und Adipositas hindeuten, vergrößern sich die Statusunterschiede bei Mädchen im Altersgang. Wird das gesamte Altersspektrum betrachtet, besitzen Jungen der niedrigen im Verhältnis zu Jungen der hohen Statusgruppe ein 2,0-fach bzw. 2,2-fach erhöhtes Risiko für Übergewicht bzw. Adipositas. Bei Mädchen der niedrigen Statusgruppe ist das Risiko für Übergewicht bzw. Adipositas im Vergleich zur Referenzgruppe sogar um das 2,8-fache bzw. 4,4-fache erhöht.
Schlussfolgerung:
Die Befunde lassen einen deutlichen Einfluss des Sozialstatus auf das Auftreten von Übergewicht und Adipositas im Kindes- und insbesondere im Jugendalter erkennen und unterstreichen damit die Relevanz einer möglichst früh einsetzenden, zielgruppenspezifischen Adipositasprävention und Förderung eines gesunden Lebensstils.
Abstract
Background:
Individual studies point out that health inequalities decrease in the transitional period from childhood to adolescence. However, there is evidence that this effect can vary depending on the health aspect that is used. The present study analyses this effect for overweight and obesity.
Methods:
Representative data was obtained from a subsample (3–17 years, n=14 836) of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS) which was conducted by the Robert Koch Institute from May 2003 to May 2006. Body height and weight were measured and body mass index (BMI) was calculated. Overweight and obesity are defined based on gender- and age-specific percentiles of BMI of the German reference system developed by Kromeyer-Hauschild and her colleagues. Socio-economic status (SES) was taken from information about parents’ income, occupational status and education.
Results:
Boys and girls with low SES show the highest prevalence of overweight and obesity in all age groups, those with high SES the lowest. While the results indicate a constant impact of SES on the risk for overweight and obesity in boys, the status differences increase over the age groups in girls. Regarding the whole age range, boys with low SES possess a 2.0-fold increased risk for overweight, and a 2.2-fold increased risk for obesity compared to boys with high SES. Girls from low status group even have a 2.8-fold risk to become overweight, and a 4.4-fold risk to become obese in comparison to the reference group.
Conclusion:
The findings reveal that SES has a significant impact on the occurrence of overweight and obesity in childhood and in particular adolescence. Therefore, the results underline the relevance of early childhood prevention in specific target groups and promotion of a healthy life style.
-
Literatur
- 1 Dietz WH. Health consequences of obesity in youth: childhood predictors of adult disease. Pediatrics 1998; 101: 518-525
- 2 Must A, Strauss RS. Risks and consequences of childhood and adolescent obesity. International journal of obesity and related metabolic disorders 1999; 23 (Suppl. 02) 2-11
- 3 Reilly JJ, Methven E, McDowell ZC et al. Health consequences of obesity. Archives of disease in childhood 2003; 88: 748-752
- 4 Rosario AS, Kurth BM, Stolzenberg H et al. Body mass index percentiles for children and adolescents in Germany based on a nationally representative sample (KiGGS 2003–2006). European journal of clinical nutrition 2010; 64: 341-349
- 5 Kromeyer-Hauschild K, Wabitsch M, Kunze D et al. Perzentile für den Body-Mass-Index für das Kindes- und Jugendalter unter Heranziehung verschiedener deutscher Stichproben. Monatsschrift Kinderheilkunde 2001; 149: 807-818
- 6 Kurth BM, Schaffrath Rosario A. Die Verbreitung von Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des bundesweiten Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 736-743
- 7 Lampert T. Soziale Ungleichheit und Gesundheit im Kindes- und Jugendalter. Pädiatrie up2date 2011; 6: 119-142
- 8 Lampert T, Kurth BM. Sozialer Status und Gesundheit von Kindern und Jugendlichen. Deutsches Ärzteblatt 2007; 104: 521-526
- 9 Currie C, Zanotti C, Morgan A et al. Social determinants of health and well-being among young people. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2009/2010 survey. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2012
- 10 Lampert T, Hagen C, Heizmann B. Gesundheitliche Ungleichheit bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. In: Robert Koch-Institut . Hrsg Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: RKI; 2010
- 11 Lampert T, Richter M. Gesundheitliche Ungleichheit bei Kindern und Jugendlichen. In: Richter M, Hurrelmann K. Hrsg Gesundheitliche Ungleichheit. Grundlagen, Probleme, Perspektiven. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2009: 209-230
- 12 Richter M. Gesundheit und Gesundheitsverhalten im Jugendalter: Der Einfluss sozialer Ungleichheit. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften; 2005
- 13 Chen E, Matthews KA, Boyce WT. Socioeconomic differences in children’s health: how and why do these relationships change with age?. Psychological bulletin 2002; 128: 295-329
- 14 Chen E, Martin AD, Matthews KA. Socioeconomic status and health: do gradients differ within childhood and adolescence?. Social science & medicine 2006; 62: 2161-2170
- 15 Starfield B, Riley AW, Witt WP et al. Social class gradients in health during adolescence. Journal of epidemiology and community health 2002; 56: 354-361
- 16 West P. Health inequalities in the early years: is there equalisation in youth?. Social science & medicine 1997; 44: 833-858
- 17 West P, Sweeting H. Evidence on equalisation in health in youth from the West of Scotland. Social science & medicine 2004; 59: 13-27
- 18 Richter M, Mielck A. Gesundheitliche Ungleichheit im Jugendalter. Herausforderungen für die Prävention und Gesundheitsförderung. Prävention und Gesundheitsförderung 2006; 1: 248-254
- 19 Lampert T. Gesundheitliche Ungleichheit: Welche Bedeutung kommt dem sozialen Status für die Gesundheit von Jugendlichen zu?. In: Hackauf H, Ohlbrecht H. Hrsg Jugend und Gesundheit: ein Forschungsüberblick. München: Juventa Verl.; 2010: 44-65
- 20 Kurth BM. Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Ein Überblick über Planung, Durchführung und Ergebnisse unter Berücksichtigung von Aspekten eines Qualitätsmanagements. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 533-546
- 21 Kamtsiuris P, Bergmann KE, Dippelhofer H et al. Der Pretest des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys. Methodische Aspekte und Durchführung. Gesundheitswesen 2002; 64: 99-106
- 22 Dietz WH, Robinson TN. Use of the body mass index (BMI) as a measure of overweight in children and adolescents. The Journal of pediatrics 1998; 132: 191-193
- 23 Zwiauer K, Wabitsch M. Relativer Body-Mass-Index (BMI) zur Beurteilung von Übergewicht und Adipositas im Kindes- und Jugendalter. Empfehlungen der European Childhood Obesity Group. Monatsschrift Kinderheilkunde 1997; 145: 1312-1318
- 24 Stolzenberg H, Kahl H, Bergmann KE. Körpermaße bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 659-669
- 25 Winkler J, Stolzenberg H. Der Sozialschichtindex im Bundes-Gesundheitssurvey. Gesundheitswesen 1999; 61: 178-183
- 26 Jöckel KH, Babitsch B, Bellach BM et al. Messung und Quantifizierung soziodemographischer Merkmale in epidemiologischen Studien. In: Ahrens W, Bellach BM, Jöckel KH. Hrsg Messung soziodemographischer Merkmale in der Epidemiologie. RKI-Schriften 1/1998. München: MMV Medizin; 1998: 7-38
- 27 Lange M, Kamtsiuris P, Lange C et al. Messung soziodemographischer Merkmale im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) und ihre Bedeutung am Beispiel der Einschätzung des allgemeinen Gesundheitszustands. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 578-589
- 28 Robert Koch-Institut . Lebensphasenspezifische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Nationalen Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Berlin: RKI; 2008
- 29 Kamtsiuris P, Lange M, Schaffrath Rosario A. Der Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS): Stichprobendesign, Response und Nonresponse-Analyse. Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 2007; 50: 547-556
- 30 Schenk L, Ellert U, Neuhauser H. Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund in Deutschland. Methodische Aspekte im Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2007; 50: 590-599
- 31 Adair LS. Child and adolescent obesity: epidemiology and developmental perspectives. Physiology & behavior 2008; 94: 8-16
- 32 Dietz WH. Critical periods in childhood for the development of obesity. The American journal of clinical nutrition 1994; 59: 955-959
- 33 Dietz WH. Periods of risk in childhood for the development of adult obesity – what do we need to learn?. The Journal of nutrition 1997; 127: 1884-1886
- 34 Petermann F, de Vries U. Entwicklungsmodell der Adipositas im Kindesalter. Gesundheitswesen 2009; 71: 28-34
- 35 Eriksson JG, Forsen T, Tuomilehto J et al. Early adiposity rebound in childhood and risk of Type 2 diabetes in adult life. Diabetologia 2003; 46: 190-194
- 36 Bertelsmann Stiftung Hrsg. Schwere Zeiten … neue Wege …. Gütersloh; o. J
- 37 Rolland-Cachera MF, Deheeger M, Maillot M et al. Early adiposity rebound: causes and consequences for obesity in children and adults. International journal of obesity 2006; 30: 11-17
- 38 Williams SM, Goulding A. Patterns of growth associated with the timing of adiposity rebound. Obesity 2009; 17: 335-341
- 39 Langnäse K, Mast M, Müller MJ. Social class differences in overweight of prepubertal children in northwest Germany. International journal of obesity and related metabolic disorders 2002; 26: 566-572
- 40 Christakis NA, Fowler JH. The spread of obesity in a large social network over 32 years. The New England journal of medicine 2007; 357: 370-379
- 41 Kurth BM, Schaffrath Rosario A. Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2010; 53: 643-652
- 42 Sherry B, Jefferds ME, Grummer-Strawn LM. Accuracy of adolescent self-report of height and weight in assessing overweight status: a literature review. Archives of pediatrics & adolescent medicine 2007; 161: 1154-1161
- 43 Stommel M, Schoenborn CA. Accuracy and usefulness of BMI measures based on self-reported weight and height: findings from the NHANES & NHIS 2001–2006. BMC public health 2009; 9: 421
- 44 Koletzko B, von Kries R. Gibt es eine frühkindliche Prägung des späteren Adipositasrisikos?. Monatsschrift Kinderheilkunde 2001; 149: 11-18
- 45 Baird J, Fisher D, Lucas P et al. Being big or growing fast: systematic review of size and growth in infancy and later obesity. Bmj 2005; 331: 929
- 46 Wardle J, Brodersen NH, Cole TJ et al. Development of adiposity in adolescence: five year longitudinal study of an ethnically and socioeconomically diverse sample of young people in Britain. Bmj 2006; 332: 1130-1135
- 47 Mensink GB, Schlack R, Kurth BM et al. Welche Ansatzpunkte zur Adipositasprävention bietet die KiGGS-Kohorte?. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2011; 54: 290-294
- 48 Branca F, Nikogosian H, Lobstein T. The challenge of obesity in the WHO European Region and the strategies for response. WHO Regional Office for Europe; Denmark: 2007
- 49 Dreas JA, Hassel H. What accounts for good practice? Assessment of obesity prevention projects for kindergarten children in Germany. J Public Health 2010; 18: 145-152
- 50 Pigeot I, Bosche H, Pohlabeln H. Programme der Primärprävention von Adipositas und Übergewicht im Kindesalter. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2004; 47: 256-265
- 51 Summerbell CD, Waters E, Edmunds LD et al. Interventions for preventing obesity in children. Cochrane database of systematic reviews 2005; DOI: 10.1002/14651858.CD001871.pub2:. CD001871
- 52 Müller MJ, Kurth BM. Prävention von Übergewicht bei Kindern und Jugendlichen. Welche Antworten haben Medizin und „Public Health“?. Prävention und Gesundheitsförderung 2007; 4: 240-248
- 53 Müller MJ, Reinehr T, Hebebrand J. Prävention und Therapie von Übergewicht im Kindes- und Jugendalter. Deutsches Ärzteblatt 2006; 103: 334-341
- 54 Müller MJ, Landsberg B, Plachta-Danielzik S et al. Soziale Ungleichheit im Übergewicht. Ursachen und mögliche Lösungen. Adipositas – Ursachen, Folgeerkrankungen, Therapie 2009; 3: 88-96
- 55 Müller MJ, Lange D, Landsberg B et al. Soziale Ungleichheit im Übergewicht bei Kindern und Jugendlichen. Auf dem Weg zu Lösungen eines gesellschaftlichen Problems. Ernährungsumschau 2010; 2: 78-83
- 56 Hart CL, Gruer L, Watt GC. Cause specific mortality, social position, and obesity among women who had never smoked: 28 year cohort study. Bmj 2011; 342: d3785
- 57 Brennan SL, Henry MJ, Nicholson GC et al. Socioeconomic status and risk factors for obesity and metabolic disorders in a population-based sample of adult females. Preventive medicine 2009; 49: 165-171
- 58 Backholer K, Mannan HR, Magliano DJ et al. Projected socioeconomic disparities in the prevalence of obesity among Australian adults. Australian and New Zealand journal of public health 2012; 36: 557-563