Rofo 2014; 186(4): 380-387
DOI: 10.1055/s-0033-1355504
Muskuloskelettales System
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Osseofix® System for Percutaneous Stabilization of Osteoporotic and Tumorous Vertebral Compression Fractures – Clinical and Radiological Results After 12 Months

Minimalinvasive perkutane Stabilisierung osteoporotischer und tumoröser Wirbelkörperfrakturen mit dem Osseofix®-System – klinische und radiologische Ergebnisse nach 12 Monaten
S. A. Ender
1   Department of Orthopaedics and Orthopaedic Surgery, University Medicine Greifswald
,
G. Gradl
2   Department of Trauma, Hand and Reconstructive Surgery, University Medicine Rostock
,
M. Ender
3   Department of Diagnostic Radiology and Neuroradiology, University Medicine Greifswald
,
S. Langner
3   Department of Diagnostic Radiology and Neuroradiology, University Medicine Greifswald
,
H. R. Merk
1   Department of Orthopaedics and Orthopaedic Surgery, University Medicine Greifswald
,
R. Kayser
1   Department of Orthopaedics and Orthopaedic Surgery, University Medicine Greifswald
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Publikationsverlauf

04. April 2013

12. August 2013

Publikationsdatum:
18. Oktober 2013 (online)

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Abstract

Purpose: Determining whether implantation of an expandable titanium mesh cage (Osseofix® system) is a successful and safe minimally invasive therapy for osteoporotic and tumorous vertebral compression fractures (VCFs).

Materials and Methods: 32 patients (25 women, 7 men, mean age 71) with 46 osteoporotic or tumorous VCFs (T6 to L4) from June 2010 to January 2012 were included. All of them were stabilized with the Osseofix® system. Preinterventionally we performed X-ray, MRI, and bone density measurements (DXA). The clinical and radiological results were evaluated preop, postop and 12 months postop based on the visual analog scale (VAS) and the Oswestry Disability Index (ODI), X-ray (Beck Index, Cobb angle) and CT.

Results: There was a significant improvement in pain intensity (VAS) (7.8 to 1.6) as well as a significant reduction in the mean ODI (71.36 % to 30.4 %) after 12 months. The mean kyphotic angle according to Cobb showed significant improvements (12.3° to 10.8°) after 12 months. Postinterventional imaging showed one case of loss of height in a stabilized lumbar vertebral body (2.2 %) in osteoporosis and one case with adjacent fracture (2.2 %) in osteoporosis. We saw no changes in the posterior vertebral wall. Except for one pronounced postoperative hematoma, we saw no surgical complications including no cement leakage.

Conclusion: The clinical mid-term results are good at a low complication rate. The stabilization of symptomatic osteoporotic and tumorous VCFs with the Osseofix® system is a safe and effective procedure, even in fractures with posterior wall involvement. The Osseofix® system is an interesting alternative to the established procedures of cement augmentation.

Key Points:

• The Osseofix® system is well suited for stabilizing osteoporotic and tumorous VCFs.

• It is a safe and effective procedure without cement leakage and with a low complication rate.

• The procedure is an interesting alternative to established cement augmentation procedures.

Citation Format:

• Ender SA, Gradl G, Ender M et al. Osseofix® System for Percutaneous Stabilization of Osteoporotic and Tumorous Vertebral Compression Fractures – Clinical and Radiological Results After 12 Months. Fortschr Röntgenstr 2014; 186: 380 – 387

Zusammenfassung

Ziel: Ermittlung, ob das expandierbare Titannetz (Osseofix®-System) ein geeignetes und sicheres minimalinvasives Verfahren zur Versorgung osteoporotischer und tumoröser Wirbelkörperkompressionsfrakturen (WKKF) darstellt.

Material und Methoden: 32 Patienten (25 Frauen, 7 Männer, mittleres Alter 71) mit 46 osteoporotischen bzw. tumorösen WKKF (BWK6-LWK4) wurden im Rahmen einer prospektiven Studie zwischen Juni 2010 und Januar 2012 mit dem Osseofix®-System stabilisiert. Präinterventionell erfolgte eine Nativ-Röntgen- und eine MRT-Bildgebung sowie eine Knochendichtemessung (DXA). Evaluierung der klinischen und radiologischen Ergebnisse prä-, postoperativ und 12 Monate postoperativ anhand der Visuellen Analogskala (VAS), des Oswestry Disability Index (ODI), Nativ-Röntgen-Diagnostik (Beck-Index, Cobb-Winkel) und CT.

Ergebnisse: Es konnte eine signifikante Reduktion der Schmerzintensität (VAS) von präoperativ 7,8 auf 1,6 nach 12 Monaten und eine signifikante Verbesserung des Aktivitätsniveaus (ODI) von präoperativ 71,36 auf 30,4 % nach 12 Monaten erreicht werden. Der mittlere Kyphosewinkel nach Cobb zeigte eine signifikante Verbesserung von präoperativ 12,3° auf 10,8° nach 12 Monaten. Die bildgebende Verlaufsdiagnostik zeigte jeweils in einem Fall (2,2 %) nach stabilisierter lumbaler osteoporotischer Fraktur eine Wirbelkörpernachsinterung und eine Anschlussfraktur. Eine Veränderung der Hinterkantensituation sahen wir in keinem Fall. Operationsbedingte Komplikationen, inklusive Zementleckagen, sahen wir, bis auf ein nicht revisionspflichtiges ausgeprägtes postoperatives Hämatom, nicht.

Schlussfolgerung: Die klinischen Ergebnisse im mittelfristigen Verlauf sind gut bei niedriger Komplikationsrate. Die Stabilisierung osteoporotischer und tumoröser WKKF mit dem Osseofix®-System ist ein sicheres und effektives Verfahren, auch bei Beteiligung der Wirbelkörperhinterkante. Es stellt eine interessante Alternative zu etablierten zementaugmentierenden Verfahren dar.

Deutscher Artikel/German Article