Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1357889
Operationen im hohen Alter: Klinische, ethische und juristische Aspekte
Publication History
Publication Date:
18 February 2014 (online)
Die demografische Entwicklung bedingt, dass der Anteil alter Patienten in den operativen Fächern stetig zunimmt. Aufgrund physiologischer Alterungsprozesse und im Alter gehäufter Komorbiditäten ist das Operationsrisiko im Alter, insbesondere bei Notfalleingriffen, teils erheblich erhöht. Prinzipiell sind aber alle Eingriffe, inklusive onkologischer Eingriffe, unabhängig vom kalendarischen Lebensalter durchführbar.
Die Besonderheiten des alten Patienten stellen hohe Anforderungen an die Indikationsstellung, die Durchführung und die Nachbehandlung von Operationen im hohen Alter. In dieser Übersicht werden wichtige klinische, ethische und juristische Aspekte der Operationen im hohen Alter behandelt.
-
Zum Weiterlesen und Vertiefen
- Bein T, Graf BM. Ethische Fallberatung in der Intensivmedizin. Anaesthesist 2012; 61: 6-13
- Colloca G, Santoro M, Gambassi G. Age-related physiologic changes and perioperative management of elderly patients. Surg Oncol 2010; 19: 124-130
- Colorectal Cancer Collaborative Group. Surgery for colorectal cancer in elderly patients: a systematic review. Lancet 2000; 356: 968-974
- Cronin J, Livhits M, Mercado C et al. Quality improvement pilot program for vulnerable elderly surgical patients. Am Surg 2011; 77: 1305-1308
- Demirel S, Hyhlik-Durr A, Attigah N et al. Gefäßchirurgie im Alter – Handlungsempfehlungen für die chirurgische Praxis. Zentralbl Chir 2011; 136: 471-479
- Duron JJ, Duron E, Dugue T et al. Risk factors for mortality in major digestive surgery in the elderly: a multicenter prospective study. Ann Surg 2011; 254: 375-382
- Gao T, Li N, Zhang JJ et al. Restricted intravenous fluid regimen reduces the rate of postoperative complications and alters immunological activity of elderly patients operated for abdominal cancer: a randomized prospective clinical trail. World J Surg 2012; 36: 993-1002
- Gassel HJ, Meyer D, Sailer M et al. Nichtonkologische Viszeralchirurgie im Alter. Chirurg 2005; 76: 35-42
- Grailey K, Markar SR, Karthikesalingam A et al. Laparoscopic versus open colorectal resection in the elderly population. Surg Endosc 2012; DOI: 10.1007/s00464-00012-02414-00461. Epub ahead of print (30.06.2012): DOI: 10.1007/s00464-00012-02414-00461.
- Hestermann U, Thomas C, Oster P. „FRAGILE“ – Der alte Mensch und die Chirurgie. Chirurg 2005; 76: 28-34
- Ingraham AM, Cohen ME, Raval MV et al. Variation in quality of care after emergency general surgery procedures in the elderly. J Am Coll Surg 2011; 212: 1039-1048
- Internullo E, Moons J, Nafteux P et al. Outcome after esophagectomy for cancer of the esophagus and GEJ in patients aged over 75 years. Eur J Cardiothorac Surg 2008; 33: 1096-1104
- Kaiser MJ, Bauer JM. Rämsch C et al. for the MNA International Group. Was ist neu beim Mini Nutritional Assessment (MNA®); Modifikation der MNA-Kurzform zur besseren praktischen Anwendbarkeit. Aktuel Ernahrungsmed 2010; 35: 101-107
- Kapan M, Onder A, Tekbas G et al. Percutaneous Cholecystostomy in High-Risk Elderly Patients With Acute Cholecystitis: A Lifesaving Option. Am J Hosp Palliat Care 2012; DOI: 10.1177/1049909112445372. Epub ahead of print (02.05.2012): DOI: 10.1177/1049909112445372.
- Levine WC, Mehta V, Landesberg G. Anesthesia for the elderly: selected topics. Curr Opin Anaesthesiol 2006; 19: 320-324
- Mamidanna R, Eid-Arimoku L, Almoudaris AM et al. Poor 1-year survival in elderly patients undergoing nonelective colorectal resection. Dis Colon Rectum 2012; 55: 788-796
- Mirici-Cappa F, Gramenzi A, Santi V et al. Treatments for hepatocellular carcinoma in elderly patients are as effective as in younger patients: a 20-year multicentre experience. Gut 2010; 59: 387-396
- Moller JT, Cluitmans P, Rasmussen LS et al. Long-term postoperative cognitive dysfunction in the elderly ISPOCD1 study. ISPOCD investigators. International Study of Post-Operative Cognitive Dysfunction. Lancet 1998; 351: 857-861
- Osterkamp R. Bevölkerungsentwicklung in Deutschland bis 2050. Chirurg 2005; 76: 10-18
- Petrowsky H, Clavien PA. Should we deny surgery for malignant hepato-pancreatico-biliary tumors to elderly patients?. World J Surg 2005; 29: 1093-1100
- Preston SD, Southall AR, Nel M et al. Geriatric surgery is about disease, not age. J R Soc Med 2008; 101: 409-415
- Pultrum BB, Bosch DJ, Nijsten MW et al. Extended esophagectomy in elderly patients with esophageal cancer: minor effect of age alone in determining the postoperative course and survival. Ann Surg Oncol 2010; 17: 1572-1580
- Repici A, De Caro G, Luigiano C et al. WallFlex colonic stent placement for management of malignant colonic obstruction: a prospective study at two centers. Gastrointest Endosc 2008; 67: 77-84
- Senninger N, Anthoni C. Onkologische Viszeralchirurgie im Alter. Chirurg 2005; 76: 43-46
- Statistisches Bundesamt. Bevölkerung Deutschlands bis 2060 – 12. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung. Im Internet: http://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Bevoelkerung/VorausberechnungBevoelkerung/BevoelkerungDeutschland2060Presse.html Zugriff: 22.05.2013a
- Statistisches Bundesamt. Sterbetafel Deutschland 2008/2010. Im Internet: http://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Bevoelkerung/Bevoelkerungsbewegung/Periodensterbetafeln.html Zugriff: 22.05.2013b
- Tani M, Kawai M, Hirono S et al. A pancreaticoduodenectomy is acceptable for periampullary tumors in the elderly, even in patients over 80 years of age. J Hepatobiliary Pancreat Surg 2009; 16: 675-680
- Tran Ba Loc P, du Montcel ST, Duron JJ et al. Elderly POSSUM, a dedicated score for prediction of mortality and morbidity after major colorectal surgery in older patients. Br J Surg 2010; 97: 396-403
- Watanabe M, Iwatsuki M, Iwagami S et al. Prognostic nutritional index predicts outcomes of gastrectomy in the elderly. World J Surg 2012; 36: 1632-1639
- Wurtz LD, Feinberg JR, Capello WN et al. Elective primary total hip arthroplasty in octogenarians. J Gerontol A Biol Sci Med Sci 2003; 58: M468-471