OP-Journal 2013; 29(3): 267-268
DOI: 10.1055/s-0033-1360151
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Anwendung der Suprasorb CNP-Drainagefolie in der septischen Bauchchirurgie

Use of Suprasorb CNP Drainage Film in Surgery of the Septic Abdomen
Carl Meißner
,
Gerd Meißner
Further Information

Publication History

Publication Date:
07 May 2014 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Infektionen sind in der Chirurgie immer noch ein großes Problem. Die großen Entzündungen im Unterleib, z. B. fibrinöser Art, stellen immer noch eine Herausforderung in der Chirurgie dar. Unserer Meinung nach führte die intraabdominelle Vakuumtherapie zu einer Verbesserung der Infektsituation. Eine Standardmethode der offenen Vakuumtherapie am Abdomen besteht nicht. Wir möchten im folgenden Fallbericht eine mögliche Verbesserung in der Versorgung unserer Patienten aufzeigen. Methoden (Fallbericht): Eine 64-jährige Patientin stellt sich aufgrund progredienter abdomineller Beschwerden in der Notaufnahme vor. Die Patientin wurde einer Laparotomie unterzogen. Auf diese folgten Appendektomie, umfangreiche Abdominallavage und Anlage eines Systems zur Vakuumversiegelung mit CNP-Film. Ergebnisse: Keine Komplikationen postoperativ. Die Patientin wurde am 12. Tag nach der Operation in die Häuslichkeit entlassen. Schlussfolgerungen: In diesem Bericht präsentieren wir eine gelungene Kombination aus einem System zur Vakuumversiegelung und Suprasorb CNP-Drainagefolie.

Abstract

Background: Infections are still a major problem in surgery. Massive inflammations in the lower abdomen, e.g., those of a fibrinous nature, remain as a great challenge for the surgeon. In our oipinion, intra-abdominal vacuum therapy leads to an improvement in the infectious situation. However, there is no standardised method for open vacuum therapy of the abdomen. In the present case report we want to illustrate possible improvements in the management of our patients. Methods (Case Report): A 64-year-old female patient presented to the emergency department because of progressive abdominal complaints. The patient underwent a laparotomy. This was followed by appendectomy, extensive abdominal lavage and placement of a system for vacuum sealing with CNP film. Results: There were no postoperative complications. The patient was released home on the 12th day after surgery. Conclusion: In this case report we have described the successful combination of a system for vacuum sealing and drainage with Suprasorb CNP film.

 
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