Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0033-1364016
Implizite Rationierung von Pflegeleistungen in deutschen Akutkrankenhäusern – Ergebnisse der internationalen Pflegestudie RN4Cast
Nursing Tasks Left Undone in German Acute Care Hospitals – Results from the International Study RN4CastPublication History
Publication Date:
25 April 2014 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund:
Die Effekte von impliziter Rationierung in der stationären Pflege wurden in Deutschland bisher – ebenso wie in der ärztlichen Versorgung – noch in keiner empirischen Studie erfasst. Daher waren Ausmaß an vernachlässigten Tätigkeiten sowie mögliche Einflussfaktoren in der Arbeitsumgebung und Personalbesetzung unbekannt.
Methodik:
Befragung von 1 511 examinierten Pflegefachkräften aus 49 Akutkrankenhäusern im Rahmen der internationalen Pflegestudie RN4Cast. Die Auswertung erfolgte anhand deskriptiver Statistik sowie einer Regressionsanalyse zur Berechnung der Einflussfaktoren aus Arbeitsumgebung und Personalbesetzung.
Ergebnisse:
Im Schnitt wurden 4,7 von 13 Pflegetätigkeiten rationiert. Die Spannbreite der rationierten Tätigkeiten liegt zwischen 82% bei „Zeit und Zuwendung für Patientengespräche“ und 15% bei „Behandlungen und Prozeduren“. Die Regressionsanalyse ergab einen signifikanten Zusammenhang zwischen der Personalbesetzung und Bereichen der Arbeitsumgebung mit der Durchführung bzw. Nicht-Durchführung von Pflegetätigkeiten. Ebenso wurden signifikante Zusammenhänge hinsichtlich schlechter Führungsqualität, inadäquater Organisation und Einteilung der Pflegearbeit sowie hoher emotionaler Erschöpfung mit Rationierungen gemessen.
Schlussfolgerungen:
Pflegekräfte priorisieren bei ihren Rationierungsentscheidungen; Tätigkeiten, die am ehesten vernachlässigt werden, stehen im Zusammenhang mit Zuwendung und psychosozialer Versorgung, wohingegen Tätigkeiten wie Schmerzmanagement und zeitgerechte Medikation weniger oft rationiert werden. Aufgrund der gemessenen Wechselwirkung mit der Arbeitsumgebung empfiehlt es sich in eine produktive, gute Arbeitsumgebung zu investieren – zusätzlich zu Personalaufstockungen bzw. im Vorfeld dazu.
Abstract
Background:
Implicit rationing of nursing care – likewise as in medical care – has never been empirically measured in German hospitals. Thus, little is known about prevalence and patterns of nursing care left undone as well as its association with nurse work environment and staffing.
Methodology:
We surveyed 1 511 registered nurses from 49 German acute hospitals participating in the multi-country cross-sectional study RN4CAST. Analyses were made by descriptive statistics as well as multilevel regression analysis to calculate predictors from the nurse work environment and staffing.
Results:
On average 4.7 out of 13 nursing tasks were rationed. The range was between 82% for “comfort/talk with patients” and 15% for “treatments and procedures”. The analysis revealed that hospital work environments and staffing ratios were significantly associated with the level of nursing care left undone. Further significant associations were found between poor leadership, inadequate organisation of nursing work as well as high emotional exhaustion and rationing.
Discussion:
The phenomenon of nursing care left undone was prevalent in German hospitals. Those tasks which are most likely to have negative consequences for patients (e. g., pain management and medication on time) seem to receive higher priority than tasks whose potential effects are less immediate or direct (e. g., psychosocial care). With regard to the measured correlation with the nurse work environment, it is recommend to invest in a good environment before (or simultaneously) investing in nurse staffing.
-
Literatur
- 1 Fuchs C. Prioritäten setzen: Gerechte Leistungsverteilung muss offen diskutiert werden. Dtsch Arztebl 2011; 108: A1356-A1359
- 2 Breyer F. Implizite versus explizite Rationierung von Gesundheitsleistungen. Bundesgesundheitsblatt – Gesundheitsforschung – Gesundheitsschutz 2012; 55: 652-659
- 3 Isfort M, Weidner F, Neuhaus A et al. Pflege-Thermometer 2009. Eine bundesweite Befragung von Pflegekräften zur Situation der Pflege und Patientenversorgung im Krankenhaus. Deutsches Institut für angewandte Pflegeforschung e.V. (dip.), Köln
- 4 Papastavrou E, Andereou P, Efstathiou G. Rationing of nursing care and nurse-patient outcomes: a systematic review of quantitative studies. Int J Health Plann Manage 2013; DOI: 10.1002/hpm.2160.
- 5 Hibbeler B. Ärzte und Pflegekräfte: Keine Chance für Vorurteile. Dtsch Arztebl 2012; 109 A-2294/B-1867/C-1831
- 6 Simon M. Personalabbau im Pflegedienst der Krankenhäuser: Hintergründe, Ursachen, Perspektiven. Pflege and Gesellschaft 2009; 14: 101-123
- 7 Schmidt S, Martholomeyczik S, Dieterle W et al. Arbeitsbedingungen für die Pflege in Krankenhäusern als Herausforderung. Eine Sekundäranalyse der Basiserhebung im Forschungsprojekt „Arbeitsbedingungen im Krankenhaus“ (ArbiK). Pflege und Gesellschaft 2008; 13: 135-149
- 8 Lucero RJ, Lake ET, Aiken LH. Nursing care quality and adverse events in US hospitals. J Clin Nurs 2010; 19: 2185-2195
- 9 Schubert M, Clarke SP, Glass TR et al. Identifying thresholds for relationships between impacts of rationing of nursing care and nurse- and patient-reported outcomes in Swiss hospitals: A correlational study. International Journal of Nursing Studies 2009; 46: 884-893
- 10 Schubert M, Clarke SP, Aiken LH et al. Associations between rationing of nursing care and inpatient mortality in Swiss hospitals. Int J Qual Health Care 2012; DOI: 10.1093/intqhc/mzs009.
- 11 Kalisch BJ, Gosselin K, Choi SH. A comparison of patient care units with high versus low levels of missed nursing care. Health Care Management Review 2012; 37: 320-328
- 12 Kalisch BJ, Landstrom GL, Hinshaw AS. Missed nursing care: a concept analysis. Journal of Advanced Nursing 2009; 65: 1509-1517
- 13 Gravlin B, Bittner BN. Nurses’ and nursing assistants’ reports of missed care and delegation. J Nurs Adm 2010; 40: 329-335
- 14 Kalisch BJ, Lee KH. The impact of teamwork on missed nursing care. Nurs Outlook 2010; 58: 233-241
- 15 Rochefort CM, Clarke S. Nurses work environment, care rationing, job outcomes, and quality of care on neonatal units. J Adv Nurs 2010; 66: 2213-2224
- 16 Kalisch BJ, Tschannen D, Lee H et al. Hospital Variation in missed nursing care. Am J Med Qual 2011; 26: 291-299
- 17 Schubert M, Ausserhofer D, Desmedt M et al. Levels and correlates of implicit rationing of nursing care in Swiss acute care hospitals – A cross sectional study. International Journal of Nursing Studies 2013; 50: 230-239
- 18 Tschannen D, Kalisch BJ, Lee KH. Missed nursing care: the impact on intention to leave and turnover. Canadian Journal of Nursing Research 2010; 42: 22-39
- 19 Sermeus W, Aiken LH, Van den Heede K et al. Nurse Forecasting in Europe (RN4CAST): Rationale, design and methodology. BMC Nursing 2011; 10: 6
- 20 Aiken LH, Sermeus W, van den Heede K et al. Patient safety, satisfaction, and quality of hospital care: cross sectional surveys of nurses and patients in 12 countries in Europe and the United States. BMJ 2012; 344: e1717
- 21 Lake ET. Development of the practice environment scale of the Nursing Work Index. Research in Nursing and Health 2002; 25: 176-188
- 22 Ausserhofer D, Zander B, Busse R et al. on behalf of the RN4CAST consortium. Prevalence, patterns and predictors of nursing care left undone in European hospitals: results from the multicountry cross-sectional RN4CAST study. BMJ Quality & Safety 2013 Online First. DOI: 10.1136/bmjqs-2013-002318.
- 23 Lucero RJ, Lake ET, Aiken LH. Variations in Nursing Care Quality across Hospitals. J Adv Nurs 2009; 65: 2299-2310
- 24 Zander B, Dobler L, Busse R. The introduction of DRG funding and hospital nurses changing perceptions of their practice environment, quality of care and satisfaction: Comparison of cross-sectional surveys over a 10-year period. International Journal of Nursing Studies 2013; 50: 219-229
- 25 Van den Heede K, Sermeus W, Diya L et al. Nurse staffing and patient outcomes in Belgian acute hospitals. International Journal of Nursing Studies 2009; 46: 928-939
- 26 Rafferty AM, Clarke SP, Coles J et al. Outcomes of variation in hospital nurse staffing in English hospitals: Cross-sectional analysis of survey data and discharge records. International Journal of Nursing Studies 2007; 44: 175-182
- 27 Aiken LH, Clarke SP, Sloane DM et al. Hospital nurse staffing and patient mortality, nurse burnout, and job dissatisfaction. JAMA 2002; 288: 1987-1993
- 28 Aiken LH, Cimiotti JP, Douglas S et al. Effects of Nurse Staffing and Nurse Education on Patient Deaths in Hospitals With Different Nurse Work Environments. Medical Care 2011; 49: 1047-1053