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DOI: 10.1055/s-0034-1368487
The Decreasing Length of Hospital Stay following Vaginal Hysterectomy: 2011–2012 vs. 1996–1997 vs. 1995–1996
Rückgang der Aufenthaltsdauer nach vaginaler Hysterektomie: 2011–2012 vs. 1996–1997 vs. 1995–1996Publikationsverlauf
received 09. April 2014
revised 16. April 2014
accepted 16. April 2014
Publikationsdatum:
06. Juni 2014 (online)
Abstract
Background/Definition of the Problem: In recent years, postoperative management has
changed towards rapid mobilisation, early oral feeding and rapid rehabilitation (known as
Fast-Track or Enhanced Recovery Concepts). This study analysed the postoperative length of stay
after vaginal hysterectomy in 3 different periods of time.
Material and Methods: In the
period October 2011 – September 2012, 75 patients underwent vaginal hysterectomies
(± adnexectomy); another 114 vaginal or laparoscopic hysterectomies with additional operations
(e.g. prolapse surgery and incontinence surgery) and malignancies were not included. The time
periods August 1995 – July 1996 (n = 50) and October 1996 – September 1997 (n = 96) served as a
comparison. Reducing the length of stay was not an explicit goal.
Results: The median
postoperative stay was shortened from 7 (5–9) to 5 (3–15) or 3 (0–5) days (p < 0.001). The
recovery rate remained unchanged at 2.7 % (n = 2), cf. 2 % (n = 1) and 3.1 % (n = 3). In 40/75
cases (53.3 %), the surgery took place on the day of admission.
Conclusion: The length of
hospital stay after vaginal hysterectomy has more than halved since 1995/1996 and continues to
decline. This development occurred without a shortened stay being an explicit goal of the
clinic. The shortened length of stay does not appear to have a negative impact on postoperative
complications and recovery rate.
Zusammenfassung
Hintergrund/Fragestellung: Postoperatives Management hat sich in den letzten Jahren in
Richtung rascher Mobilisierung, frühe orale Nahrungsaufnahme und rascher Rehabilitation
gewandelt (sog. Fast-Track- oder Enhanced-Recovery-Konzepte). Diese Studie analysiert die
postoperative Aufenthaltsdauer nach vaginaler Hysterektomie in 3 Zeiträumen.
Material und
Methodik: Im Zeitraum 10/2011–9/2012 wurde bei 75 Patientinnen eine vaginale
Hysterektomie (± Adnexektomie) durchgeführt; weitere 114 vaginale oder laparoskopische
Hysterektomien mit Zusatzoperationen (z. B. Deszensus-, Inkontinenz-OP) oder Malignomen wurden
nicht eingeschlossen. Als Vergleich dienten die Zeiträume 8/1995–7/1996 (n = 50) und
10/1996–9/1997 (n = 96). Reduktion der Aufenthaltsdauer war kein explizites Ziel.
Ergebnisse: Der mediane postoperative Aufenthalt verkürzte sich von 7 (5–9) auf 5
(3–15) bzw. 3 (0–5) Tage (p < 0,001). Die Wiederaufnahmerate blieb unverändert bei 2,7 %
(n = 2), vgl. 2 % (n = 1) bzw. 3,1 % (n = 3). In 40/75 Fällen (53,3 %) erfolgte die OP am
Aufnahmetag.
Schlussfolgerung: Die Aufenthaltsdauer nach vaginaler Hysterektomie hat sich
seit 1995/1996 mehr als halbiert und ist weiterhin rückläufig. Diese Entwicklung passierte, ohne
dass ein verkürzter Aufenthalt ein explizites Ziel der Klinik gewesen wäre. Die verkürzte
Aufenthaltsdauer zeigt keine negativen Auswirkungen auf die postoperative Komplikations- bzw.
Wiederaufnahmerate.
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