Abstract
Background/Definition of the Problem: In recent years, postoperative management has
changed towards rapid mobilisation, early oral feeding and rapid rehabilitation (known
as
Fast-Track or Enhanced Recovery Concepts). This study analysed the postoperative length
of stay
after vaginal hysterectomy in 3 different periods of time.
Material and Methods: In the
period October 2011 – September 2012, 75 patients underwent vaginal hysterectomies
(± adnexectomy); another 114 vaginal or laparoscopic hysterectomies with additional
operations
(e.g. prolapse surgery and incontinence surgery) and malignancies were not included.
The time
periods August 1995 – July 1996 (n = 50) and October 1996 – September 1997 (n = 96)
served as a
comparison. Reducing the length of stay was not an explicit goal.
Results: The median
postoperative stay was shortened from 7 (5–9) to 5 (3–15) or 3 (0–5) days (p < 0.001).
The
recovery rate remained unchanged at 2.7 % (n = 2), cf. 2 % (n = 1) and 3.1 % (n = 3).
In 40/75
cases (53.3 %), the surgery took place on the day of admission.
Conclusion: The length of
hospital stay after vaginal hysterectomy has more than halved since 1995/1996 and
continues to
decline. This development occurred without a shortened stay being an explicit goal
of the
clinic. The shortened length of stay does not appear to have a negative impact on
postoperative
complications and recovery rate.
Zusammenfassung
Hintergrund/Fragestellung: Postoperatives Management hat sich in den letzten Jahren in
Richtung rascher Mobilisierung, frühe orale Nahrungsaufnahme und rascher Rehabilitation
gewandelt (sog. Fast-Track- oder Enhanced-Recovery-Konzepte). Diese Studie analysiert
die
postoperative Aufenthaltsdauer nach vaginaler Hysterektomie in 3 Zeiträumen.
Material und
Methodik: Im Zeitraum 10/2011–9/2012 wurde bei 75 Patientinnen eine vaginale
Hysterektomie (± Adnexektomie) durchgeführt; weitere 114 vaginale oder laparoskopische
Hysterektomien mit Zusatzoperationen (z. B. Deszensus-, Inkontinenz-OP) oder Malignomen
wurden
nicht eingeschlossen. Als Vergleich dienten die Zeiträume 8/1995–7/1996 (n = 50) und
10/1996–9/1997 (n = 96). Reduktion der Aufenthaltsdauer war kein explizites Ziel.
Ergebnisse: Der mediane postoperative Aufenthalt verkürzte sich von 7 (5–9) auf 5
(3–15) bzw. 3 (0–5) Tage (p < 0,001). Die Wiederaufnahmerate blieb unverändert bei
2,7 %
(n = 2), vgl. 2 % (n = 1) bzw. 3,1 % (n = 3). In 40/75 Fällen (53,3 %) erfolgte die
OP am
Aufnahmetag.
Schlussfolgerung: Die Aufenthaltsdauer nach vaginaler Hysterektomie hat sich
seit 1995/1996 mehr als halbiert und ist weiterhin rückläufig. Diese Entwicklung passierte,
ohne
dass ein verkürzter Aufenthalt ein explizites Ziel der Klinik gewesen wäre. Die verkürzte
Aufenthaltsdauer zeigt keine negativen Auswirkungen auf die postoperative Komplikations-
bzw.
Wiederaufnahmerate.
Key words
vaginal - hysterectomy - length of hospital stay - surgery - recovery rate
Schlüsselwörter
vaginal - Hysterektomie - Aufenthaltsdauer - Operation - Wiederaufnahmerate