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DOI: 10.1055/s-0034-1371802
Stellungnahme des Fachausschuss Psychiatrie des BVÖGD zur Novellierung der PsychKGs in den Bundesländern
Statement of the Professional Committee on Psychiatry of BVÖGD on the Amendment of the PsychKGs of the Federal StatesPublication History
Publication Date:
26 March 2014 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/gesu/201404/lookinside/thumbnails/10.1055-s-0034-1371802-1.jpg)
Zusammenfassung
Es wird empfohlen, in allen Bundesländern PsychKGs zu erlassen, in denen ambulante Hilfen für psychisch kranke Menschen mit dem Ziel der Abwendung von zwangsweisen Unterbringungen verknüpft werden. Das gemeindepsychiatrische Versorgungssystem íst so weiter zu entwickeln, dass ambulante Behandlungs- und Unterstützungsangebote niederschwellig, unverzüglich und wenn erforderlich, in der häuslichen Umgebung zur Verfügung stehen. Hierzu ist die Koordinierungsaufgabe des Sozialpsychiatrischen Dienstes zu konkretisieren, die Schaffung Gemeindepsychiatrischer Verbünde verbindlich vorzuschreiben, Psychiatriegremien auf Landesebene einzurichten, eine Psychiatrieberichterstattung (inkl. Unterbringungen nach PsychKG wie BtR) sicherzustellen und die Aufgabe der Besuchskommission auf alle mit Vor- und Nachsorge befassten Einrichtungen und Dienste auszudehnen.
Abstract
It is strongly recommended to establish mental health laws in every state. By these laws, outpatient services have to be dedicated to avoiding involuntary hospitalisations. Community mental health systems need to be enabled to supply low threshold, immediate care services, if necessary at home (home treatment resp. assertive community treatment). To this end, the role of sociopsychiatric services in service coordination has to be strengthened and comprehensive community mental health organisations have to be established in every city or county. At state level, Councils on Mental Health need to be implemented by state government, mental health reporting, especially on rates of involuntary hospitalisations (by federal as well as state law) has to be established and visiting committees need to extend their scope to all institutions and services that play a role in prevention or aftercare of involuntary hospitalisation.