Laryngorhinootologie 2014; 93(07): 450-454
DOI: 10.1055/s-0034-1375658
Originalie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Veränderung des Schmeckvermögens bei Patienten mit Vestibularisschwannom

Changes in Taste Ability in Patients with Vestibular Schwannoma
P. Boeßert
1   Hals-, Nasen-, Ohrenklinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Mainz, Mainz
,
C. Grüttner
2   Medizinische Fakultät, Johannes-Gutenberg-Universität, Mainz
,
R. van Ewijk
3   Institut für Medizinische Biometrie, Epidemiologie und Informatik, Universitätsmedizin Mainz, Mainz
,
B. Haxel
1   Hals-, Nasen-, Ohrenklinik und Poliklinik, Universitätsmedizin Mainz, Mainz
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht 28 November 2013

akzeptiert 08 April 2014

Publication Date:
07 July 2014 (online)

Zusammenfassung

Das Vestibularisschwannom ist ein seltener Tumor, der durch seine anatomische Lage und nervalen Ursprung verschiedene Symptome hervorrufen kann. Eine Affektion der somatosensorischen Fasern des N. intermedius und damit des Schmeckens ist möglich. Bisher liegen nur wenige Daten zu dieser Thematik vor. Ziel dieser Untersuchung war es, das Schmeckvermögen bei Patienten mit einseitigem VS mit dem validierten, psychophysischen Schmecktest Schmeckstreifen zu untersuchen. Es konnten 26 Patienten in die Untersuchung eingeschlossen werden. Nach einer ausführlichen Anamnese erfolgten eine komplette HNO-Untersuchung sowie die seitengetrennte Schmecktestung. Die Patienten waren gleich auf die Geschlechter verteilt. Das zu erwartende Erstdiagnosealter spiegelte sich im Altersmittelwert von 52 Jahren wieder. Das mittels visueller Analogskala ermittelte, selbsteingeschätzte Schmeckvermögen nahm mit zunehmendem Lebensalter ab. Eine Störung des Schmecksinns gaben 2 Patienten (8%) an. Es zeigte sich durch alle Altersgruppen hinweg ein geringerer Schmeckwert auf der Tumorseite im Vergleich zur gesunden Seite, wobei der Unterschied statistisch das Signifikanzniveau nicht erreichte. Ein Zusammenhang zwischen Tumorgröße und Tumorlage mit dem Ergebnis der Schmecktestung konnte nicht herausgestellt werden. Die 2 Patienten die eine Schmeckstörung angaben, hatten auf der Tumorseite einen Schmeckwert unterhalb der 10. Perzentile ihrer Alters- und Geschlechtsgruppe im Gegensatz zur gesunden Seite. Zusammenfassend konnte gezeigt werden, dass der Schmeckwert der vorderen zwei Drittel der Zunge auf der Seite mit VS geringer als auf der gesunden war. Der geringe Prozentsatz an selbsteingeschätzten Schmeckstörungen stützt die Beobachtung, dass Schmecken ein Gesamtmunderlebnis ist und eine Unterfunktion einer Region subjektiv wenig wahrgenommen wird bzw. ausgeglichen werden kann.

Abstract

Vestibular schwannomas (VS) are rare tumors that can cause different symptoms due to their anatomical relationship to the cranial nerves in the inner auditory canal. So far little data is known to the effect of VS on the somatosensory function of the intermediate nerve. This study aimed to investigate the taste function of patients suffering from single sided VS. Therefore the well validated psychophysical test “Taste Strips” has been used. 26 pa­tients who consulted our outpatient clinic at a university hospital could be included in the study. All patients were asked carefully for their medical history. A full ENT examination was done. Each side of the anterior two thirds of the tongue was tested separately using the Taste Strips. The average age was 52 years with both gender equally represented. Throughout all age groups the taste score was lower on the tumor vs. the non affected side. Testing for significance just failed the level of 0.05. No correla­tion between tumor size and location of the tumor with the taste score could be detected. Only 2 patients complained of taste dysfunction. They had a taste score below the 10. percentile of their age group on tumor while normal scores on the non affected side. To sum up a decreased taste score on the tumor side vs. the non affected side could be confirmed. Only 8% of the patients complained of taste disturbance as a symptom. That supports the observation that taste is a whole mouth experience and dysfunction can be compensated.

 
  • Literatur

  • 1 Khrais T, Romano G, Sanna M. Nerve origin of vestibular schwannoma: a prospective study. J Laryngol Otol 2008; 122: 128-131
  • 2 Mann W, Gouveris HT. Diagnosis and therapy of vestibular schwannoma. Expert Rev Neurother 2009; 9: 1219-1232
  • 3 Hummel T. W-LA. Riech- und Schmeckstörungen. Thieme; 2009: 55-57
  • 4 Welge-Lussen A, Dorig P, Wolfensberger M, Krone F, Hummel T. A study about the frequency of taste disorders. J Neurol 2011; 258: 386-392
  • 5 Yagi T, Asakawa A, Ueda H, Ikeda S, Miyawaki S, Inui A et al. The role of zinc in the treatment of taste disorders. Recent Pat Food Nutr Agric 2013; 5: 44-51
  • 6 Stripf T, Braun K, Gouveris H, Stripf EA, Mann WJ, Amedee RG et al. Influence of different approaches to the cerebellopontine angle on the function of the intermediate nerve. J Neurosurg 2007; 107: 927-931
  • 7 Sahu RN, Behari S, Agarwal VK, Giri PJ, Jain VK. Taste dysfunction in vestibular schwannomas. Neurol India 2008; 56: 42-46
  • 8 Bartoshuk L. Clinical evaluation of the sense of taste. Ear Nose Throat J 1989; 68: 331-337
  • 9 Ikeda M, Aiba T, Ikui A, Inokuchi A, Kurono Y, Sakagami M, Takeda N, Tomita H et al. Taste disorders: a survey of the exam­ination methods and treatments used in Japan. Acta Otolaryngol 2005; 125: 1203-1210
  • 10 Landis BN, Welge-Luessen A, Bramerson A, Bend M, Mueller CA, Nordin S, Hummel T et al. “Taste Strips” – a rapid, lateralized, gustatory bedside identification test based on impregnated filter papers. J Neurol 2009; 256: 242-248
  • 11 Landis BN, Scheibe M, Weber C, Berger R, Brämerson A, Bende M, Nordin S, Hummel T et al. Chemosensory interaction: acquired olfactory impairment is associated with decreased taste function. J Neurol 2010; 257: 1303-1308
  • 12 Felix F, Tomita S, Pereira Bde B, Cordeiro JR, Carlete G, Barros Fde S, Cabral GA et al. Gustatory alteration evaluation in patients with chronic otitis media. Braz J Otorhinolaryngol 2009; 75: 550-555
  • 13 Fleiner F, Dahlslett SB, Schmidt F, Harms L, Goektas O. Olfactory and gustatory function in patients with multiple sclerosis. Am J Rhinol Allergy 2010; 24: e93-e97
  • 14 Goektas O, Cao Van H, Fleiner F, Lacroix JS, Landis BN. Chemosensory function in Wegener’s granulomatosis: a preliminary report. Eur Arch Otorhinolaryngol 2010; 267: 1089-1093
  • 15 Goyal A, Singh PP, Dash G. Chorda tympani in chronic inflammatory middle ear disease. Otolaryngol Head Neck Surg 2009; 140: 682-686
  • 16 Heckmann JG, Stossel C, Lang CJ, Neundörfer B, Tomandl B, Hummel T et al. Taste disorders in acute stroke: a prospective observational study on taste disorders in 102 stroke patients. Stroke 2005; 36: 1690-1694
  • 17 House JW, Brackmann DE. Facial nerve grading system. Otolaryngol Head Neck Surg 1985; 93: 146-147
  • 18 Kveton JF, Bartoshuk LM. The effect of unilateral chorda tympani damage on taste. Laryngoscope 1994; 104: 25-29
  • 19 Stillman JA, Morton RP, Hay KD, Ahmad Z, Goldsmith D. Electrogustometry: strengths, weaknesses, and clinical evidence of stimulus boundaries. Clin Otolaryngol Allied Sci 2003; 28: 406-410
  • 20 Watanabe K, Saito N, Taniguchi M, Kirino T, Sasaki T. Analysis of taste disturbance before and after surgery in patients with vestibular schwannoma. J Neurosurg 2003; 99: 999-1003