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DOI: 10.1055/s-0034-1377008
Ein neuartiges flexibles Endoskopie-System zur transoralen Resektion von Kopf-Hals-Tumoren
A New Flexible Endoscopy-system for the Transoral Resection of Head and Neck TumorsPublication History
eingereicht 13 May 2014
akzeptiert 13 May 2014
Publication Date:
23 July 2014 (online)
Zusammenfassung
Einleitung: In der Kopf-Hals-Tumorchirurgie gewann in den letzten Jahren die transorale roboter-assistierte Chirurgie (TORS) mit der Möglichkeit der endoskopischen Visualisierung und Chirurgie zunehmend an Bedeutung und stellt eine Alternative zur transoralen Lasermikrochirurgie dar. Durch die Weiterentwicklung der transoralen Endoskopie-Systeme sollen die chirurgischen Therapieoptionen erweitert und die operationsbedingte Morbidität weiter reduziert werden. Hierzu untersuchten wir im Rahmen von Kadaverdissektionen ein neuartiges flexibles Endoskopie-System.
Material und Methoden: Im März 2014 führten wir an 3 frischen Kadavern die Standardprozeduren der transoralen Tumorchirurgie am Oropharynx, Hypopharynx und Larynx mit dem Medrobotics Flex®-System durch. In einer prospektiven Untersuchung überprüften wir das Verfahren im Hinblick auf Einstellbarkeit, Visualisierung, Erreichbarkeit und Resektabilität der jeweiligen anatomischen Strukturen.
Ergebnisse: Alle relevanten anatomischen Strukturen des Pharynx und der Supraglottis konnten bei den Kadavern sehr gut eingestellt, visualisiert und erreicht werden. Die Resektion der Tonsillen, des Weichgaumens und des Zungengrunds gelang problemlos. Supraglottische Kehlkopfteilresektionen waren bei sehr guter Übersicht möglich. Der Sinus piriformis konnte mit angrenzenden Strukturen dargestellt werden und eine kontrollierte Geweberesektion war in allen Bereichen möglich. Die Glottisebene konnte mit dem Flex-System erreicht werden, Chordektomien waren möglich.
Schlussfolgerungen: Durch den Einsatz eines flexiblen robotorassistierten HD-Endoskops in Kombination mit flexiblen Instrumenten können mit dem Flex-System alle relevanten anatomischen Strukturen des Pharynx und Larynx sehr gut visualisiert und reseziert werden. Es handelt sich um ein vielversprechendes System, dass nun in klinischen Studien evaluiert werden muss.
Abstract
Introduction: Within the last years transoral robotic surgery (TORS) with endoscopic visualization and surgery has gained importance in the resection of head and neck tumors and is an alternative to transoral laser microsurgery. The further development of transoral endoscopic systems should enhance the surgical options and reduce the surgery related morbidity. Thus, we evaluated a new flexible endoscopy system in cadaver dissections.
Methods: In March 2014 we performed all standard procedures of transoral tumor surgery in the oropharynx, hypopharynx and larynx in 3 fresh cadaveric specimens using the Medrobotics Flex® System. In a prospective study we analyzed exposure, visualization, accessibility and resectability of the respective anatomic regions.
Results: All relevant anatomic structures of the pharynx and supraglottic region could be well exposed, visualized and accessed. Tonsillectomies and resections of the soft palate as well as the base of tongue could be performed easily. Supraglottic resections were possible with a good visualization. The piriform sinus could be exposed, and controlled tissue resections were possible. The vocal cords were accessible and cordectomies could be performed.
Conclusion: By combining a robot assisted flexible endoscope with flexible instruments the Flex system facilitates the visualization and accessibility of all relevant anatomic structures of pharynx and larynx. It is a promising system which now has to be further evaluated in clinical trials.
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Literatur
- 1 McLeod IK, Melder PC. Da Vinci robot-assisted excision of a vallecular cyst: a case report. Ear Nose Throat J 2005; 84: 170-172
- 2 O’Malley Jr BW, Weinstein GS, Snyder W, Hockstein NG. Transoral robotic surgery (TORS) for base of tongue neoplasms. Laryngoscope 2006; 116: 1465-1472
- 3 Weinstein GS, O’Malley Jr BW, Snyder W, Hockstein NG. Transoral robotic surgery: Supraglottic partial laryngectomy. Ann Otol Rhinol Laryngol 2007; 116: 19-23
- 4 Solares CA, Strome M. Transoral robot-assisted CO2 laser supraglottic laryngectomy. Experimental and clinical data. Laryngoscope 2007; 117: 817-820
- 5 Desai S, Sung CK, Jang DW, Genden EM. Transoral robotic surgery using a carbon dioxide flexible laser for tumors of the upper aerodigestive tract. Laryngoscope 2008; 118: 2187-2189
- 6 Weinstein GS, O’Malley Jr BW, Snyder W, Sherman E, Quon H. Transoral robotic surgery: radical tonsillectomy. Arch otolaryngol Head Neck Surg. 2007; 133: 1220-1226
- 7 O’Malley Jr BW, Quon H, Leonhardt FD, Chalian AA, Weinstein GS. Transoral robotic surgery for parapharyngeal space tumors. ORL J Otorhinolaryngol Relat Spec 2010; 72: 332-336
- 8 Mattheis S, Mandapathil M, Rothmeier N, Lang S, Dominas N, Hoffmann TK. Transorale Roboter-assistierte Chirurgie von Kopf-Hals-Tumoren: Eine Fallserie mit 17 Patienten. Laryngorhinootologie 2012; 91: 768-773
- 9 Mattheis S, Hoffmann TK, Schuler PJ, Dominas N, Bankfalvi A, Lang S. The use of a flexible CO2-laser fiber in transoral robotic surgery (TORS). Laryngorhinootologie 2014; 93: 95-99
- 10 Hoffmann TK, Schuler PJ, Bankfalvi A, Greve J, Heusgen L, Lang S, Mattheis S. Comparative analysis of resection tool suited for transoral robot-assisted surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 2014; 271: 1207-1213
- 11 Rivero-Serrano CM, Johnson P, Zubiate B, Kuenzler R, Choset H, Zenati M, Tully S, Duvvuri U. A transoral highly flexible robot: Novel Technology and application. Laryngoscope 2012; 122: 1067-1071
- 12 Johnson PJ, Rivera Serrano CM, Castro M, Kuenzler R, Choset H, Tully S, Duvvuri U. Demonstration of transoral surgery in cadaveric specimens with the medrobotics flex system. Laryngoscope 2013; 123: 1168-1172
- 13 Steiner W. Results of curative laser microsurgery of laryngeal carcinomas. Am J Otolaryngol 1993; 14: 116-121
- 14 Ambrosch P. The role of laser microsurgery in the treatment of laryngeal cancer. Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg 2007; 15: 82-88
- 15 Silver CE, Beitler JB, Shaha AR, Rinaldo A, Ferlito A. Current trends in initial management of laryngeal cancer: The declining use of open surgery. Eur Arch Otorhinolaryngol 2009; 266: 1333-1352
- 16 Takes RP, Silver CE, Bradley PJ, Haigentz Jr M, Wolf GT, Shaha AR, Hartl DM, Olofsson J, Langendijk JA, Rinaldo A, Ferlito A. International Head and Neck Scientific Group . Current trends in initial management of hypopharyngeal cancer: The declining use of open surgery. Head Neck. 2012; 34: 270-281
- 17 DeAlmeida JR, ByrdJK WuR, Stucken CL, Duvvuri U, Goldstein DP, Miles BA, Teng MS, Gupta V, Genden EM. A systematic review of transoral robotic surgery and radiotherapy for early oropharynx cancer. Laryngoscope 2014; DOI: 10.1002/lary.24712. Epub ahead of print
- 18 Leonhardt FD, Quon H, Abrahao M, O’Malley Jr BW, Weinstein GS. Transoral robotic surgery for oropharygeal carcinoma and its impact on patient-reported quality of life and function. Head Neck 2012; 34: 146-154
- 19 Blanco RG, Ha PK, Califano JA, Saunders JM. Transoral robotic surgery of the vocal cord. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 2011; 21: 157-159