Aktuelle Dermatologie 2014; 40(12): 523-527
DOI: 10.1055/s-0034-1377960
Übersicht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Klinische Bedeutung von Bakterien beim chronischen Ulcus cruris

Clinical Relevance of Bacteria in Chronic Leg Ulcers
W. Sondermann
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
,
J. Dissemond
Klinik und Poliklinik für Dermatologie, Venerologie und Allergologie, Universitätsklinikum Essen
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
08 December 2014 (online)

Zusammenfassung

Bakterien können bei Patienten mit chronischem Ulcus cruris sowohl in der Genese als auch als Komplikation von erheblicher Bedeutung sein. Am häufigsten wird bei mindestens 50 % der Patienten Staphylococcus aureus nachgewiesen; am zweithäufigsten wird mit steigender Tendenz Pseudomonas aeruginosa gefunden. Eine zunehmende Bedeutung gewinnen Problemkeime wie Methicillin-resistente Stapylococcus aureus (MRSA) oder multiresistente gramnegative Erreger (MRGN). Für den Erregernachweis reichen meist bakteriologische Abstriche der Wundoberfläche beispielsweise entsprechend der Technik des „Essener Kreisels“.

In der überwiegenden Zahl der Patienten mit chronischem Ulcus cruris liegt eine unkritische bakterielle Kolonisation vor, sodass keine systemische Antibiotikatherapie notwendig ist. Für Patienten mit erhöhtem Infektionsrisiko sowie für Wunden mit lokalen Infektionszeichen sind Antiseptika mit Polihexanid oder Octenidin meist erste Wahl.

Abstract

Bacteria in chronic leg ulcers may be central relevant in both the genesis and as a complication. Staphylococcus aureus is with a current detection rate of 50 % the germ detected most often. The second highest detection rate with increasing tendency is found for Pseudomonas aeruginosa. Problematic germs like Methicillin-resistant Stapylococcus aureus (MRSA) or multiresistant gram negative bacteria (MRGN) are gaining increasingly more importance. A bacteriological swab taken from the wound-surface in an Essen Rotary technique is in most cases adequate for diagnostics.

Most of the patients with chronic leg ulcers have a clinically unproblematic bacterial colonization, so that the administration of systemic antibiotics usually is not required. Patients with increased risk of infection, critical colonization, or local signs of infection should be treated with antiseptics containing polihexanid or octenidine.

 
  • Literatur

  • 1 AWMF, S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Wundheilung und Wundbehandlung: Lokaltherapie chronischer Wunden bei Patienten mit den Risiken periphere arterielle Verschlusskrankheit, Diabetes mellitus, chronisch venöse Insuffizienz. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/091-001l_S3_Lokaltherapie_chronischer_Wunden_2012-06.pdf
  • 2 Dissemond J. Ulcus cruris – Genese, Diagnostik und Therapie. 4. Aufl. Bremen: UNI-MED Verlag; 2012
  • 3 Körber A, Klode J, Al-Benna S et al. Etiology of chronic leg ulcers in 31,619 patients in Germany analyzed by an expert survey. J Dtsch Dermatol Ges 2011; 9: 116-121
  • 4 Dissemond J. Chronisch vegetierende Pyodermie. ZfW 2004; 9: 294-295
  • 5 Körber A, Dissemond J, Hillen U et al. HIV-positive patient with multiple ulcers. Lues maligna. Hautarzt 2003; 54: 1098-1102
  • 6 Zeegelaar JE, Faber WR. Imported tropical infectious ulcers in travelers. Am J Clin Dermatol 2008; 9: 219-232
  • 7 O’Meara S, Al-Kurdi D, Ologun Y et al. Antibiotics and antiseptics for venous leg ulcers. Cochrane Database Syst Rev 2010; CD003557
  • 8 Jockenhöfer F, Gollnick H, Herberger K et al. W.A.R. scores in patients with chronic leg ulcers: results of a multicentre study. J Wound Care 2014; 23: 5-12
  • 9 Al Ghazal P, Körber A, Klode J et al. Evaluation of the Essen Rotary as a new technique for bacterial swabs: results of a prospective controlled clinical investigation in 50 patients with chronic leg ulcers. Int Wound J 2014; 11: 44-49
  • 10 Davies CE, Hill KE, Newcombe RG et al. A prospective study of the microbiology of chronic venous leg ulcers to reevaluate the clinical predictive value of tissue biopsies and swabs. Wound Repair Regen 2007; 15: 17-22
  • 11 Gjodsbol K, Skindersoe ME, Christensen JJ et al. No need for biopsies: comparison of three sample techniques for wound microbiota determination. Int Wound J 2012; 9: 295-302
  • 12 Jockenhöfer F, Gollnick H, Herberger K et al. Bacteriological pathogen spectrum of chronic leg ulcers: Results of a multicenter trial in dermatologic wound care centers differentiated by regions. J Dtsch Dermatol Ges 2013; 11: 1057-1063
  • 13 Rietkötter J, Körber A, Grabbe S et al. Eradication of methicillin-resistant Staphylococcus aureus in a chronic wound by a new polyhexanide hydrogel. J Eur Acad Dermatol Venereol 2007; 21: 1416-1417
  • 14 Dissemond J. Methicillin resistant Staphylococcus aureus (MRSA): Diagnostic, clinical relevance and therapy. J Dtsch Dermatol Ges 2009; 7: 544-551
  • 15 Mattner F, Bange FC, Meyer E et al. Preventing the spread of multidrug-resistant gram-negative pathogens: recommendations of an expert panel of the German Society For Hygiene and Microbiology. Dtsch Arztebl Int 2012; 109: 39-45
  • 16 Jockenhöfer F, Gollnick H, Herberger K et al. Aktuelle Nachweisraten multiresistenter gramnegativer Bakterien (3MRGN, 4MRGN) bei Patienten mit chronischem Ulcus cruris. Hautarzt [in press]
  • 17 Commission recommendation for hospital hygiene and infection prevention (KRINKO) at the Robert Koch Institute (RKI). Hygiene measures for infection or colonization with multidrug-resistant gram-negative bacilli. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2012; 55: 1311-1354
  • 18 Körber A, Schmid EN, Buer J et al. Bacterial colonization of chronic leg ulcers: current results compared with data 5 years ago in a specialized dermatology department. J Eur Acad Dermatol Venereol 2010; 24: 1017-1025
  • 19 Hogsberg T, Bjarnsholt T, Thomsen JS et al. Success rate of split-thickness skin grafting of chronic venous leg ulcers depends on the presence of Pseudomonas aeruginosa: a retrospective study. PLoS One 2011; 6: e20492
  • 20 Schwarzkopf A, Assenheimer B, Bültemann A et al. für den Vorstand der Initiative Chronische Wunde e. V. Hygienefachliche und -rechtliche Bewertung der Anwendung von Leitungswasser als Wundspüllösung. Wundmanangement 2012; 6: 195-197
  • 21 Strohal R, Dissemond J, Jordan O’Brien J et al. The EWMA document: Debridement. J Wound Care 2013; 22: 5
  • 22 Klötgen K, Klode J, Körber A et al. Ultraschall in der Therapie chronischer Wunden. Akt Dermatol 2009; 35: 237-242
  • 23 Dissemond J, Koppermann M, Esser S et al. Treatment of methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA) as part of biosurgical management of a chronic leg ulcer. Hautarzt 2002; 53: 608-612
  • 24 Dissemond J, Goos M. Konditionierung chronischer Wunden. Hautarzt 2003; 54: 1073-1079
  • 25 Jull AB, Rodgers A, Walker N. Honey as a topical treatment for wounds. Cochrane Database Syst Rev 2008; CD005083
  • 26 Lehnen M, Kohaus S, Körber A et al. Contact allergies in patients with chronic wounds: results of a study from 1999 to 2004. Hautarzt 2006; 57: 303-306, 308
  • 27 Reich-Schupke S, Kurscheidt J, Appelhans C et al. Patch testing in patients with leg ulcers with special regard to modern wound products. Hautarzt 2010; 61: 593-597
  • 28 Kramer A, Daeschlein G, Kammerlander G et al. Konsensusempfehlung zur Auswahl von Wirkstoffen für die Wundantiseptik. ZfW 2004; 3: 110-120
  • 29 Storm-Versloot MN, Vos CG, Ubbink DT et al. Topical silver for preventing wound infection. Cochrane Database Syst Rev 2010; CD006478