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DOI: 10.1055/s-0034-1383418
Multifocal Tumorous Pseudoangiomatous Stromal Hyperplasia Presenting as Asymmetric Bilateral Breast Enlargement
Multifokale tumoröse pseudoangiomatöse Stromahyperplasie mit bilateraler asymmetrischer MakromastiePublication History
received 03 August 2014
revised 06 December 2014
accepted 06 December 2014
Publication Date:
16 March 2015 (online)
Abstract
PASH is a benign proliferation of stromal myofibroblasts that affects mostly premenopausal women and typically shows estrogen and progesterone receptor expression, allowing speculation regarding a hormonal cause. It usually presents as an incidental finding on a mammogram or as a palpable mass. We present a case of diffuse asymmetrical massive breast enlargement in a premenopausal woman with history of previous multiple PASH excisions for recurrent lesions, caused by multifocal tumorous PASH virtually replacing the breast parenchyma. Immunohistochemistry examination showed no hormone receptor expression. Despite its benign nature, such presentation of PASH is managed with bilateral mastectomy and immediate reconstruction with expanders for cosmetic and comfort reasons, while tumor excision or expectant management is deemed to lead to recurrence and progression. Although a hormonal origin is speculated based on hormone expression studies and typical patient profile, this case showed 0 % estrogen/progesterone expression in the final histology specimen.
Zusammenfassung
PASH ist eine gutartige Proliferation der stromalen Myofibroblasten. Betroffen sind überwiegend prämenopausale Frauen. Die typischerweise vorliegende Estrogen-/Progesteron-Rezeptorexpression legt die Vermutung einer hormonellen Ursache nahe. Häufig zeigt sich die PASH zufällig in der Mammografie oder als tastbarer Herd in der Mamma. Wir stellen den Fall einer massiven asymmetrischen Makromastie bei einer prämenopausalen Frau vor, die anamnestisch mehrere vorangegangene Tumorektomien wegen rezidivierenden PASH–Herden hatte. Nahezu das gesamte Brustdrüsenparenchym wurde durch die multifokalen tumorösen PASH-Herde ersetzt. Ungeachtet der Gutartigkeit der Herde wurde bei der Patientin eine bilaterale Mastektomie mit Sofortrekonstruktion mit Implantaten aus kosmetischen Gründen durchgeführt, da ein abwartendes Verhalten zu einer weiteren Progression geführt hätte. Trotz der Vermutung einer hormonellen Ursache der PASH zeigte unser Fall keine Hormonrezeptorexpression.
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