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DOI: 10.1055/s-0034-1387227
Ein interdisziplinäres Konzept zur Optimierung der Patientensicherheit – Eine Pilotstudie
An Interdisciplinary Concept to Optimize Patient Safety – A Pilot StudyPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
27. Oktober 2014 (online)
Zusammenfassung
Ziel der Studie: Welchen Effekt hat die interdisziplinäre Zusammenarbeit mit Pharmazeuten und Psychologen bei depressiven Patienten?
Methodik: In einer 3-armigen (jeweils n = 10) randomisierten Pilotstudie wurde die SB (Standardbehandlung) mit SB + MM (pharmazeutisches Medikationsmanagement) und SB + PB (psychologische Beratung) in Bezug auf Anzahl der Arzneimittelwechselwirkungen, Leitlinienkonformität, Patientenwissen und Medikamentenadhärenz (nach MARS) verglichen.
Ergebnisse: Die Anzahl der Arzneimittelwechselwirkungen sank durch MM um bis zu 67 % (p < 0,05). Die Therapie war in allen Gruppen leitlinienkonform. Patientenwissen und Medikamentenadhärenz wurden weder durch MM noch durch PB im Vergleich zu SB beeinflusst.
Schlussfolgerung: In einer größeren Patientengruppe sollten diese explorativen Ergebnisse nun verifiziert werden.
Abstract
Objective: Which effects has the interdisciplinary collaboration including pharmacists and psychologists in depressive patients?
Methods: In a 3-arm (each N = 10) randomized pilot study, we compared SC (standard care by specialized physicians in a tertiary care center) with SC + pharmaceutical medication management and SC + psychological counselling in respect to the number of drug-drug interactions, guideline conformity, patient knowledge, and medication adherence (according to MARS).
Results: The number of drug-drug interactions decreased by the MM up to 67 % (p < 0.05). Guideline conformity was fulfilled in all groups before and after intervention. Patient knowledge and medication adherence were not influenced by additional medication management or psychological counselling.
Conclusion: In a greater patient group, these explorative results should now be verified.
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Literatur
- 1 Lazarou J, Pomeranz BH, Corey PN. Incidence of adverse drug reactions in hospitalized patients: a meta-analysis of prospective studies. JAMA 1998; 279: 1200-1205
- 2 Classen DC, Pestotnik SL, Evans RS et al. Adverse drug events in hospitalized patients. Excess length of stay, extra costs, and attributable mortality. JAMA 1997; 277: 301-306
- 3 Bates DW, Cullen DJ, Laird N et al. Incidence of adverse drug events and potential adverse drug events. Implications for prevention. ADE Prevention Study Group. JAMA 1995; 274: 29-34
- 4 Bertsche T, Pfaff J, Schiller P et al. Prevention of adverse drug reactions in intensive care patients by personal intervention based on an electronic clinical decision support system. Intensive Care Med 2010; 36: 665-672
- 5 Bertsche T, Askoxylakis V, Habl G et al. Multidisciplinary pain management based on computerized decision support in cancer pain patients. Pain 2009; 147: 20-28
- 6 Bertsche T, Fleischer M, Pfaff J et al. Pro-active provision of drug information as a technique to address overdosing in intensive-care patients with renal insufficiency. Eur J Clin Pharmacol 2009; 65: 823-829
- 7 Himmerich H, Wranik DW. Choice of treatment with antidepressants: influencing factors. Curr Pharm Des 2012; 18: 5958-5975
- 8 Bertsche T, Schulz M. Antidepressiva: Pharmazeutische Betreuung verbessert die Compliance. Pharm Ztg 2004; 149: 2485-2488
- 9 Bertsche T, Schulz M. Klinische Pharmazie – Moderne Antidepressiva in der Pharmazeutischen Betreuung. Pharm Unserer Zeit 2004; 33: 312-319
- 10 Otte W, Birkenhager TK, van den Broek WW. Fatal interaction between tranylcypromine and imipramine. Eur Psychiatry 2003; 18: 264-265
- 11 DGPPN, BÄK, KBV et al. für die Leitliniengruppe Unipolare Depression Hrsg. S3-Leitlinie/Nationale VersorgungsLeitlinie Unipolare Depression. Kurzfassung. 1.. Auflage. 2009. Im Internet: http://www.dgppn.de/fileadmin/user_upload/_medien/download/pdf/kurzversion-leitlinien/s3-nvl-unipolare-depression-kf.pdf (Stand: 06.08.2014)
- 12 Julius RJ, Novitsky Jr MA, Dubin WR. Medication adherence: a review of the literature and implications for clinical practice. J Psychiatr Pract 2009; 15: 34-44
- 13 Köhler S, Hoffmann S, Unger T et al. Adherence to guidelines and effectiveness of inpatient treatment for unipolar depression. Int J Psychiatry Clin Pract 2012; 16: 103-112
- 14 Radisch J, Büchtemann D, Kästner D et al. Eine literatur- und expertengestützte Analyse der Versorgungspraxis von depressiv erkrankten Menschen in Deutschland. Psychiat Prax 2013; 40: 252-258
- 15 Bermejo I, Hölzel LP, Voderholzer U et al. „Optimal versorgt bei Depression“ – Freiburger Modell zur Integrierten Versorgung depressiver Erkrankungen. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2012; 106: 625-630
- 16 Himmerich H. Schon eine leichte Depression kann das Leben unmittelbar bedrohen. MMW Fortschr Med 2011; 153: 31-33