OP-Journal 2015; 31(02): 104-107
DOI: 10.1055/s-0035-1546003
Artikel zum Leitthema
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Minimalinvasive Osteosynthese der Skaphoidfraktur

Minimally Invasive Treatment for Scaphoid Fractures
Benjamin Ziegler
,
Berthold Bickert
,
Ulrich Kneser
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 October 2015 (online)

Zusammenfassung

Skaphoidfrakturen stellen schwere Verletzungen der Handwurzel dar. Dennoch werden sie im Rahmen der ersten ärztlichen Vorstellung nach Trauma häufig nicht diagnostiziert und erst verspätet therapiert, was zu einer erheblichen Verschlechterung der Heilungschancen und damit zu fatalen Langzeitfolgen führen kann. Skaphoidfrakturen stellen daher hohe Anforderungen an die sichere Diagnostik und eine konsequente Therapie. Stabile Frakturen können sowohl konservativ als auch operativ versorgt werden, während alle instabilen Frakturen einer operativen Stabilisierung bedürfen. Diese kann heute in vielen Fällen durch minimalinvasive Zugänge mit geringem Operationstrauma, kurzer Hospitalisierung und frühfunktioneller Nachbehandlung erfolgen. Frühestens 6 Wochen nach Versorgung kann mit dem Belastungsaufbau begonnen werden.

Abstract

Fractures of the scaphoid are severe injuries of the carpal joint. Nevertheless, correct therapy is often delayed due to difficulties in the early diagnosis resulting in significantly worsening of the chances of recovery and a disastrous long-term disability. Therefore scaphoid fractures demand reliable diagnostics and a consistent therapy. While stable fractures can be treated by immobilisation as well as by osteosynthesis, unstable fractures always need an operative stabilisation. Today, this can be often achieved by a minimally invasive approach with the benefit of minimised surgical trauma, short hospital stay and an early functional postoperative treatment. Increased load bearing is allowed at the earliest six weeks after operative treatment.

 
  • Literatur

  • 1 Baumeister HH, Greinemann H. Zur konservativen Behandlung des Skaphoidbruches der Handwurzel. Unfallchirurg 1989; 92: 175-179
  • 2 Bond CD, Shin AY, McBride MT et al. Percutaneous screw fixation or cast immobilization for nondisplaced scaphoid fractures. J Bone Joint Surg 2001; 83: 483
  • 3 Buijze GA, Goslings JC, Rhemrev SJ et al. Cast immobilization with and without immobilization of the thumb for nondisplaced and minimally displaced scaphoid waist fractures: a multicenter, randomized, controlled trial. J Hand Surg 2014; 39: 621-627
  • 4 Clay NR, Dias JJ, Costigan PS et al. Need the thumb be immobilised in scaphoid fractures? A randomised prospective trial. J Bone Joint Surg Br 1991; 73: 828-832
  • 5 Herbert TJ, Fisher WE. Management of the fractured scaphoid using a new bone screw. J Bone Joint Surg Br 1984; 66: 114-123
  • 6 Inoue G, Shionoya K. Herbert screw fixation by limited access for acute fractures of the scaphoid. J Bone Joint Surg Br 1997; 79: 418-421
  • 7 Jeon IH, Micic ID, Oh CW et al. Percutaneous screw fixation for scaphoid fracture: a comparison between the dorsal and the volar approaches. J Hand Surgery 2009; 34: 228-236
  • 8 Krimmer H. Skaphoidfraktur – Diagnostik und Therapie – aktueller Stand. Obere Extremität 2010; 5: 98-105
  • 9 Krimmer H, Schmitt R, Herbert T. Skaphoidfrakturen – Diagnostik, Klassifikation und Therapie. Unfallchirurg 2000; 103: 812-819
  • 10 McQueen MM, Gelbke MK, Wakefield A. Percutaneous screw fixation versus conservative treatment for fractures of the waist of the scaphoid a prospective randomised study. J Bone Joint Surg Br 2008; 90: 66-71
  • 11 Modi CS, Nancoo T, Powers D. Operative versus nonoperative treatment of acute undisplaced and minimally displaced scaphoid waist fractures – a systematic review. Injury 2009; 40: 268-273
  • 12 Sauerbier M, Müller M. Skaphoidfrakturen: Diagnostik, Zugangswege, Komplikationen. Zentralbl Chir 2007; 132: W42-W53
  • 13 Schaefer M, Siebert HR. Die Skaphoidfraktur. Unfallchirurg 2002; 105: 540-553
  • 14 Stecher WR. Roentgenography of the carpal navicular bone. Am J Roentgenol 1937; 37: 704-705
  • 15 Towfigh H, Hierner R, Langer M et al. Handchirurgie (Vol. 2). Berlin: Springer; 2011