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DOI: 10.1055/s-0035-1547285
Diagnostik und Therapie bei orbitalen Komplikationen
Management of Orbital ComplicationsPublication History
eingereicht 27 June 2014
akzeptiert 26 February 2015
Publication Date:
26 August 2015 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Sinugene Orbitakomplikationen stellen schwerwiegende Erkrankungen dar. Im klinischen Alltag wird oft in Unkenntnis der Pathomechanismen von „Orbitaphlegmone“ gesprochen. Eine korrekte Einstufung in das jeweilige Stadium der Orbitainfektion und eine daraus resultierende Therapieempfehlung sind jedoch für die Prognose des Patienten entscheidend.
Material und Methoden: Im Rahmen einer retrospektiven Untersuchung wurden orbitale Komplikationen aus einem 10-jährigen Behandlungszeitraum erfasst. Insbesondere wurden Daten zur Epidemiologie, Diagnostik und die angewendeten Therapieverfahren analysiert.
Ergebnisse: Von insgesamt 109 Patientenakten konnten die Daten von 49 Patienten mit sinugener orbitaler Komplikation ausgewertet werden. Es handelte sich um 36 männliche und 13 weibliche Patienten. 53,1% des Patientenkollektivs waren Kinder und Jugendliche im Alter von 1–20 Jahren. Das Stadium I mit 26 Patienten (53,1%) und Stadium II (22,4%) nach Chandler traten am häufigsten auf. Patienten ab Stadium III nach Chandler erhielten eine kombinierte Therapie durch Antibiotika-Gabe und operativer Sanierung.
Schlussfolgerungen: Sinugene Orbitakomplikationen treten häufig im Kindes- und Jugendalter auf. Bei rechtzeitigem Erkennen der orbitalen Symptomatik im Stadium I und II kann eine alleinige konservative Therapie erfolgreich sein. Ab Stadium III sollte eine Operation in Erwägung gezogen werden.
Abstract
Objective: Orbital complications of sinusitis represent serious diseases. In clinical practice, the term “orbital phlegmon” is often used, although this most serious expression of orbital infection is very rarely seen. However, a correct classification in each stage of orbital complications and resulting treatment recommendations are crucial for the prognosis of the patient.
Material and Methods: Data from 49 patients who underwent treatment for orbital complications from 01/01/2000 until 31/12/2010 were retrospectively analysed. In particular, data on the epidemiology, diagnostic procedures and treatment methods were analyzed.
Results: From the observation period 109 patient records with the diagnosis “orbital affections” (ICD-10 H05) could be identified. Overall, data from 49 patients (36 male and 13 female) with orbital complications of sinusitis could be analyzed. 53.1% of the patient population were children and adolescents aged 1–20 years. Orbital complications were classified using the classification according to Chandler. The group I and II according to Chandler emerged most frequently. 26 patients (53.1%) showed a preseptal cellulitis (group I) and 11 patients (22.4%) had an orbital cellulitis (group II). Patients from group III or higher according to Chandler received a combined medical and surgical treatment.
Conclusions: Orbital complications of sinusitis mostly seem to arise in infancy and adolescence. With prompt identification of the orbital complications in stage I and II of Chandler, conservative therapy only could be successful. From the third stage up, sinus surgery needs to be considered. The classification of Chandler allows a correct recommendation of therapy.
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Literatur
- 1 Swift AC, Charlton G. Sinusitis and the acute orbit in children. J Laryngol Otol 1990; 104: 213-216
- 2 Dhariwal DK, Kittur MA, Farrier JN, Sugar AW, Aird DW, Laws DE. Post traumatic orbital cellulitis. Br J Maxillofac Surg 2003; 41: 21-28
- 3 Clayman GL, Adams GL, Paugh DR. Intracranial complications of paranasal sinusitis: a combined institutional review. Laryngoscope 1991; 101: 234-239
- 4 Younis RT, Lazar RH, Bustillo A. Orbital infections as a complication of sinusitis: are diagnostic and treatment trends changing?. Ear Nose Throat J 2002; 81: 771-775
- 5 Knipping S, Bloching M. Periorbitale und orbitale bakterielle Entzündungen. Klin Monatsbl Augenheilkunde 2004; 221: 953-959
- 6 Knipping S, Holzhausen HJ, Kösling S, Bloching M. Invasive aspergillosis of the paranasal sinuses and the skull Base. Europ Arch Otolarngol 2007; 264: 1163-1169
- 7 Behrendt S, Rochels R. Rationelle Diagnostik bei Orbitaerkrankungen. In: Rochels R, Behrendt S. Hrsg Orbita-Chirurgie. Einhorn, Reinbeck; 1997: 41-48
- 8 Mohr C. Erkrankungen der Orbita-Trauma, Entzündung, Tumor- aus der Sicht des Mund-, Kiefer- und Gesichtschirurgen. In: Steiner W. Hrsg Interdisziplinäre Versorgung der Orbita. Springer; Berlin Heidelberg New York: 1998: 70-91
- 9 Stammberger H. Komplikationen entzündlicher Nasennebenhöhlenerkrankungen einschließlich iatrogen bedingter Komplikationen. Eur Arch Otorhinolaryngol 1993; (Suppl. 01) 61-102
- 10 Iro H, Wurm J, Zenk J. Komplikationen bei entzündlichen Erkrankungen der Nasennebenhöhlen. HNO 2004; 52: 395-408
- 11 Oxford LE, McClay J. Medical and surgical management of subperiosteal orbita abscess secondary to acute sinusitis in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 2006; 70: 1853-1861
- 12 Allan BP, Egbert MA, Myall RW. Orbital abscess of odontogenic origin. Case report and review of the literature. Int J Ora Maxillofac Surg 1991; 20: 268-270
- 13 Smith AT, Spencer JT. Orbital complications resulting from lesions of sinuses. Ann Otol Rhinol Laryngol 1948; 57: 5-27
- 14 Chandler JR, Langenbrunner DJ, Stevens ER. The pathogenesis of orbital complications in acute sinusitis. Laryngoscope 1970; 80: 1414-1428
- 15 Moloney JR, Badham NJ, McRae A. The acute orbit, preseptal cellulitis, subperiosteal abscess and orbital cellulitis due to sinusitis. J Laryngol Otol 1987; 101 (Suppl. 12) 1-18
- 16 Kastenbauer E. Komplikationen der Entzündungen der Nasennebenhöhlen und des Oberkiefers. In: Naumann HH, Helms J, Herberhold C, Kastenbauer E. Hrsg Oto-Rhino-Laryngologie in Klinik und Praxis, Bd 2. Thieme; Stuttgart: 1992: 234-246
- 17 Manning SC. Endoscopic Management of Medical Subperiosteal Orbital Abscess. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 1993; 119: 789-791
- 18 Watson NJ, Dick AD, Hutchinson CH. A case of sinusitis presenting with sinus-cavernosus Syndrome. Scottish med J 1991; 36: 179-180
- 19 Götze G, Bloching M, Hainz M, Knipping S. Invasive Aspergillose der Schädelbasis mit Orbitaspitzensyndrom. HNO 2007; 55: 560-563
- 20 Knipping S, Holzhausen HJ. Schmerzhafter einseitiger Exophthalmus. Laryngo-Rhino-Otol 2011; 90: 100-101
- 21 Sobol SE, Marchand J, Tewfik TL. Orbital complication of sinusitis in children. J Otolaryngol 2002; 31: 131-136
- 22 Younis RT, Anand VK, Davidson B. The role of Computed Tomography and Magnetic Resonance Imaging in patients with sinusitis with complications. Laryngoscope 2002; 112: 224-229
- 23 Georgakopoulos CD, Eliopoulou MI, Stasinos S, Exarchou A, Pharmakakis N, Varvarigou A. Periorbital and orbital cellulites: a 10-year review of hospitalized children. Eur J Ophthalmol 2010; 20: 1066-1072
- 24 Framme C, Rosenfeld J, Sachs HG. Invasive aspergillosis of the orbit in immunocompetence. Ophthalmologe 2000; 97: 280-284
- 25 Mortimore S, Wormald PJ. The Groote Schuur Hospital classification of the orbital complications of sinusitis. J Laryngol Otol 1997; 111: 719-723
- 26 Ben Amor M, Khalifa Z, Romdhane N, Zribi S, Ben Gamra O, Mbarek C, El Khédim A. Orbital complications of sinusitis. F J Fr Ophtalmol 2013; 36: 488-493
- 27 Velasco e Cruz AA, Demarco RC, Valera FC, dos Santos AC, Anselmo-Lima WT, Marquezini RM. Orbital complications of acute rhinosinusitis: a new classification. Bras Otorhinolaryngol 2007; 73: 684-688
- 28 Caversaccio M, Heimgartner S, Aebi C. Orbital complications of acute pediatric rhinosinusitis: medical treatment versus surgery and analysis of the computer tomogram. Laryngorhinootolgie 2005; 84: 817-821
- 29 Fickweiler U, Fickweiler K. The pathogen spectrum of acute bacterial rhinusinusitis and antibiotic resistance. HNO 2005; 53: 735-740
- 30 Peña MT, Preciado D, Orestes M, Choi S. Orbital complications of acute sinusitis: changes in the post-pneumococcal vaccine era. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg 2013; 139: 223-227
- 31 Federspil P. Hrsg. Leitlinien zur Antibiotika-Therapie der Infektionen an Kopf und Hals. HNO 2009; 57: 377-394
- 32 Deutsch E, Eilon A, Hevron I, Hurvitz H, Blinder G. Functional endoscopic sinus surgery of orbital subperiostea abscess in children. Int J Pediatr Otorhinolaryngol 1996; 348: 181-190
- 33 Schick B, Weber R, Draf W. Akute Sehminderung oder Erblindung: diagnostische und therapeutische Aspekte. In: Rochels R, Behrendt S. Hrsg Orbita-Chirurgie. Einhorn, Reinbek; 1997: 41-48
- 34 Bertram O, Welkoborsky HJ. Klinische Besonderheiten der orbitalen Komplikation im Kindesalter. Forum HNO 2011; 27-30
- 35 Coenraad S, Buwalda J. Surgical or medical management of subperiosteal orbital abscess in children: a critical appraisal of the literature. Rhinology 2009; 47: 18-23
- 36 Garcia GH, Harris GJ. Criteria for nonsurgical management of subperiosteal abscess of the orbit: analysis of outcomes 1988–1998. Opthalmology 2000; 107: 1454-1456
- 37 Ryan JT, Preciado DA, Bauman N, Pena M, Bose S, Zalzal GH, Choi S. Management of pediatric orbital cellulitis in patients with radiographic findings of subperiosteal abscess. Otolaryngol Head Neck Surg 2009; 140: 907-911
- 38 Eviatar E, Gavriel H, Pitaro K, Vaiman M, Goldman M, Kessler A. Conservative treatment in rhinosinusitis orbital complications in children aged 2 years and younger. Rhinology 2008; 46: 334-337
- 39 Lehnerdt G, Peraud A, Berghaus A, Hoffmann TK, Sommer K, Rotter N, Lang S. Orbitale und intrakranielle Komplikationen akuter Sinusitiden: Diagnostik und Therapie bei Kindern und Jugendlichen. HNO 2011; 59: 75-86
- 40 Mann W, Amedee RG, Maurer J. Orbital complications of pediatric sinusitis: treatment of periorbital abscess. Am J Rhinol 1997; 11: 149-153