Rofo 2015; 187(09): 777-787
DOI: 10.1055/s-0035-1553337
Guideline
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

German Roentgen Society Statement on MR Imaging of Patients with Cardiac Pacemakers

Positionspapier der Deutschen Röntgengesellschaft (DRG) zu MR-Untersuchungen bei Patienten mit Herzschrittmachern
T. Sommer
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, German Red Cross Hospital Neuwied, Germany
,
R. Luechinger
2   Institute for Biomedical Engineering, Swiss Federal Institute of Technology (ETH Zurich) / University of Zurich, Switzerland
,
J. Barkhausen
3   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Luebeck, Germany
,
M. Gutberlet
4   Department of Diagnostic and Interventional Radiology, University of Leipzig - German Heart Center Leipzig, Germany
,
H. H. Quick
5   Erwin L. Hahn Institute for MR Imaging, High Field and Hybrid MR Imaging, University Hospital Essen, Germany
,
K. Fischbach
6   Department of Radiology and Nuclear Medicine, University Hospital Magdeburg, Germany
,
Members of the Working Group on Cardiovascular Imaging, German Roentgen Society (DRG) › Author Affiliations
Further Information

Publication History

23 March 2015

08 June 2015

Publication Date:
26 August 2015 (online)

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Abstract

The aim of this paper is to inform physicians, especially radiologists and cardiologists, about the technical and electrophysiological background of MR imaging of patients with implanted cardiac pacemakers (PM) and to provide dedicated clinical practice guidelines how to perform MR exams in this patient group. The presence of a conventional PM system is not any more considered an absolute contraindication for MR imaging. The prerequisites for MR imaging on pacemaker patients include the assessment of the individual risk/benefit ratio as well as to obtain full informed consent about the off label character of the procedure and all associated risks. Furthermore the use of special PM-related (e. g. re-programming of the PM) and MRI-related (e. g. limitation of whole body SAR to 2 W/kg) precautions is required and needs to be combined with adequate monitoring during MR imaging using continuous pulsoximetry. MR conditional PM devices are tested and approved for the use in the MR environment under certain conditions, including the field strength and gradient slew rate of the MR system, the maximum whole body SAR value and the presence of MR imaging exclusion zones. Safe MR imaging of patients with MR conditional PM requires the knowledge of the specific conditions of each PM system. If MR imaging within these specific conditions cannot be guaranteed in a given patient, the procedure guidelines for conventional PM should be used. The complexity of MR imaging of PM patients requires close cooperation of radiologists and cardiologists.

Key Points:

• Conventional pacemaker systems are no longer an absolute but rather a relative contraindication for performing an MR examination.

• The procedural management of conventional pacemaker includes the assessment of the individual risk/benefit ratio, comprehensive patient informed consent about specific related risks and "off label" use, extensive PM- and MRI-related safety precautions as well as adequate monitoring techniques during the MR exam.

• Decisive for patient safety are precise understanding of, and compliance with, the terms of use for the specific MR-conditional pacemaker system.

• If the electrophysiological and MRI-specific conditions for use of MR-conditional pacemakers are not met or compliance with these conditions for use cannot be guaranteed, the device must be treated like a conventional pacemaker.

Citation Format:

• Sommer T, Luechinger R, Barkhausen J et al. German Roentgen Society Statement on MR Imaging of Patients with Cardiac Pacemakers. Fortschr Röntgenstr 2015; 187: 777 – 787

Zusammenfassung

Ziel dieses Positionspapiers der AG Herz- und Gefäßdiagnostik der Deutschen Röntgengesellschaft ist es, Ärzte aller Fachbereiche – insbesondere die primär involvierten Fachgruppen der Radiologen und Kardiologen – über die Möglichkeiten, Grenzen und Risiken von MRT-Untersuchungen bei Patienten mit konventionellen und bedingt MRT-sicheren Herzschrittmachersystemen (SM) zu informieren und dezidierte Handlungsempfehlungen zur Durchführung von MRT-Untersuchungen bei diesen Patienten auszusprechen. Konventionelle Herzschrittmachersysteme sind nicht mehr als eine absolute, sondern als eine relative Kontraindikation für die Durchführung einer MRT-Untersuchung anzusehen. Entscheidend bei Indikationsstellung und Untersuchungsdurchführung sind die Abschätzung des individuellen Nutzen/Risiko-Verhältnisses sowie eine umfassende Aufklärung über die zulassungsüberschreitende Anwendung („off label use“) als individuelle Einzelfallentscheidung und über die mit der MRT-Untersuchung assoziierten spezifischen Risiken. Des Weiteren sind umfangreiche SM-bezogene (Umprogrammierung des SM) und MRT-bezogene Sicherheitsmaßnahmen (u. a. Limitation der Ganzkörper-SAR-Werte auf 2 W/kg) zur weitestgehenden Reduzierung dieser Risiken sowie adäquate Monitortechniken (insbesondere kontinuierliche pulsoxymetrische Überwachung) während der MRT-Untersuchung erforderlich. Bedingt MRT-sichere („MR conditional“) Herzschrittmachersysteme sind für eine MR-Untersuchung unter dezidierten Rahmenbedingungen getestet und zugelassen („in label use“). Die Hersteller gewährleisten die Sicherheit bei korrekter Anwendung im Rahmen der spezifischen Nutzungsbedingungen, die u. a. Vorgaben bezüglich der Feldstärke des MRT-Systems, der maximalen Anstiegssteilheit („slew rate“) des Gradientensystems, dem maximal erlaubten Ganzkörper-SAR u. dem MR-tomografisch untersuchbaren Bereich (Ganz- vs. Teilkörperzulassung des SM-Systems) beinhalten sowie die Überprüfung diverser elektophysiologischer Parameter (u. a. elektrisch intakte Elektroden, keine gekappten „abandoned“ Elektroden, keine anderweitigen zusätzlichen Elektroden) verlangen. Entscheidend für die Patientensicherheit sind die genaue Kenntnis und die Einhaltung der für das jeweilige Schrittmachersystem spezifischen Nutzungsbedingungen. Sollte dies nicht gewährleistet werden können, wird ein Vorgehen wie bei Patienten mit konventionellen Herzschrittmachern empfohlen. Grundsätzlich erfordert das vorgestellte prozedurale Management von MRT-Untersuchungen bei Patienten mit konventionellen und bedingt MRT-sicheren Herzschrittmachern eine enge Kooperation zwischen Radiologie und Kardiologie.

Deutscher Artikel/German Article

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