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DOI: 10.1055/s-0035-1554694
Manuelle Medizin an der Halswirbelsäule
Manual Medicine at the Cervical SpinePublikationsverlauf
Publikationsdatum:
23. Oktober 2015 (online)
Zusammenfassung
Die manuelle Medizin ist eine ärztliche Handgrifftechnik zur Diagnostik und Therapie von Funktionsstörungen am Bewegungsorgan. Sie basiert auf dem aktuellen Stand der Erkenntnisse in Anatomie, Biomechanik und Neurophysiologie und nutzt die aktuellen Ergebnisse der translationalen Forschung zum Verständnis und zur Weiterentwicklung der Methode. Die obere und die untere Halswirbelsäule sind entsprechend in einer 3-Schritt-Diagnostik (Mobilität, Irritation, Provokation) differenziert zu untersuchen. Bei reversiblen Dysfunktionen kann der funktionelle Anteil manuell therapiert werden. Dazu stehen dem Arzt angepasst für den Einzelfall die Techniken wie Impuls-Manipulation, Mobilisierung, neuromuskuläre oder Weichteiltechniken zur Verfügung. Das Risiko, irrtümlich eine Spontan-Dissektion der A. vertebralis zu behandeln und zu verschlimmern, ist für alle manuellen Therapien gleich groß. Degenerative, destruierende und alle entzündlichen Veränderungen sind manuell, bildgebend und laborchemisch diagnostisch abzugrenzen und stellen für diese Komponenten einer Dysfunktion eine Kontraindikation zur manuellen Therapie dar.
Abstract
Manual medicine is a medical technique by hand for diagnosis and treatment of dysfunctions of the locomotor system provided by physicians and surgeons. It is based on the actual state of the art in anatomy, biomechanics and neurophysiology and uses all actual results of translational research to understand and develop this method. The upper as well as the lower cervical spine are to be precisely examined according to a 3-step diagnostic protocol (mobility, irritation, provocation). Identified reversible dysfunctions may be treated manually concerning the functional aspect. Adapted to the individual case the physician will decide on the use of techniques like impulse-manipulation, mobilisation, neuromuscular or soft tissue techniques. The risk of an accidental treatment and aggravation of a spontaneous dissection of the vertebral artery is identical for all manual therapies. Degenerative, destructing and all infectious or inflammatory conditions have to be identified by manual, imaging or biochemical examination. These components of a dysfunction represent contraindications to manual therapy.
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Literatur
- 1 Bundesärztekammer, Kursbuch Manuelle Medizin/Chirotherapie Köln; 2005 /2011
- 2 Böhni UW, Lauper M, Locher H. Manuelle Medizin 1. Fehlfunktion und Schmerz am Bewegungsorgan verstehen und behandeln. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2014
- 3 Heymann Wv, Böhni U, Locher H. Grundlagenforschung trifft Manualmedizin. Ergebnisse der Bodenseekonferenz deutschsprachiger Manualmediziner, Bad Horn Juli 2005. Man Med 2005; 43: 385-394
- 4 Neuhuber WL. M. longissimus als Vermittler zwischen kraniozervikalem Übergang und Becken. Man Med 2005; 43: 395-399
- 5 Locher H. Die Schmerzanalyse bei Schmerzen am Bewegungsorgan und Ableitung einer rationalen Differentialtherapie. Praxisrelevante Assessments auf dem Boden grundlagenwissenschaftlicher Erkenntnisse. Orthop Prax 2010; 46: 57-74
- 6 Jänig W. Pathophysiologie des Schmerzes; Motorische Rückkopplungen und Schmerz. In: Fischer L, Peuker E. (Hrsg.) Lehrbuch Integrative Schmerztherapie. Stuttgart: Haug; 2011: 35-70 81-81
- 7 Jänig W. Interozeption und Schmerz. In Böhni UW, Lauper M, Locher H. (Hrsg.) Manuelle Medizin 1. Fehlfunktion und Schmerz am Bewegungsorgan verstehen und behandeln. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2014
- 8 Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al. COST B13 Chapter 4 European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. Eur Spine J 2006; 15 (Suppl. 02) S192-S300 (WG2 COST B13) http://www.backpaineurope.org/web/files/WG2_Guidelines.pdf
- 9 Seffinger MA, Najm WI, Mishra SI et al. Reliability of spinal palpation for diagnosis of back and neck pain: a systematic review of the literature. Spine 2004; 29: 413-425
- 10 Böhni UW, Lauper M, Locher H. Manuelle Medizin 2. Diagnostische und therapeutische Techniken praktisch anwenden. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2012
- 11 Assendelft WJJ, Morton SC, Yu EI et al. Spinal manipulative therapy for low-back pain. Cochrane Database of Systematic Reviews 2004, Issue 1. Art. No.: CD000447. Edited (no change to conclusions), published in Issue 4. Update in Cochrane Database Syst Rev 2013; 1: CD000447
- 12 George SZ, Bishop M, Bialosky J et al. Immediate effects of spinal manipulation on thermal pain sensitivity: an experimental study. BMC Musculoskeletal disorders 2006; 7: 68-78
- 13 Rubinstein SM, van Middelkoop M, Assendelft WJ et al. Spinal manipulative therapy for chronic low back pain (Protocol). Cochrane Database of Systematic Reviews 2009; Art. No.: CD008112
- 14 Cramer G, Henderson C, Little J et al. Zygapophyseal joint adhesions after induced hypomobility. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics 2010; 33: 508-518
- 15 Mense S. Was ist das Besondere am Muskelschmerz?. Schmerz 2003; 17: 459-464
- 16 Muller R, Giles LG. Long-term follow up of a randomized clinical trial, assessing the efficacy of medication, acupuncture and spinal manipulation for chronic mechanical spinal pain syndromes. J Manipul und Physiol Therapy 2005; 28: 3-11
- 17 Pickar JG. Neurophysiological effects of spinal manipulation. Spine J 2002; 2: 357-371
- 18 Bischoff HP, Moll H. Lehrbuch der Manuellen Medizin. 6. Auflage Balingen: Spitta; 2011
- 19 Hall T, Briffa K, Hopper D et al. Reliability of manual examination and frequency of symptomatic cervical motion segment dysfunction in cervicogenic headache. Man Ther 2010; 15: 542-546
- 20 Neuhuber W. Funktionelle Neuroanatomie des kraniozervikalen Übergangs. In: Hülse M, Neuhuber W, Wolff HD. (Hrsg.) Die obere Halswirbelsäule. Heidelberg: Springer; 2005
- 21 Zito G, Jull G, Story I. Clinical tests of musculoskeletal dysfunction in the diagnosis of cervicogenic headache. Man Ther 2006; 11: 118-129
- 22 Binder A. Neck Pain. BMJ Clinical Evidence 2008; 8: 1103 (published online)
- 23 Bronfort G, Assendelft WJ, Evans R et al. Efficacy of spinal manipulation for chronic headache: a systemic review. J Manipul Phjysiol Ther 2001; 24: 457-466
- 24 Bronfort G, Haas M, Evans RL et al. Efficacy of spinal manipulation and mobilization for low back pain and pain, a systematic review and best evidence, synthesis. Spine J 2004; 4: 335-356
- 25 Bronfort G, Haas M, Evans R et al. Effectiveness of manual therapies: the UK evidence report. Chiropractic & Osteopathy 2010; 18: 3 http://www.chiroandosteo.com/content/18/1/3
- 26 Gross A, Miller J, D’Sylva J et al. Manipulation or Mobilization for Neck Pain. The Cochrane Collaboration 2010; (published online)
- 27 Huisman PA, Speksnijder CM, de Wijer A. The effect of thoracic spine manipulation on pain and disability in patients with non-specific neck pain: a systematic review. Disabil Rehabil 2013; [Epub ahead of print]
- 28 FIMM, Guidelines on basic training and safety. International Federation for Manual/Musculoskeletal Medicine FIMM. Baden (CH) 2013 http://www.fimm-online.com/pub/en/
- 29 Triano JJ. Biomechanics of spinal manipulative therapy. Spine J 2001; 1: 121-130
- 30 Rudwaleit M, Taylor WJ. ASAS classification criteria for axial spondyloarthritis. Best Pract Res Clin Rheumatol 2010; 24: 589-604
- 31 Rudwaleit M, Landewé R, van der Heijde D et al. The development of Assessment of Spondylo Arthritis international Society classification criteria for axial spondyloarthritis (part I): classification of paper patients by expert opinion including uncertainty appraisal. Ann Rheum Dis 2009; 68: 770-776
- 32 Rudwaleit M, van der Heijde D, Landewé R et al. The development of Assessment of Spondylo Arthritis International Society classification criteria for axial spondyloarthritis (part II): validation and final selection. Ann Rheum Dis 2009; 68: 777-783
- 33 Heymann Wv. Zur Diagnostik segmentaler Funktionsstörungen an der Wirbelsäule. Manuelle Medizin 2011; 49: 25-39
- 34 Goto S, Umehara J, Aizawa T et al. Crowned Dens syndrome. J Bone Joint Surg Am 2007; 89: 2732-2736
- 35 Salaffi F, Carotti M, Guglielmi G et al. The crowned dens syndrome as a cause of neck pain: clinical and computed tomography study in patients with calcium pyrophostphate dihydrate deposition disease. Clin Exp Rheumatol 2008; 26: 1040-1046
- 36 Grobost V, Vayssade M, Roche A et al. Axial calcium pyrophosphate dihydrate deposition disease revealed by recurrent sterile spondylodiscitis and epidural abscess. Joint Bone Spine (online publ 2013; DOI: 10.1016/j.jbspin.2013.07.007).
- 37 Ikeda H, Stark J, Fischer H et al. Synaptic Amplifier of Inflammatory Pain in the Spinal Dorsal Horn. Science 2006; 312: 1659-1662
- 38 Sandkuehler J, Chen JG, Cheng G et al. Low-frequency stimulation of afferent A delta-fibers induces long-term depression at primary afferent synapses with substantia gelatinosa neurons in the rat. J Neurosci 1997; 17: 6483 - 6491
- 39 Sandkuehler J. Models and Mechanisms of Hyperalgesia and Allodynia. Physiol Rev 2009; 89: 707-758
- 40 Adams M. Chronic Widespread Pain. In Benzon et al. Practical Management of Pain. fifth Edition Elesevier; 2013
- 41 Locher H, Böhni U, Habring M et al. Rezeptive Felder und Neuroplastizität. Manuelle Medizin 2013; 51: 194-202
- 42 Treede RD. Physiologische Grundlagen der Schmerzentstehung und Schmerztherapie. In: Zenz M, Jurna I. Lehrbuch der Schmerztherapie. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft MbH; Stuttgart: 2001: 39