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DOI: 10.1055/s-0035-1567032
Whole-Body Diffusion Imaging Applying Simultaneous Multi-Slice Excitation
Ganzkörper diffusionsgewichtete Bildgebung bei gleichzeitiger Anregung mehrerer SchichtenAuthors
Publication History
04 September 2014
27 November 2015
Publication Date:
27 January 2016 (online)
Abstract
Purpose: The purpose of this study was to examine the feasibility of a fast protocol for whole-body diffusion-weighted imaging (WB-DWI) using a slice-accelerated echo-planar sequence, which, when using comparable image acquisition parameters, noticeably reduces measurement time compared to a conventional WB-DWI protocol.
Materials and Methods: A single-shot echo-planar imaging sequence capable of simultaneous slice excitation and acquisition was optimized for WB-DWI on a 3 T MR scanner, with a comparable conventional WB-DWI protocol serving as the reference standard. Eight healthy individuals and one oncologic patient underwent WB-DWI. Quantitative analysis was carried out by measuring the apparent diffusion coefficient (ADC) and its coefficient of variation (CV) in different organs. Image quality was assessed qualitatively by two independent radiologists using a 4-point Likert scale.
Results: Using our proposed protocol, the scan time of the WB-DWI measurement was reduced by up to 25.9 %. Both protocols, the slice-accelerated protocol and the conventional protocol, showed comparable image quality without statistically significant differences in the reader scores. Similarly, no significant differences of the ADC values of parenchymal organs were found, whereas ADC values of brain tissue were slightly higher in the slice-accelerated protocol.
Conclusion: It was demonstrated that slice-accelerated DWI can be applied to WB-DWI protocols with the potential to greatly reduce the required measurement time, thereby substantially increasing clinical applicability.
Key Points
• Whole-body diffusion-weighted imaging (WB-DWI) using simultaneous multi-slice and blipped-CAIPIRINHA reduces the measurement time strongly without having a significant impact on image quality.
• The reduction in measurement time might strongly contribute to the clinical applicability of WB-DWI.
• However, further refinement of the slice-accelerated EPI sequence, and the WB-DWI protocol applying this sequence type seems necessary; and the value of such WB-DWI protocols for assessment of systemic oncological diseases needs to be investigated in further clinical studies.
Citation Format:
• Kenkel D, Wurnig MC, Filli L et al. Whole-Body Diffusion Imaging Applying Simultaneous Multi-Slice Excitation. Fortschr Röntgenstr 2016; 188: 381 – 388
Zusammenfassung
Ziel: Ziel dieser Studie ist es, die Machbarkeit eines schnellen Protokolls für die diffusionsgewichtete Ganzkörper-Bildgebung unter Verwendung einer echoplanaren Sequenz mit zeitgleicher Anregung mehrerer Schichten zu untersuchen, welche bei vergleichbaren Aufnahmeparametern im Vergleich zu einer konventionellen Ganzkörper-Messung eine deutlich reduzierte Messzeit bietet.
Material und Methoden: Eine single-shot echoplanare Sequenz mit der Option, mehrere Schichten gleichzeitig anzuregen und auszulesen, wurde für die diffusionsgewichtete Ganzkörper-Bildgebung an einem 3 T MR-Tomografen optimiert. Ein vergleichbares Protokoll für Ganzkörper-Bildgebung unter Verwendung einer konventionellen Sequenz diente als Referenzstandard. Acht gesunde Individuen und ein onkologischer Patient wurden mittels diffusionsgewichteter Ganzkörper-Bildgebung untersucht. Die quantitative Analyse umfasste die Bestimmung des Diffusionskoeffizienten (ADC) und des zugehörigen Varianzkoeffizienten in unterschiedlichen Organen. Die Bildqualität wurde qualitativ durch zwei unabhängige Radiologen auf einer 4-Punkt-Likert-Skala bestimmt.
Ergebnisse: Mit dem optimierten Protokoll konnte die Messzeit um bis zu 25,9 % reduziert werden. Beide Protokolle, sowohl das Protokoll mit beschleunigter Schichtauslesung als auch das konventionelle Protokoll, zeigten vergleichbare Bildqualität ohne statistisch signifikante Unterschiede bei der Bildbeurteilung. Ebenso wurden keine signifikanten Unterschiede der ADC-Werte der parenchymatösen Organe gefunden, wohingegen die Diffusionskoeffizienten im Gehirn im beschleunigten Protokoll etwas höher waren im Vergleich zur Referenzmethode.
Schlussfolgerung: Es konnte gezeigt werden, dass echoplanare Sequenzen mit beschleunigter Schichtakquisition für die diffusionsgewichtete Ganzkörperbildgebung genutzt werden können und das Potential besitzen, die benötigte Messzeit drastisch zu verkürzen und somit die klinische Anwendbarkeit der Ganzkörperbildgebung zu steigern.
Kernaussagen
• Die Ganzkörper-diffusionsgewichtete Bildgebung mit simultaneous multi-slice und blipped-CAIPIRINHA-Technik reduziert die Messzeit stark ohne einen signifikanten Einfluss auf die Bildqualität.
• Diese Reduktion trägt zur klinischen Anwendbarkeit der Ganzkörper diffusionsgewichteten MRT bei.
• Weitere Verbesserungen der slice-accelerated EPI-Sequence sind jedoch nötig und die Anwendung dieser Technik für onkologische Patienten bedarf einer weiteren Evaluierung in klinischen Studien.
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References
- 1 Gu J, Chan T, Zhang J et al. Whole-Body Diffusion-Weighted Imaging: The Added Value to Whole-Body MRI at Initial Diagnosis of Lymphoma. American Journal of Roentgenology 2011; 197: W384-W391
- 2 Giles SL, Messiou C, Collins DJ et al. Whole-Body Diffusion-weighted MR Imaging for Assessment of Treatment Response in Myeloma. Radiology 2014; 271: 785-794
- 3 Petralia G, Padhani A, Summers P et al. Whole-body diffusion-weighted imaging: is it all we need for detecting metastases in melanoma patients?. Eur Radiol 2013; 23: 3466-3476
- 4 Nagamachi S, Wakamatsu H, Kiyohara S et al. Comparison of diagnostic and prognostic capabilities of 18F-FDG-PET/CT, 131I-scintigraphy, and diffusion-weighted magnetic resonance imaging for postoperative thyroid cancer. Jpn J Radiol 2011; 29: 413-422
- 5 Lambregts DMJ, Maas M, Cappendijk VC et al. Whole-body diffusion-weighted magnetic resonance imaging: Current evidence in oncology and potential role in colorectal cancer staging. European Journal of Cancer 2011; 47: 2107-2116
- 6 Chen Y, Hu C, Chen G et al. Staging of uterine cervical carcinoma: whole-body diffusion-weighted magnetic resonance imaging. Abdom Imaging 2011; 36: 619-626
- 7 Akay S, Kocaoglu M, Emer O et al. Diagnostic accuracy of whole-body diffusion-weighted magnetic resonance imaging with 3.0 T in detection of primary and metastatic neoplasms. Journal of Medical Imaging and Radiation Oncology 2013; 57: 274-282
- 8 Del Vescovo R, Frauenfelder G, Giurazza F et al. Role of whole-body diffusion-weighted MRI in detecting bone metastasis. Radiol med 2014; 1-9
- 9 Li B, Li Q, Nie W et al. Diagnostic value of whole-body diffusion-weighted magnetic resonance imaging for detection of primary and metastatic malignancies: A meta-analysis. European Journal of Radiology 2014; 83: 338-344
- 10 Mayerhoefer ME, Karanikas G, Kletter K et al. Evaluation of Diffusion-Weighted MRI for Pretherapeutic Assessment and Staging of Lymphoma: Results of a Prospective Study in 140 Patients. Clinical Cancer Research 2014; 20: 2984-2993
- 11 Mosavi F, Johansson S, Sandberg DT et al. Whole-Body Diffusion-Weighted MRI Compared With 18F-NaF PET/CT for Detection of Bone Metastases in Patients With High-Risk Prostate Carcinoma. American Journal of Roentgenology 2012; 199: 1114-1120
- 12 Glover GH. Phase-offset multiplanar (POMP) volume imaging: a new technique. J Magn Reson Imaging 1991;
- 13 Breuer FA, Blaimer M, Heidemann RM et al. Controlled aliasing in parallel imaging results in higher acceleration (CAIPIRINHA) for multi-slice imaging. Magnetic Resonance in Medicine 2005; 53: 684-691
- 14 Setsompop K, Gagoski BA, Polimeni JR et al. Blipped-controlled aliasing in parallel imaging for simultaneous multislice echo planar imaging with reduced g-factor penalty. Magnetic Resonance in Medicine 2012; 67: 1210-1224
- 15 Himanshu JC, Cornfeld D, Strecker R et al. Accelerated diffusion weighted imaging in the liver with blipped CAIPIRINHA based simultaneous multi slice acquisition. Proc Intl Soc Mag Reson Med 2013; 21
- 16 Eng J. Sample Size Estimation: How Many Individuals Should Be Studied?. Radiology 2003; 309-312
- 17 Kundel HL, Polansky M. Measurement of Observer Agreement. Radiology 2003; 228: 303-308
- 18 García Santos JM, Ordóñez C, Torres del Río S. ADC measurements at low and high b values: insight into normal brain structure with clinical DWI. Magnetic Resonance Imaging 2008; 26: 35-44
- 19 Gürses B, Kiliçkesmez O, Taşdelen N et al. Diffusion tensor imaging of the kidney at 3 Tesla MRI: normative values and repeatability of measurements in healthy volunteers. Diagnostic and Interventional Radiology 2011; 17: 317-322
- 20 Rosenkrantz AB, Geppert C, Kiritsy M et al. Diffusion-weighted imaging of the liver: comparison of image quality between monopolar and bipolar acquisition schemes at 3T. Abdom Imaging 2014;
- 21 Filli L, Wurnig M, Nanz D et al. Whole-Body Diffusion Kurtosis Imaging: Initial Experience on Non-Gaussian Diffusion in Various Organs. Investigative Radiology 9000 ; Publish Ahead of Print:10.1097/RLI.0000000000000082
