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DOI: 10.1055/s-0035-1567091
Behandeln wir leitlinienkonform?
Vergleich in 3 Arbeitsschritten der physiotherapeutischen Behandlung im Akutkrankenhaus mit den Leitlinien für Morbus ParkinsonDo We Treat according to Guidelines?Comparison in 3 Steps of Physiotherapeutic Treatment in an Acute Hospital with the Guidelines for Parkinson’s DiseasePublication History
13 August 2015
14 December 2015
Publication Date:
13 June 2016 (online)
Zusammenfassung
Hintergrund: Leitlinien sind Instrumente zur Umsetzung der Evidenz aus der Forschung in die Praxis. Die zusammengefasste Literatur zu einer Fragestellung wird als Empfehlung formuliert und soll den Entscheidungsprozesses bei der Behandlung unterstützen. Die Leitlinie für die Physiotherapie bei Patienten mit Morbus Parkinson umfasst Empfehlungen zum physiotherapeutischen Behandlungsprozess, welche im Berufsalltag implementiert werden sollten.
Ziel: Das Ziel war eine Standortbestimmung, in welcher alle behandelnden Physiotherapeutinnen einer neurologischen Akutklinik ihre Behandlung mit diesen Empfehlungen verglichen.
Methode: In einem der Delphi-Methode ähnlichen Prozess in 3 Schritten setzten sich alle 5 berufserfahrenen Physiotherapeutinnen mit den 39 Empfehlungen auseinander und diskutierten die Notwendigkeit von Anpassungen ihrer Behandlung.
Ergebnisse: 7 Empfehlungen wurden als nicht anwendbar betrachtet. Von 32 wurden 25 (78 %) angewendet, es bestanden jedoch Unklarheiten bei ihrer Anwendung. Die Gründe für die Nichtanwendung von 6 Empfehlungen schienen vorwiegend am gegebenen Kontext des Akutkrankenhauses zu liegen.
Schlussfolgerungen: Im akuten Setting werden auf die einzelne Behandlung bezogene Empfehlungen häufiger angewendet als die mit langfristigen Zielen. Wahrscheinlich besteht Potenzial zur Verbesserung der Qualität in der Klärung der offenen Fragen zu den bereits implementierten Empfehlungen. Der Prozess weist durch hohe Akzeptanz und gutem Kosten-Nutzen-Verhältnis eine zufriedenstellende Machbarkeit auf und ist daher für den Abgleich der Praxis mit der Evidenz empfehlenswert.
Abstract
Background: Guidelines are instruments for the transfer of research evidence into daily practice. The summarised literature about a clinical question is formulated as a recommendation to support clinical reasoning and decision-making processes in daily treatment. The guideline for physiotherapy in patients with Parkinson’s Disease includes recommendations on the physiotherapeutic treatment which should be implemented in daily practice.
Objective: The aim was to determine the extent of implementation of these recommendations by physiotherapists in a neurological ward of an acute hospital.
Method: Using a 3-step process similar to the Delphi method the 5 experienced physiotherapists compared the 39 recommendations with their daily practice and discussed the need for any adjustment of their treatment in accordance with the recommendations.
Results: Seven recommendations were evaluated as not applicable. Of the remaining 32 recommendations 25 (78 %) were implemented. However, there existed ambiguities concerning their implementation. The main reason for the six not implemented recommendations seemed to consist of the given context of the acute hospital.
Conclusions: In the acute setting recommendations regarding a single treatment are used more often than those in relation to long-term purposes. There may be potential to improve the quality by clarifying the open questions concerning the already implemented recommendations. Due to its high acceptance and its good cost-benefit ratio the process demonstrates a satisfactory feasibility and may therefore be recommended for the comparison between practice and evidence.
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Literatur
- 1 AGREE Enterprise. The AGREE II Instrument. 2009 www.agreetrust.org/wp-content/uploads/2013/10/AGREE-II-Users-Manual-and-23-item-Instrument_2009_UPDATE_2013.pdf (12.12.2015)
- 2 Allan CM, Campbell WN, Guptill CA et al. A conceptual model for interprofessional education: the international classification of functioning, disability and health (ICF). J Interprof Care 2006; 20: 235-245
- 3 Aminoff MJ, Christine CW, Friedmann JH et al. Management of the hospitalized patient with Parkinson's disease: current state of the field and need for guidelines. Parkinsonism Relat Disord 2011; 17: 139-145
- 4 Barbosa AF, Souza CDEO, Chen J et al. The competition with a concurrent cognitive task affects posturographic measures in patients with Parkinson disease. Arq Neuropsiquiatr 2015; 73: 906-912
- 5 Bloem BR, Munneke M. Revolutionising management of chronic disease: the ParkinsonNet approach. BMJ 2014; 348: g1838
- 6 Fernandes A, Rocha N, Santos R et al. Effects of dual-task training on balance and executive functions in Parkinson’s disease: A pilot study. Somatosens Mot Res 2015; 32: 122-127
- 7 Gagliardi AR, Brouwers MC, Palda VA et al. How can we improve guideline use? A conceptual framework of implementability. Implement Sci 2011; 6: 26
- 8 Keus SH, Bloem BR, Bredero-Cohen AB et al. KNGF Guidelines for physical therapy in patients with Parkinson’s disease. 2004 www.appde.eu/pdfs/Dutch%20Parkinson's%20Physiotherapy%20Guidelines.pdf (12.12.2015)
- 9 Keus SH, Hendriks HJM, Bloem BR et al. KNGF Guidelines for physical therapy in patients with Parkinson’s disease. 2004 www.kngfrichtlijnen.nl/images/imagemanager/guidelines_in_english/KNGF_Guideline_for_Physical_Therapy_in_patients_with_Parkinsons_disease.pdf (12.12.2015).
- 10 Keus SH, Graziano M, Paltamaa J et al. European Physiotherapy Guideline for Parkinson’s Disease. 2014 (12.12.2015) www.parkinsonnet.info/guidelines/european-guidelines
- 11 Morris ME, Martin CL, Schenkman ML. Striding out with Parkinson disease: evidence-based physical therapy for gait disorders. Phys Ther 2010; 90: 280-288
- 12 Munneke M, Nijkrake MJ, Keus SH et al. Efficacy of community-based physiotherapy networks for patients with Parkinson's disease: a cluster-randomised trial. Lancet Neurol 2010; 9: 46-54
- 13 Nüesch A. Guideline gestützte Anpassung einer bestehenden Übungsgruppe für Patienten mit Morbus Parkinson. Bern: Swiss PhysioCongress. 13.
- 14 Shiffman RN, Dixon J, Brandt C et al. The GuideLine Implementability Appraisal (GLIA): development of an instrument to identify obstacles to guideline implementation. BMC Med Inform Decis Mak 2005; 5: 23
- 15 Straus SE, Tetroe J, Graham ID. Knowledge Translation in Health Care: Moving from Evidence to Practice. Oxford: Wiley-Blackwell; 2009
- 16 World Health Organisation (WHO). International Classification of Functioning, Disability and Health. Geneva: WHO; 2001
- 17 World Health Organisation (WHO). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems 10th Revision. 2015 http://www.apps.who.int/classifications/icd10/browse/2016/en (12.12.2015)