Zusammenfassung
Die pulmonal arterielle Hypertonie (PAH) wird häufig von Thrombose und Thromboembolien
vorzugsweise der kleinen Lungenarteriolen begleitet. Diese sind eine Folge der endothelialen
Dysfunktion v. a. der kleinen Pulmonalarteriolen, die mit einer prothrombotischen
und verminderten antifibrinolytischer Aktivität einhergeht. Auch die Funktion der
Blutplättchen ist gestört. Zudem haben die meisten Patienten mit PAH eine Rechtsherzinsuffizienz
mit vergrößertem rechten Ventrikel und verlangsamten Blutfluss. Neben diesen pathopysiologischen
Befunden begründen vier nicht randomisierte klinische Studien, die eine verbesserte
Prognose durch die Therapie mit Marcumar vermuten lassen, die Rationale zur Antikoagulation
bei PAH. In diesem Übersichtsartikel sollen die wichtigsten Studien zur Antikoagulation
bei PAH sowie die derzeitigen Empfehlungen aus den Leitlinien zusammengefasst werden.
Summary
In pulmonary arterial hypertension (PAH), thrombosis and thromboembolism occurs as
a consequence of pulmonary microvasculopathy with a change of pulmonary vascular microenviroment
toward a procoagulant, prothrombotic and antifibrinolytic pattern. Circulating antiphospholipid
antibodies, increased plasma levels of platelet aggregating agents (serotonin, thromboxane),
adhesion molecules (P selectin, von Willebrand factor), antifibrinolytic enzymes (plasminogen
activator inhibitor 1) and prothrombotic cytokines have been identified in PAH patients
so far. Thrombogenic pulmonary vasculopathy has been documented in many patients with
PAH. Furthermore, most patients will not be diagnosed until right heart enlargement
and impaired right ventricular function has developed. Thus, there is clear rationale
for a treatment with anticoagulation. In four uncontrolled studies Warfarin improved
the prognosis of patients with idiopathic and other forms of PAH. However, so far
there are no prospective randomised studies evaluating the role of anticoagulants
in the treatment of PAH. This review summarizes the current data and guidelines concerning
anticoagulation in PAH.
Schlüsselwörter
Endotheliale Dysfunktion - Rechtsherzinsuffizienz - pulmonale Hypertonie - Blutgerinnung
Keywords
Endothelial dysfunction - right heart failure - pulmonary hypertension