Arthritis und Rheuma 2011; 31(03): 153-158
DOI: 10.1055/s-0037-1618063
Trauma und Unfallchirurgie
Schattauer GmbH

Therapie der distalen Radiusfraktur

Therapy of distal radial fractures
R. Gaulke
1   Unfallchirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover (MHH)
,
Ch. Krettek
1   Unfallchirurgische Klinik, Medizinische Hochschule Hannover (MHH)
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 December 2017 (online)

Zusammenfassung

Die distale Radiusfraktur ist die häufigste Fraktur an der oberen Extremität. Durch die Entwicklung winkelstabiler Implantate hat ein Paradigmenwechsel von der vorwiegend konservativen Therapie im Gips hin zur offenen Reposition und winkelstabilen Plattenosteosynthese stattgefunden. Da diese Versorgung eine gipsfreie, früh funktionelle Nachbehandlung ermöglicht, ist die Akzeptanz dieser Behandlung bei Chirurgen und Patienten gleichermaßen hoch. Im Laufe der Jahre zeigten sich aber zunehmend die verzögert eintretenden Nebenwirkungen dieser Therapie, nämlich die Schädigungen der langen Daumenbeuge- und -strecksehne. Diese können durch exakte Anwendung der Operationstechnik, die sich von der konventionellen Plattenosteosynthese unterscheidet, weitgehend vermieden werden. Da das klinische Ergebnis nach einer distalen Radiusfraktur stärker vom Alter des Patienten abhängt als von der radiologischen Frakturschwere, hat auch die konservative Therapie vor allem beim älteren Menschen auch heute noch ihre Berechtigung.

Summary

The distal radius is the most frequently injured localization at the upper extremity. Over the last 10 years locking palmar plates became the favourite implant for these fractures. The high primary stability of this osteosynthesis allows early functional treatment of these fractures avoiding the negative side effects of immobilization. In the past years secondary ruptures of the long flexor and extensor tendons of the thumb following locking palmar plating of the radius increased. These serious complications can be avoided by an exact operative technique. The outcome of this fracture depends more on the age of the patient that on the severity of the fracture itself. Therefore the conservative treatment is still a good option in elderly patients.

 
  • Literatur

  • 1 Casaletto JA, Machin D, Leung R, Brown DJ. Flexor pollicis longus ruptures after palmar plate fixation of fractures of the distal radius. J Hand Surg Eur Vol 2009; 34: 471-474.
  • 2 Fanuele J, Koval KJ, Lurie J. et al. Distal radius fracture treatment: what you get may depend on your age and address. J Bone Joint Surg Am 2009; 91: 1313-1319.
  • 3 Fritz T, Wersching D, Klavora R. et al. Combined Kirschner wire fixation in the treatment of Colles fracture. A prospective, controlled trial. Arch Orthop Trauma Surg 1999; 119: 171-178.
  • 4 Frykman G. Fracture of the distal radius including sequelae-shoulder-hand-finger syndrome, disturbance in the distal radioulnar joint and impairment of nerve function. A clinical and experimental study. Acta Orthop Scand 1967; 38 (Suppl. 108) 3.
  • 5 Hakimi M, Jungbluth P, Windolf J, Wild M. Functional results and complications following locking palmar plating on the distal radius: A retrospective study. J Hand Surg Eur Vol 2010; 35: 283-288.
  • 6 Kim JK, Koh YD, Do NH. Should an ulnar styloid fracture be fixed following volar plate fixation of a distal radial fracture?. J Bone Joint Surg Am 2010; 92: 1-6.
  • 7 Knight D, Hajducka C, Will E, McQueen M. Locked volar plating for unstable distal radial fractures: clinical and radiological outcomes. Injury 2010; 41: 184-189.
  • 8 Koval KJ, Harrast JJ, Anglen JO, Weinstein JN. Fractures of the distal radius. The evolution of practice over time. Where´s the evidence?. J Bone Joint Surg Am 2008; 90: 1855-1861.
  • 9 Lattmann T, Meier C, Dietrich M. et al. Results of volar locking plate osteosynthesis for dorsal radial fractures. J Trauma. 2010 Nov 4 [Epub ahead of print] DOI (PMID: 10.1097/TA.0b013e3181f13c6a.)
  • 10 Müller AO. Classification of fractures. AO Foundation; Switzerland: 2010
  • 11 Owen RA, Melton LJ, Johnson KA. et al. Incidence of Colles´ fractures in a North American community. Am J Public Health 1982; 72: 605-607.
  • 12 Protopsaltis TS, Ruch DS. Triangular fibrocartilage complex tears associated with symptomatic ulnar styloid nonunions. J Hand Surg Am 2010; 35: 1251-1255.
  • 13 Reichl M, Piatek S, Adolf D. et al. Unbehandelter Abriss des Processus styloideus ulnae. Keine schlechteren Behandlungsergebnisse bei distaler Radiusfraktur. Unfallchirurg. 2010 [Epub ahead of print]DOI (PMID: 10.1007/s00113–010–1859–8.)
  • 14 Soong M, Earp BE, Bishop G. et al. Volar locking plate implant prominence and flexor tendon rupture. J Bone Joint Surg Am 2011; 93: 328-335.
  • 15 Wong TC, Chiu Y, Tsang WL. et al. Casting versus percutaneous pinning for extra-articular fractures of the distal radius in an elderly Chinese population: a prospective randomized controlled trial. J Hand Surg Eur Vol 2010; 35: 202-208.