Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0037-1618456
Neue kurative Immuntherapien für entzündlichrheumatische Autoimmunerkrankungen
New curative immune therapies for inflammatory rheumatic autoimmune diseasesPublication History
Publication Date:
23 December 2017 (online)
Zusammenfassung
Die Ursachen der meisten Autoimmunerkrankungen, zu denen die entzündlich-rheumatischen Erkrankungen zählen, sind bis heute wenig verstanden. Ihre Pathogenese wird von vielfältigen Faktoren beeinflusst – Umwelt, Infektionen, genetische Prädisposition etc. – meist von mehreren gleichzeitig. Überaschenderweise haben insbesondere die schweren Formen systemischer Auto-immunerkrankungen nach wie vor äußerst schlechte klinische Prognosen, denn der Großteil aller heute angewandten Therapien kann die Erkrankungen nicht heilen, sondern lediglich die Krankheitssymptome unterdrücken. Bisher war die Langzeitgabe von immunsuppressiven Medikamenten die einzige Möglichkeit, die chronischen Entzündungsvorgänge der Erkrankungen zu unterdrücken. Leider schädigen solche Langzeitbehandlungen mit Immunsuppressiva wie Steroiden, Zyklophosphamiden oder mit den »Biologika«, also TNFα-Blockern auch die protektiven Immunfunktionen.
Nur die autologe Stammzelltransplantation angewandt bei schweren Formen systemischer Autoimmunerkrankungen hat bisher gezeigt, dass eine »komplette« Lang-zeit-Remission auch bei therapierefraktären Krankheitsverläufen prinzipiell möglich ist. Die bisher durchgeführten, wenn auch kleinen Studien sind somit Wegbereiter für neue, erstmals kurative Konzepte von zell-basierten Therapien. Im Folgenden sollen hier die innovativen und richtungsweisenden Therapiekonzepte, insbesondere für entzündlich-rheumatische Erkrankungen, vorgestellt werden.
Summary
The causes of autoimmune diseases, which include inflammatory rheumatic diseases are poorly understood. Various factors have an impact on the aetiopathology of autoimmune diseases – environment, infections, genetic predisposition etc – one or more at the same time. Surprisingly, especially severe types of systemic autoimmune diseases still have a very poor clinical prognosis, and none of the major therapeutic interventions can cure the disease. Current therapies solely suppress the symptoms of the disease and until now immune suppressive drugs have to be taken continuous to minimize the course of the inflammation. The adverse effect is that protective immune responses are also affected by long-term immune suppressive therapies with steroids, cyclophosphamide, even biologicals like anti-TNFα-drugs. Only autologous stem cell transplantation has shown to be effective to achieve long-term remission in severe therapy-refractory courses of the disease. Therefore the rather small-sized clinical studies, which have been undertaken so far, are pioneer studies for curative concepts of cell-based therapies in autoimmune diseases, which will be discussed, in the following article.
-
Literatur
- 1 Andreakos ET.. et al Cytokines and anti-cyto-kine biologicals in autoimmunity: present and future. Cytokine Growth Factor Rev 2002; 13: 299-313.
- 2 Asseman C., von Herrath M.. About CD4pos CD25pos regulatory cells. Autoimmun Rev 2002; 1: 190-7.
- 3 Euler HH.. et al Early recurrence or persistence of autoimmune diseases after unmanipulated autologous stem cell transplantation. Blood 1996; 88: 3621-5.
- 4 Hauser AE.. et al Long-lived plasma cells in immunity and inflammation. Ann N Y Acad Sci 2003; 987: 266-9.
- 5 Kalden JR., Manger B.. Biologic agents in the treatment of inflammatory rheumatic diseases. Curr Opin Rheumatol 1998; 10: 174-8.
- 6 Kimmig S.. et al Two subsets of naive T helper cells with distinct T cell receptor excision circle content in human adult peripheral blood. J Exp Med 2002; 195: 789-94.
- 7 Lorenz HM., Kalden JR.. Cytokines and anti-cytokine therapy in rheumatoid arthritis Internist (Berlin. 2001; 42: 55-6-59-63.
- 8 MacDonald TT.. T cell immunity to oral allergens. Curr Opin Immunol 1998; 10: 620-7.
- 9 Manz RA., Thiel A., Radbruch A.. Lifetime of plasma cells in the bone marrow. Nature 1997; 388: 133-4.
- 10 Marmont AM.. et al Autologous marrow stem cell transplantation for severe systemic lupus erythematosus of long duration. Lupus 1997; 6: 545-8.
- 11 O’Shea JJ., Ma A., Lipsky P.. Cytokines and autoimmunity. Nat Rev Immunol 2002; 2: 37-45.
- 12 Roncarolo MG.. et al Type 1 T regulatory cells. Immunol Rev 2001; 182: 68-79.
- 13 Rosen O.. et al Autologous stem-cell transplantation in refractory autoimmune diseases after in vivo immunoablation and ex vivo depletion of mononuclear cells. Arthritis Res 2000; 2: 327-36.
- 14 Rosen O.. et al Relapse of systemic lupus erythematosus. Lancet 2001; 357: 807-8.
- 15 Sakaguchi S.. et al Immunologic tolerance maintained by CD25+ CD4+ regulatory T cells: their common role in controlling autoimmunity, tumor immunity, and transplantation tolerance. Immunol Rev 2001; 182: 18-32.
- 16 Shevach EM.. Regulatory T cells in autoimmunity. Annu Rev Immunol 2000; 18: 423-49.
- 17 Sieper J., Braun J.. New treatment options in ankylosing spondylitis: a role for anti-TNFalpha therapy. Ann Rheum Dis 2001; 60 (Suppl. 03) Suppl ,iii 58-61.
- 18 Traynor AE.. et al Treatment of severe systemic lupus erythematosus with highdose chemotherapy and haemopoietic stem cell transplantation: a phase I study. Lancet 2000; 356: 701-7.
- 19 van Bekkum DW.. Experimental basis of hematopoietic stem cell transplantation for treatment of autoimmune diseases. J Leukoc Biol 2002; 72: 609-20.
- 20 Walker LS., Abbas AK.. The enemy within: keeping self-reactive T cells at bay in the periphery. Nat Rev Immunol 2002; 2: 11-9.
- 21 Wulffraat N.. et al Autologous haemopoietic stem-cell transplantation in four patients with refractory juvenile chronic arthritis. Lancet 1999; 353: 550-3.