Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0037-1618488
Frühdiagnostik rheumatischer Veränderungen der Hände
Verlaufsbeobachtung über 2 Jahre mittels Niederfeld-Magnetresonanztomographie, 3-Phasen-Skelettszintigraphie und ProjektionsradiographieDiagnosis of initial changes in patients suffering from rheumatoid arthritis – Two years follow up control with a low-field magnetic resonance scanner, 3-phase bone scintigraphy and conventional x-rayPublication History
Publication Date:
21 December 2017 (online)
Zusammenfassung
In der Initialdiagnostik bei rheumatoider Arthritis (RA) wer-den neben der Projektionsradiographie (PR) auch die Mag-netresonanztomographie (MRT) und die 3-Phasen-Skelettszintigraphie (3P-SZ) eingesetzt. Ziel dieser Studie war es, bei Patienten mit Verdacht auf RA die Wertigkeit der PR, der 3P-SZ und der MRT anhand von Verlaufsbeobachtun-gen über 2 Jahre zu beurteilen. Patienten, Methoden: Bei 42 Patienten wurden am selben Tag je eine 3P-SZ, Niederfeld-MRT und PR der Hände im dorsovolaren Strahlengang durchgeführt. Verlaufskontrollen erfolgten im jährlichen Abstand. Alle Bilder wurden von jeweils zwei erfahrenen Radiologen/ Nuklearmedizinern befundet und in rheumatypisch und nicht rheumatypisch unterteilt. Als Goldstandard diente die abschließende klinische Diagnose des Rheumatologen unter Berücksichtigung des Ritchie-articular-Index. Ergebnisse: Bei 24/42 Patienten wurde die Diagnose einer initialen RA gestellt. In der PR konnte bei 20/ 24Patienten imzeitlichen Verlauf die richtigeDiagnose gestellt werden. Demgegenüber wurde sowohl in der 3P-SZ als auch in der MRT bei allen 24 Patienten eine beginnende RA erkannt. Lediglich im Detektionszeitpunkt gab es Variationen mit insgesamt tendenziell späterer Diagnosestel-lung in der PR. Schlussfolgerung: In der bildgebenden Initialdiagnostik der RA ist die PR weiterhin als Verfahren der ersten Wahl anzusehen. In der weiterführenden Diagnostik von unklaren Befunden stellt die Niederfeld-MRT ein der 3P-SZ annähernd vergleichbar sensitives Verfahren dar. Trotzdem sollten – wenn möglich – aufgrund des geringen Field-of-view neben der 3P-SZ zur weiteren Abklärung unklarer Befunde Hochfeldtomographen bevorzugt werden.
Summary
Besides conventional x-ray, in the diagnostic work up of initial changes in patients suffering from rheumatoid arthritis (RA), 3-phase bone scintigraphy (3P-Sz) is as well established as magnetic resonance imaging (MRI). The aim of this study was to compare the diagnostic value of a newly developed low field MRI with proven methods such as conventional x-ray and 3P-Sz. Patients, Methods: 42 patients were studied using a one day*s protocol with 3P-Sz, MRI, and x-ray of the hands with yearly follow up examinations. Images were visually assessed by two blinded nuclear me-dicine physicians and radiologists and classified as RA-typical and non-RA-typical changes. All methods were compared to the summarised findings interpreted by a rheumatologist in consideration of the Ritchie articular index as gold-standard. Results: 24/42 patients presented with clinical symptoms of initial changes by rheumatoid arthritis. Conventional x-ray revealed in 20/24 patients within the correct diagnosis in the study period. On the other hand 3P-Sz and low field MRI concordantly showed all 24 patients with initial changes due to RA. Time of detection showed variations with a tendency to later findings by conventional x-ray. Conclusions: In the diagnostic work up of initial changes conventional x-ray should be the first choice in imaging. Our findings suggest that MRI represents an equally sensitive method for the diagnosis of initial changes due to RA in the region of the hands as compared to the 3P-Sz. The limitation of the low field MRI is the small field of view, so we prefer 3P-Sz or high field MRI in the diagnosis of patients with suspected RA.
-
Literatur
- 1 Backhaus M., Burmester GR., Sandrock D.. et al. Prospective two year follow up study comparing novel and conventional imaging procedures in patients with arthritic finger joints. Ann Rheum Dis 2000; 61: 895-904.
- 2 Backhaus M., Kamradt T., Sandrock D.. et al Arthritis of the finger joints: a comprehensive approach comparing conventional radiography, scintigraphy, ultrasound, and contrastenhanced magnetic resonance imaging. Arth Rheuma 1999; 42: 1232-45.
- 3 Balblanc JC., Mathieu L., Tron AM.. et al Progression of digital osteoarthritis: a sequential scintigraphic and radiographic study. Osteoarthritis Cartilage 1995; 3: 181-6.
- 4 Bares R.. Guidelines for bone scintigraphy. Nuklearmedizin 1999; 38: 251-3.
- 5 Bonel H., Frick A., Sittek H.. et al. Examination of the hand and wrist joints with a dedicated low field MRI device. Radiologe 1997; 37: 785-93.
- 6 Bresnihan B.. Treating early rheumatoid arthritis in the younger patient. J Rheumatol Suppl 2001; 62: 4-9.
- 7 Bresnihan B.. Pathogenesis of joint damage in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 1999; 26: 717-9.
- 8 Dihlmann W., Bandick J.. Die Gelenksilhouette. Das Informationspotential der Röntgenstrahlen. Berlin, Heidelberg: Springer; 1995
- 9 Fellner F., Wutke R., Fellner C.. et al Erste klinische Erfahrungen mit einem dedizierten Niederfeld-MR-System in der Akutdiagnostik traumatisierter Gelenke. Electromedica 2000; 1: 53-8.
- 10 Gasson J., Gandy SJ., Hutton CW.. et al Magnetic resonance imaging of rheumatoid arthritis in metacarpophalangeal joints. Skeletal Radiol 2000; 29: 324-34.
- 11 Goupille P., Roulot B., Akoka S.. et al Magnetic resonance imaging: a valuable method for the detection of synovial inflammation in rheumatoid arthritis. J Rheumatol 2001; 28: 35-40.
- 12 Grassi W., DeAngelis R., Lamanna G.. et al The clinical features of rheumatoid arthritis. Eur Radiol 1998; 27: 18-24.
- 13 Hahn K., Bokisch A.. Skelettsystem. In Büll U., Schicha H., Biersack HJ.. et al (eds) Nuklearmedizin. Stuttgart: Thieme; 1996: 361-89.
- 14 Harris PA., Hart DJ., Dacre JE.. et al The progression of radiological hand osteoarthritis over ten years: a clinical follow-up study. Osteoarthritis Cartilage 1994; 2: 247-52.
- 15 Hopfel D., Kaniantoko K., Terekhov M.. Magnetic Resonance Imaging (MRI) of fingers with a high spatial resolution using a low-field magnetic system. Biomed Tech (Berl) 2002; 47: 416-9.
- 16 Jonnson H., Eliasson GJ., Petursson E.. Scintigraphic hand osteoarthritis prevalence, joint distribution, and association with osteoarthritis at other sites. J Rheumatol 1999; 26: 1550-6.
- 17 Kersting-Sommerhoff B., Hof N., Lenz M.. et al MRI of peripheral joints with a low-field didicated system: a reliable and costeffective alternative to high-field units?. Eur Radiol 1996; 6: 561-5.
- 18 Kieft GJ., Dijkmans BA., Bloem JL.. et al Magnetic resonance imaging of the shoulder in patients with rheumatoid arthritis. Ann Rheum Dis 1990; 49: 7-11.
- 19 Klarlund M., Ostergaard M., Jensen KE.. et al Magnetic resonance imaging, radiography and scintigraphy of the finger joints: one year follow up of patients with early arthritis. The TIRA Group. Ann Rheum Dis 2000; 59: 521-8.
- 20 Ostendorf B., Scherer A., Backhaus M.. et al Bildgebende Verfahren in der Rheumatologie: Magnetresonanztomographie bei Rheumatoider Arthritis. Z Rheumatol 2003; 62: 274-86.
- 21 Ostendorf B., Peters R., Dann P.. et al Magnetic resonance imaging and miniarthroscopy of metacarpophalangeal joints: Sensitive detection of morphological changes in rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum 2001; 44: 2492-502.
- 22 Ostergaard M., Klarlund M., Lassere M.. et al Interreader agreement in the assessment of magnetic resonance images of rheumatoid arthritis wrist and finger joints – an international multicenter study. J Rheumatol 2001; 28: 1143-50.
- 23 Ostergaard M., Szkudlarek M.. Imaging in rheumatoid arthritis – why MRI and ultrasonography can no longer be ignored. Scand J Rheumatol 2003; 32: 63-73.
- 24 Resnick D.. Common disorders of synovium-lined joints: pathogenesis, imaging abnormalities, and complications. Am J Roentgenol 1988; 151: 1079-93.
- 25 Savnik A., Malmskov H., Thomsen HS.. et al MRI of the arthritic small joints: comparison of extremity MRI (0.2T) vs high-field MRI (1.5T). Eur Radiol 2001; 11: 1030-8.
- 26 Scherer A., Ostendorf B., Engelbrecht V.. et al MR-morphological changes of the metacarpophalangeal joints in patients with rheumatoid arthritis: Comparison of early and chronical stages. Fortschr Röntgenstr 2001; 173: 902-7.
- 27 Schmidt R., Lanz U.. Bildgebende Diagnostik der Hand. Stuttgart: Hippokrates; 1996
- 28 Schneider M.. Bildgebung in der Rheumatologie. Z Rheumatol 2002; 61: 107-9.
- 29 Schümichen C.. Szintigraphische Diagnostik entzündlicher Knochen- und Gelenkserkran-kungen. Der Nuklearmediziner 1995; 18: 5-30.
- 30 Tonolli-Serabian I., Poet J., Dufour M.. et al. Magnetic resonance imaging of the wrist in rheumatoid arthritis: comparison with other inflammatory joint diseases and control subjects. Clin Rheumatol 1996; 15: 137-42.