Hamostaseologie 2001; 21(02): 60-65
DOI: 10.1055/s-0037-1619505
Original article
Schattauer GmbH

Cardiac and cerebral manifestations of the antiphospholipid syndrome

Kardiale und zerebrale Manifestationen des Antiphospholipid-Syndroms
F. Jung
1   Medical Clinic IV, Division of Cardiology and Nephrology of the Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt/M, Germany.
,
I. Scharrer
2   Medical Clinic I, Division of Endokrinology and Angiology of the Johann Wolfgang Goethe University Frankfurt/M, Germany
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
27. Dezember 2017 (online)

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Summary

Aim: To describe cardiac and cerebral manifestations in eight patients with the antiphospholipid syndrome and a review of the literature. Patients and Methods: We studied eight patients with the antiphospholipid syndrome (APS) with either cardiac or cerebral or both manifestations. All patients fulfilled the proposed classification criteria for the APS according to the SSC of the ISTH. One patient died and had an autopsy. Results: Five of the eight patients had coronary artery disease with either thrombotic coronary occlusions or high grade stenosis, of which three patients had an occlusion of the left main artery or LAD. As valvular lesions have been described in association with the APS it is to note that three patients had thickening either of the mitral valve or aortic valve and one patient had an aortic valve replacement. The other two patients presented with a history of cerebral infarction. One of these patients also had a prior history of myocardial infarction, whereas the other patient had a history of aortic valve endocarditis. Conclusion: The APS can be associated with cardiac and cerebral manifestations. Acute thrombotic vessel occlusion presents as one of the most frequent vascular manifestations. Also valvular lesions can be associated with the APS.

Zusammenfassung

Ziel: Die Beschreibung kardialer und zerebraler Manifestationen in acht Patienten mit der Diagnose eines Antiphospholipid-Syndroms mit einem Literaturüberblick. Patienten und Methoden: Wir untersuchten acht Patienten mit einem Antiphospholipid-Syndrom (APS) mit kardialen oder zerebralen Manifestationen. Alle Patienten erfüllten die bekannten Klassifikationskriterien für ein APS gemäß der SSC der ISTH. Ein Patient verstarb und wurde autopsiert. Ergebnisse: Fünf der acht Patienten hatten eine koronare Herzerkrankung mit entweder thrombotischem Koronarverschluss oder hochgradigen Stenosen. Drei Patienten hatten einen Verschluss des linken Hauptstammes oder der LAD. Klappenerkrankungen sind bei Patienten mit APS beschrieben worden. Drei der acht Patienten zeigten Verdickungen der Mitraloder Aortenklappe. Ein Patient hatte einen Aortenklappenersatz. Zwei weitere Patienten erlitten einen Hirninfarkt. Einer dieser Patienten hatte ebenfalls eine Vorgeschichte eines Myokardinfarktes, der andere Patient einer Aortenklappen-Endokarditis. Schlussfolgerung: Das APS kann einhergehen mit kardialen und zerebralen Manifestationen. Akute thrombotische Gefäßverschlüsse sind die häufigsten vaskulären Manifestationen. Auch Veränderungen an Herzklappen können mit einem APS assoziiert sein.