Hamostaseologie 2003; 23(03): 131-134
DOI: 10.1055/s-0037-1619582
Original Article
Schattauer GmbH

Recurrent thrombosis despite anticoagulation in a man with monocytosis

Case 8Rezidivierende Thrombosen trotz Antikoagulation bei einem Patienten mit Monozytose
J. Bösiger*
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
,
F. Demarmels Biasiutti
1   Central Haematology Laboratory, Inselspital, University Hospital, Bern, Switzerland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 December 2017 (online)

Summary

Recurrent thromboembolism despite oral anticoagulation is primarily suspicious of overt or occult neoplasia. We report on a man (age: 67 years) who presented with severe thrombophilia which was only controlled when the patient was set on a combined anticoagulation with low molecular weight heparin in supratherapeutic dosage and phenprocoumon with a target INR of 2.0. Despite repeated evaluation over about two years, a malignant tumour could never be demonstrated. However, the patient suffered in addition to a protein S deficiency from an antiphosphospholipid syndrome and a chronic myelomonocytic leukaemia.

We postulate that the accepted strong thrombogenicity of antiphosphospholipid syndrome was further increased by protein S deficiency and a possibly procoagulatory effect of the abnormal monocytes explaining the severe thrombophilia resistant to standard therapeutic anticoagulation with a vitamin K antagonist and usual therapeutic doses of low molecular weight heparin, respectively.

Zusammenfassung

Rezidivierende Thromboembolien trotz adäquater Antikoagulation sind in erster Linie verdächtig auf ein Tumorleiden. Wir berichten über einen 67-jährigen Mann, dessen Thromboseneigung sich einzig durch eine kombinierte Antikoagulation mit einem niedermolekularen Heparin in supratherapeutischer Dosis und einem Coumarinderivat mit Ziel-INR 2,0 kontrollieren ließ. Ein Tumorleiden konnte nie nachgewiesen werden, hingegen fanden sich nebst einem Protein-S-Mangel ein Antiphospholipid-Syndrom und eine chronische myelomonozytäre Leukämie. Wir postulieren, dass die bekannterweise ausgeprägte Thrombogenizität des Antiphospholipid-Syndroms zusätzlich verstärkt wurde durch den Protein-S-Mangel und einen möglicherweise prokoagulatorischen Effekt abnormer Monozyten und sich entsprechend durch eine übliche Antikoagulation nicht beherrschen ließ.

* Present address: Division of Haematology, University Hospital, 8000 Zürich, Switzerland


 
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