Summary
A protein Z deficiency is presumably related with a threefold risk of venous and arterial
thrombosis. Mucosal bleedings and post-operative haematomas can occur more frequently.
This is seen in an increased in vivo bleeding time without other plasmatic coagulation
disorders or thrombopathies. Pregnancy complications, especially abortions before
the 15th week of gestation, are described as well. Patients, methods: Since May 2011 the plasmatic concentration of protein Z has been tested in 684 patients
of the Hämostaseologicum. Results: In 74 patients a protein Z deficiency has been found. In other 45 patients protein
Z was reduced because of the intake of phenprocoumon or coumadin. Of the 74 patients
with diminished protein Z concentration 39 were marginally decreased (protein Z 1000–1500
μg/l). Of the 35 patients with a protein Z concentration <1000 μg/l 12 had had a thrombosis
before (6 strokes, 3 DVT or PE, 1 arterial thrombosis, 1 retinal branch vein occlusion,
1 acute hearing loss). 7 had arterial hypertension, 2 suffered from diabetes mellitus.
Of the patients who had a thrombosis 6 had a heterozygous factor V Leiden mutation.
10 had a microcirculation disorder (Raynaud’s phenomenon), 4 had had bleeding complications
before, 3 had a von Willebrand disease type I, 6 patients had had abortions and 4
were healthy. Of the 39 patients with protein Z concentrations between 1000 and 1500
μg/l 18 had experienced a thrombosis before (9 DVT or PE, 3 myocardial infarctions,
1 CHD, 3 strokes, 1 retinal branch vein occlusion, 1 PAOD I, 1 tinnitus). 5 additionally
had arterial hypertension. 13 suffered from Raynaud’s phenomenon, of which 7 had a
hypotension. Of the patients with thromboses 3 had a heterozygous factor V Leiden
mutation and one a protein C deficiency. 7 patients had had an abortion before. Bleeding
complications were seen in 4 patients, of which 3 suffered from von Willebrand disease
type 1.
Zusammenfassung
Ein Protein-Z-Mangel geht mit einem dreifach erhöhten Risiko für venöse oder arterielle
Thrombosen einher. Mukosablutungen und postoperative Hämatome werden häufig beobachtet.
Dies geht einher mit einer verlängerten In-vivo-Blutungszeit ohne andere plasmatische
Gerinnungsstörungen oder Thrombopathien. Komplikationen in der Schwangerschaft, besonders
Aborte vor der 15. SSW, werden be- schrieben. Patienten und Methoden: Seit Mai 2011 wird die Plasmakonzentration von Protein Z im Rahmen des allgemeinen
Gerinnungsstatus bei 684 Patienten des Hämostaseolociums Berlin gemessen. Ergebnisse Bei 74 Patienten wurde ein Protein-Z-Mangel festgestellt. Bei weiteren 45 Patienten
war die Protein-Z-Konzentration infolge Phenprocoumon- oder Coumadin-Einnahme reduziert.
Von den 74 Patienten mit Protein-Z Mangel hatten 39 Patienten nur einen geringgradigen
Protein-Z-Mangel (Protein Z 1000–1500μg/l). Von den 35 Patienten mit Protein-Z-Konzentration
<1000 μg/l hatten 12 eine Thrombose in der Vorgeschichte (6 Hirninsulte, 3 TVT oder
LAE, 1 arterielle Thrombose, 1 retinaler Ast - venenverschluss, 1 Hörsturz), 7 hatten
eine arterielle Hypertonie, 2 Diabetes mellitus. Von den Thrombosepatienten hatten
6 eine heterozygote Faktor-V-Leiden-Mutation. 10 hatten eine Mikrozirkulationsstörung
(Raynaud- Syndrom), 4 hatten Blutungskomplikationen in der Vorgeschichte, 3 von diesen
ein von- Willebrand-Syndrom Typ I, 6 Patientinnen hatten Aborte in der Vorgeschichte
und 4 waren gesund. Von den 39 Patienten mit grenzwertigen Protein Z (1000–1500 μg/l)
hatten 18 eine Thrombose in der Vorgeschichte (9 TVT oder LAE, 3 Myokardinfarkte,
3 Hirninsulte, 1 KHK, 1 retinale Astvenenthrombose, 1 PAVK I, 1 Tinnitus mit Hörsturz).
5 hatten einen arteriellen Bluthochdruck, 13 litten an Raynaud-Syndrom, davon hatten
7 arterielle Hypotonie. Von den Patienten mit Thrombosen hatten 3 eine heterozygote
Faktor-V-Leiden-Mutation und 1 einen Protein-C-Mangel. 7 Patientinnen hatten einen
Abort. Blutungskomplikationen gaben 4 Patientinnen an, davon hatten 3 ein von-Willebrand-Syndrom
Typ I.
Keywords
Protein Z deficiency
Schlüsselwörter
Protein-Z-Mangel